• 1
  • 2
2009-10-17, 12:05
Medlem
En tråd om smeknamn och historien bakom namnen. det kanske inte är så mycket humor bakom alla smeknamn med de jag har är i alla fall det.

En nia skrek Pungen i matsalen när jag själv gick i sexan och den ända som lyssnade till det var en kille i min klass. han heter nu förtiden fortfarande Pungen eller Pungajävel.

Ip-Lars: En annan klasskompis som kunnde var enda elevs Ip-nummer på skolan. alla nior förhörde honom på Ip-nummer och gjorde en låt om honom på Musiken.

Det finns redan en tråd om smeknamn i hockey forumet men annars så har jag inte hittat någon annan tråd.
Citera
2009-10-17, 12:10
Medlem
Thubbes avatar
Fan grym tråd!

1. Bubbis
Bubbis heter egentligen Erik men när han och jag var på kollo tillsammans när vi båda var ca 15 så kom det fram att hans mamma ofta kallade honom Bubbis. Sedan dess även hans kompisar.

2. Plogen
Plogens riktiga namn känner bara hans närmsta vänner till och han vill ha det så, det nämner jag alltså inte här. Plogen kallas Plogen för att han blev påkörd av en snöplog när han som liten kröp ut på gatan för att själv ploga bort snö Han har ett ärr på kinden som minne av händelsen.
Man kunde beskåda honom på Emmabodafestivalen i somras där han sprang runt med en trasig jeansväst med PLOGEN skrivet över ryggen.

Plogen på emmabodafestivalen:
http://img96.imageshack.us/img96/6066/dsc00784s.jpg

3. Theonard och Leodor
Theodor och Leonard lyckades på fyllan någon gång blanda ihop sina egna namn med varandras, och har fått höra det sen dess.

4. Mr. Blå
Martin i min gymnasieklass hade uteslutande blåa kläder på sig, en blå t-shirt och favoritjeansen. Det hände dessutom en gång att han kom fram till mig och ett gäng polare när vi satt och snackade om något och sa "Sa någon Blå?".

Mr. Blå mottager en blå t-shirt vid studenten. Klassen tyckte han kunde behöva en till.
http://img96.imageshack.us/img96/4333/martinbla.jpg

Edit: Bilder
Senast redigerad av Thubbe 2009-10-17 kl. 12:24.
Citera
2009-10-17, 12:37
Medlem
xFAMILJEFESTxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
2. Plogen
Plogens riktiga namn känner bara hans närmsta vänner till och han vill ha det så, det nämner jag alltså inte här. Plogen kallas Plogen för att han blev påkörd av en snöplog när han som liten kröp ut på gatan för att själv ploga bort snö Han har ett ärr på kinden som minne av händelsen.
Man kunde beskåda honom på Emmabodafestivalen i somras där han sprang runt med en trasig jeansväst med PLOGEN skrivet över ryggen.
Plogen kan ju inte vara världens populäraste nickname, så jag måste fråga - vet du om han bor i Skellefteå? Det verkar vara en kille som gick på min skola!
Citera
2009-10-17, 12:53
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xFAMILJEFESTx
Plogen kan ju inte vara världens populäraste nickname, så jag måste fråga - vet du om han bor i Skellefteå? Det verkar vara en kille som gick på min skola!
Tyvärr, Stockholm.
Och angående populariteten är han själv mycket stolt över det kan jag lova
Citera
2009-10-17, 12:57
Medlem
Jag kom ihåg förra årtusendet någon gång när man gick i högstadiet (främst nian har jag för mig) då en del personer fick mycket udda smeknamn. En person fick två smeknamn som man kunde växla mellan, nämligen "Älgen" och "TVn". Jag tror att han kallades för TVn eftersom han tittade mycket med sina stora ögon eller något Jag har ingen aning om varför han ibland kallades Älgen dock. (Jag har förresten för mig att han också kallades "Örnen" ibland. Hm )

Sen kallades en person för "Bagarleif" och jag har för mig att han hette Anders

Sen har jag varit med om många smeknamn till tjocka personer, exempelvis "Skinkan" och "Le beaf"

En lärare hade lite snett huvud (enligt honom efter att ha spelat handboll en längre tid) så han fick ju helt enkelt smeknamnet "Sneddhead"

En annan person som hade extremt krulligt hår fick ju också en del smeknamn, "Fåret", "Fårskallen", "Bääää", "Jens mens" (han hette Jens)

Två stycken som hette "Max" varav den ena var neger och den andra blek och ful med ljust hår fick varsitt smeknamn. "Negermax" och "Kycklingen"

Just det, under en period på ett halvår eller liknande så hade en bekant smeknamnet "Fittan" Jag har faktiskt ingen aning om varför han hade det men det tål att nämnas

Det mest skumma är nog en person som hette Rikard som hade smeknamnet "Ante" Tyvärr ingen aning om varför han kallades så men det finns nog ingen rimlig förklaring heller. (Ante borde man väl kallas om man heter Andreas?)

En bekant till mig som jag träffar idag kallas för "Laban" (mest av mig) En gång för c:a 8-10 år sedan sa han bara "Kalla mig Laban" och sen dess har jag gjort det (Han heter Martin)
Citera
2009-10-17, 13:27
Medlem
Bra! fortsätt så

Hade också en vän som vi kallade för Jens flens mens. fast bara när man ville få honom arg, det var inre riktigt ett smeknamn.
Citera
2009-10-17, 14:17
Medlem
marcus90_kungs avatar
På högstadiet så var det en kille med krulligt hår som blev kallad popcorn.
Citera
2009-10-17, 14:36
Medlem
Pung-Jörgen: en snubbe som alltid ska lägga upp pungen över byxkanten
Citera
2009-10-17, 14:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Anthony Jeselnik - berättar om en vän med smeknamnet "Clumsy":

http://www.youtube.com/watch?v=_WLMYTJd5SM
Citera
2009-10-17, 15:04
Medlem
yjm308s avatar
en kille i min klass kallades fiskarbilly, han luktade alltid svett och hade alltid en jacka med nån fiskfirmas logga på.

nu efter jag skrivit det så kom jag på att det kanske inte var så spännande
Citera
2009-10-17, 15:06
Medlem
Storsnusarns avatar
Jag har en vän som kallas för Negern. Varför? Jo, råkar vara så att
Citera
2009-10-17, 15:06
Medlem
Sinitsins avatar
En gammal kursare till mig hade det väldigt vanliga namnet Daniel. Det fanns även en annan Daniel i gruppen, och denne annekterade tämligen snabbt det givna smeknamnet Danne.

På frågan vad den andre Daniel ville bli kallad (det naturliga, nämligen att använda hans riktiga förnamn, kändes av någon anledning uteslutet) svarade han lite på skämt att vi ju kunde börja kalla honom Pungdanne.

Sen dess fick han heta Pungdanne, trots att han så vitt vi vet aldrig hade gjort skäl för ett sådant namn på något annat sätt än att kläcka ur sig det på skoj vid tillfället ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in