• 1
  • 2
2009-10-17, 22:29
Medlem
Vad vet forumfolket om denne man?

Kaj Hansson begick en del bankrån här i Lund under 70-talet och när Norrmalmstorgsdramat började trodde man först att det var Kaj som var rånaren. Kaj själv hade flytt från en permission och satt på Hawaii när han fick höra om informationen. Han ringde till TV och förklarade hur det låg till.

Några år senare spelade han in en skiva, bytte namn till Isaksson men han var alltid kvar på brottets bana och av vad jag hört ska han ha varit en tvättäkta psykopat. När mordet på Niklas Elmberg inträffade 1991 var givetvis Kaj den alla först misstänkte.

Tids nog ramlade han ner från balkongen på den femte våningen från ett hus i Malmö. Ingen levande själ tror på en naturlig död eller att vi någonsin kommer få veta vad som hände.

Någon som vet något mer om tjommen? Är det här postat i rätt forum?
Citera
2009-10-17, 22:54
Medlem
månss avatar
Vet bara att han kallades Vargen eller nåt och, efter att han blivit utlämnad, Hawaii-Hansson. Mindre smart har man hört att han var men psykopat? Ja kanske det Att han var död hade jag ingen aning om, jag trodde bara han hade lugnat sig eller flyttat utomlands för gott
Citera
2009-10-18, 01:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hawaii-Hansson".

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Vet bara att han kallades Vargen eller nåt och, efter att han blivit utlämnad, Hawaii-Hansson. Mindre smart har man hört att han var men psykopat? Ja kanske det Att han var död hade jag ingen aning om, jag trodde bara han hade lugnat sig eller flyttat utomlands för gott

Jaså han är idag avliden. Ja ja det förvånar mig inte att han ramlade ner från en balkong på femte våningen. Nej han dog nog ingen naturlig död.

Kaj Robert (?) Hansson född i Lund 1952 började mycket tidigt sin kriminella bana. Han kallades för "Räven" tack vare färgen på hans hår.

Han spelade åtminstone in en LP-platta och varken musiken eller sången var något vidare. Denna skivinspelning måste ha gjorts ca 1980.

Jag träffade faktiskt honom vid minst ett tillfälle. Han berättade bl.a. att han ångrade sig att hade gjort detta samtal från Hawaii 1973.
Citera
2010-10-08, 16:58
Medlem
Min farsa skrev en intressant sak angående varför Kaj gjorde det där samtalet:

Satt på Dackegården en natt och snackade med Kaj. Kände honom bara ryktesvägen och han var beryktad för sin grova brottslighet. Brott som kunde drabba den som råkade finnas i närheten. Dock bedömde jag att jag kunde fråga hur fan han kunde vara så dum att ringa och säga att han inte satt i valvet på Norrmalmstorg.
Han hade avvikit från fängelse i Sverige och tagit sig till USA. Väl där hade han "driftat" sig på olika sätt, hankat sig fram som det också kallas. Han träffade en vacker amerikanska, som älskade honom och dessutom hade stenrika föräldrar. De hade bjudit med sig Kaj till Hawaii för att se huruvida han passade för äktenskap med deras dotter. Han charmerade föräldrarna och datum för bröllop hade fastställts. Man kanske skulle kunna tro att dramat på banken vid Norrmalmstorg skulle vara en liten sak i USA och gå obemärkt förbi, men fotot på Kaj som förmodades sitta i valvet gick ut över världen. Kajs mor vädjade till honom att ge upp och komma ut.
Naturligtvis blev han igenkänd av de tilltänkta svärföräldrarna och hans framtid som förmögen amerikan krossades. Hade han inte hört av sig själv så hade han blivit "golad" ändå. -Det var roligare att höra hur djävla dumma de lät när han ringde och golade sig själv.
Det är osannolikt att han trillade ut genom fönstret på Zenitgatan i malmö, inte många vuxna män dör så.
Citera
2010-10-08, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fick barn tillsammans?

