• 1
  • 2
2009-10-18, 07:15
Medlem
Då Flashback stoltserar med sin yttrandefrihetsälskande anda, så undrar jag om specifika avstängningar av medlemmar kan störtas i form av omröstningar?

Anledningen till att jag ens överväger frågan är att samtidigt som Bertil, 16, startar en tråd i timmen med diverse besvarade och värdelösa frågeställningar, så sitter en seriös debattör och cybersamordnare i Cannabisfrågan , Yonny, och ruttnar utanför till ingen nytta alls. Det hela är inte logiskt, om man nu är ute efter att skapa en seriös anda av denna så ofta befläckade del av forumet.

Summa sumarum, är Mods beslut oåterkalleligt, eller kan övriga medlemmar göra "uppror"?

Om majoriteten av medlemmarna aktiva i CB är av åsikten att Yonny, trots sitt hemska regelbrott, är en positiv tillgång till forumet så borde bannen lyftas omedelbart enligt min personliga åsikt. Argumentet att Moderatorer existerar av en anledning är jag medveten om, men är FB en diktatur eller en demokrati?
Citera
2009-10-18, 07:55
Medlem
moderatswings avatar
Bedöms han vara en tillgång så kan han ju söka amnesti hos någon admin när han varit avstängd i minst 6 månader. Så på så sätt är ju beslutet återkalleligt.

Hur menar du att en omröstning ska gå till? Vilka ska rösta? Hur ska det avgöras vem som är aktiv?

Låter inte alls bra detta. Man ska alltså kunna begå vilka regelbrott som helst för att sedan frias av sina polare i den forumdelen? Reglerna finns ju där av en användning eller menar du att populära användare ska stå över reglerna medan personer som kanske har kontroversiella åsikter eller av någon anledning är impopulära ska bedömas mycket hårdare?

Nja, det låter ju inte som någon vidare yttrandefrihet. Flashback är ingen popularitetstävling.
Citera
2009-10-18, 07:59
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaterasu
Då Flashback stoltserar med sin yttrandefrihetsälskande anda, så undrar jag om specifika avstängningar av medlemmar kan störtas i form av omröstningar?

Anledningen till att jag ens överväger frågan är att samtidigt som Bertil, 16, startar en tråd i timmen med diverse besvarade och värdelösa frågeställningar, så sitter en seriös debattör och cybersamordnare i Cannabisfrågan , Yonny, och ruttnar utanför till ingen nytta alls. Det hela är inte logiskt, om man nu är ute efter att skapa en seriös anda av denna så ofta befläckade del av forumet.

Summa sumarum, är Mods beslut oåterkalleligt, eller kan övriga medlemmar göra "uppror"?

Om majoriteten av medlemmarna aktiva i CB är av åsikten att Yonny, trots sitt hemska regelbrott, är en positiv tillgång till forumet så borde bannen lyftas omedelbart enligt min personliga åsikt. Argumentet att Moderatorer existerar av en anledning är jag medveten om, men är FB en diktatur eller en demokrati?
Ja nu vet jag inte vad som har hänt i detta fall men svaret på den frågan är väl diktatur även om jag kan tycka det låter hårdare än vad det är. Finns regler här som admin har bestämt och följer man inte dom så åker man ut. Sedan hur regler ska tolkas osv är ju också admin som i slutändan bestämmer men jag tror nog han lyssnar mycket på mods och användarna men han har det sista ordet. Men som sagt man kan ju söka om amnesti efter ett halvår även om det inte är säkert att man beviljas detta.
Citera
2009-10-18, 09:33
Medlem
Big_Bites avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=284020
Citera
2009-10-18, 09:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om den här tråden ska handla om Yonnys återvändo så kommer den att låsas med hänvisning till att sånt här ska tas i Feedback. Ska den däremot rent generellt handla om förslaget att användarna ska ha rätt att rösta tillbaks användare som moderatorer stängt av så är tråden rätt placerad.

