Hej Yatzy, jag vet inte hur man citerar så vill ngn vänlig själ lära mig det vore jag tacksam.
När jag träffade Kaj frågade jag honom hur han kunde välja den intelligenta karriären som bankrånare (inte minst med tanke på att han fick se kåken från insidan). Hans svar blev ungefär så: att han växte upp i västra Lund, där fanns gäng och någon måste vara ledaren.
I det svaret låg inbakat att det började med ungdomsgrejer som snabbt gick över till bankrån.
Han var ju bara 21 år när de grep honom på Hawaii, där han fanns med sin tilltänkta hustru.
När jag mötte honom hade han släppt sin skiva något år tidigare, han hade en del spelningar (i vilken omfattning, vet jag inte).
De gånger jag stötte på honom i Lund hade han alltid druckit, inte så att han var kanonfull (utan mer typ salongsberusad)
Han berättade också att han knarkat i fängelset, om han fortfarande gjorde det, vet jag inte. Det var mer en pava vin som gällde.
Jag tror inte att han gjorde något bankrån efter 1980, det är klart jag kan ha fel. Men i så fall skulle det bli som i "svartens" fall. Något Kalle Anka rån där polisen plockat honom samma dag.
En sådan livsstil som Kaj hade sliter trots allt ganska hårt, han hade ju faktiskt mist sin tilltänkta hustru, han gick på droger/alkohol.
Det jag vet med säkerhet är att han stal, han åkte in för olaga hot. Är säker på att polisen plockade honom så fort de kunde.
Jag har uppenbarligen haft fel när jag bedömt hans våldbenägenhet, visserligen märkte jag att han kunde skifta humör otroligt snabbt, men det var inget jag fäste mig vid.
Sedan har jag hör från en som jag betraktar som oehört tillförlitlig, att han var väldigt vild med kniven, och att man inte skulle vara i vägen då.
Så att han suttit för något våldsbrott är väl inte helt osannolikt, det är dock inget jag kan konfirmera.
Sedan med tanke på att narkotikan (enligt källor) tog över mer eller mindre hela hans liv är det troligt att polisen plockat han för det också.
Men något som inte får glömmas är att det fanns de som inte ville Kaj väl (om jag uttrycker det milt)
så att han drog i sig en pava vin eller något annat när han begav sig ut i Lund är i sig inte så märkligt.
Det skulle vara intressant om någon kunde berätta lite om hans bankrån och om hans sista 10-15 år på jorden.
Någon måste rimligen ha träffat honom.
edit. att jag nästan är helt säker på att det bara var ett barn han fick med amerikanskan, beror på att jag sett ett foto utav henne och ett barn i förskoleåldern. Så då hade de tydligen någon kontakt eftersom tjejen skickade foton till honom.