2009-10-17, 11:52
Medlem
Det finns ingen kultur som är ursprunglig, men det kan ju ändå inte vara argumentet. Kultur är något levande, vi ansvarar för våra egna uttryck. Om man nu anser sig vilja lämna ett arv efter sig, etniskt och kulturellt är det svårt att hävda detta arv om den sammanfaller med en extremt omfattande invandring som kommer tränga bort just etnicitet och kultur. Det är en mänsklig önskan att påverka sin omgivning, och det är en mänsklig aktivitet att utforska sin omgivning för att förstå sig själv. Att ge avtryck i sitt kulturområde och att förstå andras uttryck i samma kulturområde. Denna fragmentering, helt i postmodern anda, som är den rådande ordningen gör oss främmandegjorda inför oss själva. Ur det leder ett självförakt, självförminskning och en osund människa.

Det första steget mot att hedra sig själv och sin kultur är därför att analysera orsakerna till motsatsen.
Citera
2009-10-17, 11:56
Medlem
kriser skapar sammanhållning. Ett krig
Citera
2009-10-17, 12:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R.R
kriser skapar sammanhållning. Ett krig

Där håller jag med dig fullt ut. Sverige har inte upplevt krig och stora kriser som i andra länder, exempelvis som på Balkan på väldigt många år och därför har den svenska patriotiska tanken att stå upp för sitt land i kris helt försvunnit medan andra länder har behållit och stärkt den.

Hade vi upplevt ett inbördeskrig liknande det på Balkan hade det svenska folket ställt upp mangrant för sitt lands överlevnad och gjort sig av med en massa idiotiska filurer i regering och riksdag vars enda mål är att stärka sin egen makt och förstöra landet.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-10-17 kl. 12:25.
Citera
2009-10-17, 12:25
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
... Eftersom att vår integrationspolitik inte alls har fungerat, måste vi göra om och göra rätt. Jag tror att patriotism är rätt väg och gå, gör ni?
Jag håller med om att integrationspolitik till stora delar inte fungerar. Så visst, patriotism är en väg att gå… Fast personligen tror jag iofs mer att en sund blandning av liberalism och humanismen kommer att vara betydligt effektivare i det långa loppet.

För ser man på lite längre sikt så kommer givetvis gamla gränser och medeltida värderingar att bli allt mer förlegade och ineffektiva. Konservatism är s.a.s. alltid ett förlorande koncept. Det enda konservatism egentligen duger till är att se till att även de mest ängsliga och rädda individerna hänger med i den ofrånkomliga utvecklingen.
Citera
2009-10-17, 13:22
Bannlyst
Citat:
Du börjar du att hamna i hörnet, men ta det bara lugnt... Jag behöver inte Karl XII som argument eftersom det bara är att läsa svensk historia för att ge mig rätt.

Hehehe, säg inte att du gått på den barnsagan? Kåldolmarna började inte existera i Sverige förrän långt efter hans död (om vi skall se till seriös historieskrivning). Vidare, Karl XII intog heller aldrig England eller träffade Påven som det också finns sagor om.

Citat:
För övrigt handlade topic om hur man gör Sverige mer patriotiskt [...]

Det är ju människor som dig som drar ner nivån på debatten när du jämför fransk teater med kvinnlig omskärelse.
Citera
2009-10-17, 13:35
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
TS glömmer att vi har massor med patrioter i Sverige. Albanska, serbiska, kroatiska, polska, ryska, iranska, libanesiska och fan vet vad.

Vill man ha folk som tycker om Sverige är TS fråga ändå riktigt bra. Hur göra?

Jag vet tyvärr inte, men det är klart att patriotismen för Sverige, på en lagom nivå, började utarmas under 60-talet. Jag tror att det enda sättet att få tillbaka den är att titta på vad som orsakade dess bortfall, och sedan försöka ändra tillbaka vad som utlöste det hela.

Eller titta på varför invandrare är patriotiska?
Vad har andra länder som vi uppenbarligen saknar på denna punkt?
Citera
2009-10-17, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Eller titta på varför invandrare är patriotiska?
Vad har andra länder som vi uppenbarligen saknar på denna punkt?

Ett politiskt och medialt etablissemang som inte spottar på sin egen kultur och historia.
De flesta svenskar har nog inga problem att känna känslor för Sverige, att visa dem och ge dem en politisk betydelse är en annan historia.
Citera
2009-10-17, 13:40
Medlem
HRTs avatar
ja

man kunde ju bli Norsk?

Att vi i Sverige inte får sjunga nationalsången, eller barn inte får ha sverige flaggor på t shirten i skolan vittnar om att vi tappat stolthet o patriotism för länge sedan..
De gäller inte invandringen nu alltså utan vår egen stat o regering som anser de är stötande..
Mot vem, är inte Sverige först till för Svenskarna?

Undrar hur de skulle gå att ta en nubbe o hissa svensk flagga i Saudi Arabien på midsommar?
Citera
2009-10-17, 14:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Hehehe, säg inte att du gått på den barnsagan? Kåldolmarna började inte existera i Sverige förrän långt efter hans död (om vi skall se till seriös historieskrivning). Vidare, Karl XII intog heller aldrig England eller träffade Påven som det också finns sagor om.

Det är ju människor som dig som drar ner nivån på debatten när du jämför fransk teater med kvinnlig omskärelse.
Vad jag vet skrev jag inget om Karl XII och kåldolmar och har heller inte påstått att han ha träffat påven eller invaderat England...

Kåldolmarna - var de nu kom från - var ett exempel på influenser från andra kulturer , men som idag anses vara svenska traditioner eller maträtter.
Citera
2009-10-17, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vad jag vet skrev jag inget om Karl XII och kåldolmar och har heller inte påstått att han ha träffat påven eller invaderat England...

Kåldolmarna - var de nu kom från - var ett exempel på influenser från andra kulturer , men som idag anses vara svenska traditioner eller maträtter.

Ok, my bad, fattade som att du trodde på sägnen. Riktigt så illa var det alltså inte.

Sedan så säger jag inte emot dig, kulturer förändras - men det är helt omöjligt att jämföra dagens massinvandrings konsekvenser med tidigare berikning bara 40 år tillbaka i tiden.
Denna tid är något helt unikt för Sverige.
Citera
2009-10-17, 14:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Västeuropeisk invandring med stora positiva betydelser för arkitektur, konst, musik, språk, gastronomi, politik etc etc, kontra den massinvandring som vi haft från MENA-länderna, är det en korrekt jämförelse?

Du förstår alltså att dessa västeuropeiska influenser kom att bidra till att utveckla Sverige i en positiv riktning?

Det om vikingarna stämmer.
Jag har aldrig skrivit att massinvandring är vare sig bra eller att det skulle vara en lösning på Sveriges problem. Däremot tror jag att det är bra att få influenser utifrån, men att de ska komma i lagom dos, hur stor den nu är.

Det är klart att de västeuropeiska influenserna var positiva för Sverige, det trodde jag framgick av mina inlägg.
Citera
2009-10-17, 15:05
Medlem
moderatswings avatar
Men påverkas vi verkligen så kraftigt kulturellt av massinvandringen?
Som Dräng-Erik är inne på så är ju den kulturella påverkan mycket större från länder som USA och Japan. Länder som vi inte tar emot massvis med invandrare ifrån medan den kulturella påverkan från MENA är rätt så blygsam.

Visst finns vattenpipa och falafel (som jag förövrigt inte ser problemet med?) men på vissa här låter det som att om 20 år kommer Svensson och Andersson att könsstympa sina döttrar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in