// Mod
Citera
2009-10-18, 10:12
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
En av dom sämsta förslagen i fb:s historia, vilket kaos det skulle bli när användarna röstar tillbaka populära troll/annonsörer/narkotikaförsäljare mm. Om jag inte missminner mig kan man ju alltid söka amnesti efter en viss tid

Ska vi börja rösta om vilka trådar som ska låsas också eller om vem som ska bli nästa mod osv?
Citera
2009-10-18, 10:35
Medlem
Jag är inte på något sätt "polare" med Yonny, och har aldrig talat med karln varken irl eller på FB. Jag anser bara att han gjorde mycket gott i forumet för att styra diskussionerna mot en seriösare art, och han verkar utöver det vara en tillskott till legaliseringrörelsen här (om det nu existerar en sådan i Sverige).

Trådens syfte är att främja diskussionen angående medlemmars rätt att rösta tillbaka användare.

Risken för missbruk av en sådan möjlighet är väl minimal? Det krävs ju endast att man sätter upp vissa riktlinjer för att en eventuell röstning ska kunna genomföras. Syftet skulle ju vara att se vad majoritetens åsikt är...

En enorm uppslutning om omröstning lär ju inte vara aktuell om en random okänd användare/troll/blåskran osv. vill tillbaka in i smeten...
Citera
2009-10-18, 10:58
Medlem
Sandozs avatar
En populär medlem ska alltså kunna begå ständiga regelbrott men alltid vara välkommen tillbaka om några andra medlemmar röstar fram det?

Från vilken tidpunkt skulle en dylik omröstning kunna genomföras? En timme, en dag eller kanske en vecka efter att avstängningen gått igenom?

Yonny har ju skapat minst två nya användare under sin avstängning, om ditt förslag skulle gå igenom, hur anser du att man ska se på en sådan handling? En klok metod för att vinna röster?
Citera
2009-10-18, 11:02
Medlem
Heinzes avatar
Citat:

Sverige är en demokrati men inte fan kan jag rösta om Annika Östberg ska stanna kvar i fängelset eller om hon ska släppas.

Röstningen är genomförd av moderatorerna, Yonny kan i sann demokratisk anda begära amnesti om sex månader.
Citera
2009-10-18, 12:17
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Argumentet att Moderatorer existerar av en anledning är jag medveten om, men är FB en diktatur eller en demokrati?

Självklart är det en diktatur. Admins ord är lag och han kan inte avsättas.

flashback är ju inget land. Det är ett företag/forum som drivs av ett antal personer.
Citera
2009-10-18, 12:17
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
En populär medlem ska alltså kunna begå ständiga regelbrott men alltid vara välkommen tillbaka om några andra medlemmar röstar fram det?

Absolut inte, alla* på Flashback ska vara lika inför dess regler, nu är det så och så ska det fortsätta.
Då och då kommer det nya händelser där reglerna får anpassningstolkas, men det är väl ändå ganska sällan.

* vi får antagligen räkna bort admin, men det verkar ju vara ordentliga grappar
Citera
2009-10-18, 12:44
Medlem
503s avatar
Citat:
Risken för missbruk av en sådan möjlighet är väl minimal? Det krävs ju endast att man sätter upp vissa riktlinjer för att en eventuell röstning ska kunna genomföras. Syftet skulle ju vara att se vad majoritetens åsikt är...

Nej, en sådan omröstning hade inte sagt särskilt mycket.
Många hade inte röstat, många som bryr sig hade missat röstningen, många som inte bryr sig hade röstat för skoj skull, vissa hade röstat med sina smurfar, bannlysta troll hade kunnat rösta, vissa hade registrerat fler konton för ytterligare röster osv.
En sådan mätning är helt värdelös.

Och tur är väl det, då jag anser att vi inte ska använda sådana som ett verktyg för vilka beslut som bör drivas igenom.
I synnerhet inte när det lobbas för särbehandling av en populär användare.

Så nej: Flashback är ingen demokrati.
Snarare något i stil med en korporativ diktatur.
Senast redigerad av 503 2009-10-18 kl. 13:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in