• 1
  • 2
2009-10-17, 10:10
Bannlyst
Efter att ha fått en vän till mig från Bulgarien att börja gilla Sverige och känna sig svensk. Undrar jag hur man på bästa sätt kan få så många som möjligt att börja älska Sverige.

Istället för att vi ska stå splittrade, invandrare, svenskar, sossar, moderater m.m. Tycker jag att det är bättre om alla älskar sitt land, jag tror nog att våldet i förorterna bland annat minskar då. Nu när vi har haft en massinvandring länge, måste vi också ta ansvar. Det är hur vi valde att rösta i valen och hur en del av våra politiker stängde in sig i riksdagen och tog beslut efter beslut, utan att se verkligheten som har skapat "stenkastarorterna".

Eftersom att vår integrationspolitik inte alls har fungerat, måste vi göra om och göra rätt. Jag tror att patriotism är rätt väg och gå, gör ni?

Hur får man då "inlänningar" och utlänningar att börja älska landet?

Jag vet att det kan bli en väldig problematik med islam, som försöker få muslimer till en enad grupp.
Senast redigerad av ChinaLover 2009-10-17 kl. 10:27.
Citera
2009-10-17, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Efter att ha fått en vän till mig från Bulgarien att börja gilla Sverige och känna sig svensk. Undrar jag hur man på bästa sätt kan få så många som möjligt att börja älska Sverige.

Istället för att vi ska stå splittrade, invandrare, svenskar, sossar, moderater m.m. Tycker jag att det är bättre om alla älskar sitt land, jag tror nog att våldet i förorterna bland annat minskar då. Nu när vi har haft en massinvandring länge, måste vi också ta ansvar. Det är hur vi valde att rösta i valen och hur en del av våra politiker stängde in sig i riksdagen och tog beslut efter beslut, utan att se verkligheten som har skapat "stenkastarorterna".

Eftersom att vår integrationspolitik inte alls har funderat, måste vi göra om och göra rätt. Jag tror att patriotism är rätt väg och gå, gör ni?

Hur får man då "inlänningar" och utlänningar att börja älska landet?

Jag vet att det kan bli en väldig problematik med islam, som försöker få muslimer till en enad grupp.

Bra fråga som borde ställas till en SD:are, hur går assimilering till i ett redan mångkulturellt samhälle?
Citera
2009-10-17, 10:22
Medlem
Probelimes avatar
Jag håller med det. Vi måste få mer ena patriotism i Sverige. Det är det klart effektivaste sättet att assimilera invandrare också.
Citera
2009-10-17, 10:23
Medlem
Kingen_kings avatar
Dom allra flesta älskar sitt land, men kanske inte på det sättet en patriot gör. Att tvinga på folk nån slags påklistrad patriotism skapar mer motsättningar. Dessutom så är det inte så att folk till vardags ser människor i olika grupper. Moderater och sossar lever sida vid sida och jobbar och lever ihop.
Citera
2009-10-17, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Dom allra flesta älskar sitt land, men kanske inte på det sättet en patriot gör. Att tvinga på folk nån slags påklistrad patriotism skapar mer motsättningar. Dessutom så är det inte så att folk till vardags ser människor i olika grupper. Moderater och sossar lever sida vid sida och jobbar och lever ihop.

Det är fortfarande ett stort hat mellan olika politiska grupper, en del umgås inte med varandra för att de har olika politiska åsikter. Har du någon statistik på att de allra flesta äslkar Sverige? Man ska inte tvinga, varför tror du att jag skulle tvinga på folk?
Citera
2009-10-17, 10:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Bra fråga som borde ställas till en SD:are, hur går assimilering till i ett redan mångkulturellt samhälle?
Problemet är bara att du inte har något bra svar på det. Dessutom har detta pågått i Sverige hela tiden om du studerar historien. Det är inte så väldigt länge sedan tyska eller franska influenser kraftigt dominerade Sverige, men de kanske var av "rätt sort"?
Citera
2009-10-17, 10:48
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Problemet är bara att du inte har något bra svar på det. Dessutom har detta pågått i Sverige hela tiden om du studerar historien. Det är inte så väldigt länge sedan tyska eller franska influenser kraftigt dominerade Sverige, men de kanske var av "rätt sort"?

Försöker du sätta likhetstecken mellan västeuropeisk kultur med allt vad det innebär av historiska band, gemensam religion osv, med MENA-kulturen?
Citera
2009-10-17, 10:51
Bannlyst
Citat:

Nu är det ju knappast jag som skall ge svar på detta, jag tror inte på assimilering i dagens Sverige.

Sedan är det ju väldigt oseriöst att jämföra dagens massinvandring av utomeuropeer med marginella influsenser från närliggande länder i huvudsak mot Sveriges övre klasser.
Citera
2009-10-17, 10:57
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Nu är det ju knappast jag som skall ge svar på detta, jag tror inte på assimilering i dagens Sverige.

Sedan är det ju väldigt oseriöst att jämföra dagens massinvandring av utomeuropeer med marginella influsenser från närliggande länder i huvudsak mot Sveriges övre klasser.
Det var definitivt inte marginella influenser utan de var tvärtom väldigt påtagliga.Vill du göra det väldigt enkelt för dig räcker det med att du går runt i Stockholm och tittar på byggnaderna för att se influenserna. Däremot har du givetvis rätt i att det var de högre klasserna det handlade om, men de hade å andra sidan väldigt stor inverkan på de lägre klasserna.
Citera
2009-10-17, 11:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Försöker du sätta likhetstecken mellan västeuropeisk kultur med allt vad det innebär av historiska band, gemensam religion osv, med MENA-kulturen?
Kulturer som träffas påverkar varandra, oavsett om man vill det eller inte. Du hittar säker kompisar till Windeskog som äter den svenska rätten "kåldolmar" som hämtades från Turkiet osv.

För övrigt utövas väl MENA-kulturen av flertalet fotbollsklackar och de brukar bestå av en större andel svenskar...
Citera
2009-10-17, 11:07
Bannlyst
Citat:
Det var definitivt inte marginella influenser utan de var tvärtom väldigt påtagliga.Vill du göra det väldigt enkelt för dig räcker det med att du går runt i Stockholm och tittar på byggnaderna för att se influenserna. Däremot har du givetvis rätt i att det var de högre klasserna det handlade om, men de hade å andra sidan väldigt stor inverkan på de lägre klasserna.

Man kan inte jämföra att Gustav III talade franska i sitt hov och 2.000 Valloner som levde isolerat och sedan åkte hem med hederskultur och analfatism. Det är helt olika former av kulturpåverkan, i omfång, i antal och i bakgrund. Att få inflytande i en begränsad skala från grannländer med massinvandring från andra världsdelar.

Men visst, kulturer som inte utvecklas och förändras är döda kulturer. Men detta ger definitivt inte att man inte själv kan välja vad man vill ha inslag av och i vilken omfattning. Det är inte så att alternativen är att isolera Sverige eller ha en ständigt ökande massinvandring som idag.
Citera
2009-10-17, 11:12
Bannlyst
Citat:
Du hittar säker kompisar till Windeskog som äter den svenska rätten "kåldolmar" som hämtades från Turkiet osv.

Nu är det ju så här att den svenska formen av kåldolmar skiljer sig markant mot Vitkålsdolmar, som du förmodligen åsyftar. Att dessa skulle ha "hämtats från Turkiet" får vi nog lägga in på sagoboksavdelningen

Fast har ni inga bättre argument än vandringssägner om maträtter, och inte får dem rätt heller, kanske det är tydligt nog?

Avslutningsvis; vegetarianer äter inte Kåldolmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in