Fick inte Hansson barn ihop med denna amerikanska? Har för mig att det skulle ha varit två barn? Någon som vet hur det förhåller sig?
Citera
2011-12-27, 20:39
Medlem
why123s avatar
Såg nyligen Veckan mord, där de även tog upp Norrmalmstorgsdramat. Janne Olsson och Clark har jag hört mycket om, men i vilken omfattning var Kaj kriminell?
Vet att han begått bankrån, men inte hur många, inte heller hur "grova de var"?
Jag bodde i Lund slutet av 1970-talet och och en bit in på 1980-talet. Det jag minns var att det var ett jäkla snack om hur farlig han var. Nu kan jag inte på något sätt hans "historia" men inte var han väl dömd för några våldsbrott av dignitet.
Kan tillägga att jag mötte honom vid några tillfällen, men kände honom inte.
Citera
2011-12-28, 18:09
Medlem
why123s avatar
Jo. han fick barn med denna amerikanska, men undrar om han träffade sitt barn ngt. Eftersom han inte fick visum till USA så skulle tjejen komma med barnet till Europa om han skulle träffa barnet.
Är nästan övertygad om att det bara var ett barn.
Naturligtvis måste Kaj ha varit farlig för vissa, när jag skrev igår utgick jag ifrån mig själv. Jag hamnade på en efterfest i Lund i början på 1980-talet och det enda dessa människor pratade om var hur jävlig Kaj var. Då jag bara träffat honom några ggr sade jag naturligtvis bara "vem är det"?
På den festen fick jag bl a höra att Kaj hade "golat" Clark på ett hotell, sanningshalten vet jag ingenting om.
Vid ett tillfälle när jag stötte på honom hade han blivit knivskuren i ryggen.
Det är én nästan en bedrift att han levde så länge som han gjorde med tanke på att så många "ogillade" honom.
Det är förmodligen så att han spårade ur sakta men säkert de sista 10-15 åren av sitt liv. Bara det att han flyttade till Malmö är knepigt. En mer inbiten lundabo än Kaj, är svårt att hitta. Han såg stadsparken i Lund som sitt andra hem.
Att han på egen hand skulle ramlat från balkongen i Malmö är naturligtvis rent nonsens. Var det så många som avskydde honom i början på 1980-talet, lär det inte ha blivit färre med åren.
Undrar om det gjordes någon ordentlig utredning om vad som egentligen hände? Polisen är ju faktiskt tvungna att utreda misstanke om brott oavsett vem personen är.. Märkligt faktiskt att ingen verka veta vilket år han dog..
Citera
2011-12-29, 01:16
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jo. han fick barn med denna amerikanska, men undrar om han träffade sitt barn ngt. Eftersom han inte fick visum till USA så skulle tjejen komma med barnet till Europa om han skulle träffa barnet.
Naturligtvis måste Kaj ha varit farlig för vissa, när jag skrev igår utgick jag ifrån mig själv. Jag hamnade på en efterfest i Lund i början på 1980-talet och det enda dessa människor pratade om var hur jävlig Kaj var. Då jag bara träffat honom några ggr sade jag naturligtvis bara "vem är det"?
På den festen fick jag bl a höra att Kaj hade "golat" Clark på ett hotell, sanningshalten vet jag ingenting om.
Det är én nästan en bedrift att han levde så länge som han gjorde med tanke på att så många "ogillade" honom.
Det är förmodligen så att han spårade ur sakta men säkert de sista 10-15 åren av sitt liv. Bara det att han flyttade till Malmö är knepigt. En mer inbiten lundabo än Kaj, är svårt att hitta. Han såg stadsparken i Lund som sitt andra hem.
Att han på egen hand skulle ramlat från balkongen i Malmö är naturligtvis rent nonsens. Var det så många som avskydde honom i början på 1980-talet, lär det inte ha blivit färre med åren.
Undrar om det gjordes någon ordentlig utredning om vad som egentligen hände? Polisen är ju faktiskt tvungna att utreda misstanke om brott oavsett vem personen är.. Märkligt faktiskt att ingen verka veta vilket år han dog..

Enligt Sveriges dödbok så dog han den 11/11 1996.
Citera
2011-12-29, 02:06
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Vem var han?Kan du berätta lite om hans brottsbana.Var det mest rån eller?
Citera
2011-12-29, 17:56
Medlem
why123s avatar
Hej Yatzy, jag vet inte hur man citerar så vill ngn vänlig själ lära mig det vore jag tacksam.
När jag träffade Kaj frågade jag honom hur han kunde välja den intelligenta karriären som bankrånare (inte minst med tanke på att han fick se kåken från insidan). Hans svar blev ungefär så: att han växte upp i västra Lund, där fanns gäng och någon måste vara ledaren.
I det svaret låg inbakat att det började med ungdomsgrejer som snabbt gick över till bankrån.
Han var ju bara 21 år när de grep honom på Hawaii, där han fanns med sin tilltänkta hustru.
När jag mötte honom hade han släppt sin skiva något år tidigare, han hade en del spelningar (i vilken omfattning, vet jag inte).
De gånger jag stötte på honom i Lund hade han alltid druckit, inte så att han var kanonfull (utan mer typ salongsberusad)
Han berättade också att han knarkat i fängelset, om han fortfarande gjorde det, vet jag inte. Det var mer en pava vin som gällde.
Jag tror inte att han gjorde något bankrån efter 1980, det är klart jag kan ha fel. Men i så fall skulle det bli som i "svartens" fall. Något Kalle Anka rån där polisen plockat honom samma dag.
En sådan livsstil som Kaj hade sliter trots allt ganska hårt, han hade ju faktiskt mist sin tilltänkta hustru, han gick på droger/alkohol.
Det jag vet med säkerhet är att han stal, han åkte in för olaga hot. Är säker på att polisen plockade honom så fort de kunde.
Jag har uppenbarligen haft fel när jag bedömt hans våldbenägenhet, visserligen märkte jag att han kunde skifta humör otroligt snabbt, men det var inget jag fäste mig vid.
Sedan har jag hör från en som jag betraktar som oehört tillförlitlig, att han var väldigt vild med kniven, och att man inte skulle vara i vägen då.
Så att han suttit för något våldsbrott är väl inte helt osannolikt, det är dock inget jag kan konfirmera.
Sedan med tanke på att narkotikan (enligt källor) tog över mer eller mindre hela hans liv är det troligt att polisen plockat han för det också.
Men något som inte får glömmas är att det fanns de som inte ville Kaj väl (om jag uttrycker det milt)
så att han drog i sig en pava vin eller något annat när han begav sig ut i Lund är i sig inte så märkligt.
Det skulle vara intressant om någon kunde berätta lite om hans bankrån och om hans sista 10-15 år på jorden.
Någon måste rimligen ha träffat honom.

