2009-10-17, 19:02
Medlem
Jag behöver hjälp med min bärbara dator. Jag använde den under förmiddagen för att göra det man brukar (dvs. kolla msn, fb, facebook, surfa lite nyheter osv) utan några konstigheter. Nu när jag sätter på den kommer det direkt upp ett felmeddelande som säger att det inte går att starta windows för att filen "\windows\system32\config\system" antingen saknas eller har skadats. Sedan vill de att man ska sätta in windows installations-cd för att reparera filen men nu till problemet: Det finns ingen CD-rom på denna bärbara dator. Jag undrar därför om någon har några tips på vad jag kan göra. Det enda som står på skärmen är att man ska trycka R så fort men tydligen har alla knapptryckningar samma funktion då det verkar som att datorn försöker hitta en skiva att använda innan den konstaterar att en sådan inte finns och sedan visar samma felmeddelande.

Jag är ytterst tacksam över all hjälp och tips jag kommer över..

// Peter

ps ber om ursäkt om det hamna i fel i del av forumet.
Citera
2009-10-17, 19:04
Medlem
sommarlovs avatar
Helt seriöst skulle jag rekommendera dig att lämna datorn på service...
Citera
2009-10-17, 19:08
Medlem
hasenfrasens avatar
Ska man göra det själv krävs det antingen en bootbar USB-sticka med Windows-setupen så att man kan starta Recovery Console och köra en CHKDSK C: /F

...eller så monterar man ur disken från laptopen och stoppar den i en värddator (annan windows-maskin) antingen via en dockningstation eller IDE2.5"-IDE3.5" converter och man kan då utföra en CHKDSK från värddatorn.
Citera
2009-10-17, 22:31
Moderator
impieteers avatar
Låna en cd/dvd av en kompis (iofs kanske datorn kommer att ha problem att hitta en extern cd direkt) eller ta ut hdd och sätt in den i en stationär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in