edit. att jag nästan är helt säker på att det bara var ett barn han fick med amerikanskan, beror på att jag sett ett foto utav henne och ett barn i förskoleåldern. Så då hade de tydligen någon kontakt eftersom tjejen skickade foton till honom.
Citera
2011-12-29, 18:34
Medlem
why123s avatar
Tack, Aurora Borealis för att du tog reda på dödsdatum, det uppskattas!
Citera
2011-12-29, 19:24
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Hej Yatzy, jag vet inte hur man citerar så vill ngn vänlig själ lära mig det vore jag tacksam.
När jag träffade Kaj frågade jag honom hur han kunde välja den intelligenta karriären som bankrånare (inte minst med tanke på att han fick se kåken från insidan). Hans svar blev ungefär så: att han växte upp i västra Lund, där fanns gäng och någon måste vara ledaren.
I det svaret låg inbakat att det började med ungdomsgrejer som snabbt gick över till bankrån.
Han var ju bara 21 år när de grep honom på Hawaii, där han fanns med sin tilltänkta hustru.
När jag mötte honom hade han släppt sin skiva något år tidigare, han hade en del spelningar (i vilken omfattning, vet jag inte).
De gånger jag stötte på honom i Lund hade han alltid druckit, inte så att han var kanonfull (utan mer typ salongsberusad)
Han berättade också att han knarkat i fängelset, om han fortfarande gjorde det, vet jag inte. Det var mer en pava vin som gällde.
Jag tror inte att han gjorde något bankrån efter 1980, det är klart jag kan ha fel. Men i så fall skulle det bli som i "svartens" fall. Något Kalle Anka rån där polisen plockat honom samma dag.
En sådan livsstil som Kaj hade sliter trots allt ganska hårt, han hade ju faktiskt mist sin tilltänkta hustru, han gick på droger/alkohol.
Det jag vet med säkerhet är att han stal, han åkte in för olaga hot. Är säker på att polisen plockade honom så fort de kunde.
Jag har uppenbarligen haft fel när jag bedömt hans våldbenägenhet, visserligen märkte jag att han kunde skifta humör otroligt snabbt, men det var inget jag fäste mig vid.
Sedan har jag hör från en som jag betraktar som oehört tillförlitlig, att han var väldigt vild med kniven, och att man inte skulle vara i vägen då.
Så att han suttit för något våldsbrott är väl inte helt osannolikt, det är dock inget jag kan konfirmera.
Sedan med tanke på att narkotikan (enligt källor) tog över mer eller mindre hela hans liv är det troligt att polisen plockat han för det också.
Men något som inte får glömmas är att det fanns de som inte ville Kaj väl (om jag uttrycker det milt)
så att han drog i sig en pava vin eller något annat när han begav sig ut i Lund är i sig inte så märkligt.
Det skulle vara intressant om någon kunde berätta lite om hans bankrån och om hans sista 10-15 år på jorden.
Någon måste rimligen ha träffat honom.

edit. att jag nästan är helt säker på att det bara var ett barn han fick med amerikanskan, beror på att jag sett ett foto utav henne och ett barn i förskoleåldern. Så då hade de tydligen någon kontakt eftersom tjejen skickade foton till honom.
Hej why123 Tack för ditt svar.
Läste någonstans att även hans far hade haft som favorit sysselsättning att råna banker,nu vet jag inte om det stämmer riktigt.Han ska tydligen fått leva ett hårt liv redan från det han var liten.

Citera: klicka på den post du vill citera,längst ner i högra hörnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in