2015-02-05, 15:22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Hej

Gymgrossisten annonserar Star nutritions BCAA;
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-xl-440-caps-

så basicly før 339nok får man ut 440 kapslar. varav sjælva dealen handlar om att få 140st kapslar utan kostnad.

Ær detta vært att køpa tro?

Æter generellt bra mat, med endast tillskott i form av proteinshakes, 1 under jobbet och en efter træning, dock kan jag inte sæga att jag varje dag ligger på 2.0 protein varje dag. dærav frågan

Tack før svar!

1x kapsel = 1,1 g BCAA. Alltså 484 gram för 339 kr. Runt 700 kr/kg. Inte så billigt.

I regel är BCAA på kapslar alltid löjligt dyrt.
Citera
2015-03-01, 19:21
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
1x kapsel = 1,1 g BCAA. Alltså 484 gram för 339 kr. Runt 700 kr/kg. Inte så billigt.

I regel är BCAA på kapslar alltid löjligt dyrt.

Mutant Amino då? Det säljs för 179kr på GG för 300 kapslar.

De hade 600 kapslar för 179 kr, jag var korkad och inte slog till

Bevis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2825899
Citera
2015-03-01, 21:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Mutant Amino då? Det säljs för 179kr på GG för 300 kapslar.

De hade 600 kapslar för 179 kr, jag var korkad och inte slog till

Bevis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2825899

179 kr för 300 caps är inte så billigt det heller, det är bara 1 g aminosyror per kapsel. 600 kr/kg ungefär.
Citera
2015-03-01, 21:51
Medlem
Askenars avatar
Ska jag ta EAA eller BCAA under träning?

Just nu tar jag BCAA (Mutants eller Xtends beroende på humör) under träningen och sen en protteshake (Whey-80 eller Mutant Whey eller Whey-100).

Med kapslar så får jag intrycket att de ska tas jämt (innan måltid, före och efter träning) om man tar Mutant Amino som exempel.
Citera
2015-03-01, 22:00
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Ska jag ta EAA eller BCAA under träning?

Just nu tar jag BCAA (Mutants eller Xtends beroende på humör) under träningen och sen en protteshake (Whey-80 eller Mutant Whey eller Whey-100).

Med kapslar så får jag intrycket att de ska tas jämt (innan måltid, före och efter träning) om man tar Mutant Amino som exempel.
Det vanligaste är ju att man tar BCAA under själva träningen. Men frågan är om det verkligen ger något extra. Mycket tyder på att det är redundant med avseende på muscle full-effekten.
Citera
2015-03-02, 13:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det vanligaste är ju att man tar BCAA under själva träningen. Men frågan är om det verkligen ger något extra. Mycket tyder på att det är redundant med avseende på muscle full-effekten.

Jag har alltid tänkt på proteinsyntesen som en (antagligen) otroligt förenklad modell. Protein = högre proteinsyntes i X tid. Punkt. Jag har inte skapat mig full förståelse om muscle-full-effekten men om man nu inte kan eftersträva hög proteinsyntes under så stor del av dygnet som möjligt via kostintagen, hur reagerar proteinsyntesen på fasta då? Tänker att syntesen inte borde vara simpel åt andra hållet heller.

Högre en teori för längesedan att det är bra att ha en lågproteindag en dag i månaden, för att återställa någon receptor eller något sånt där. Om muscle-full-effekten nu är sann, kan man använda denna kunskapen till mer än att bara strunta i aminosyror under träningen?

Med vänlig hälsning
Citera
2015-03-02, 19:24
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt på proteinsyntesen som en (antagligen) otroligt förenklad modell. Protein = högre proteinsyntes i X tid. Punkt. Jag har inte skapat mig full förståelse om muscle-full-effekten men om man nu inte kan eftersträva hög proteinsyntes under så stor del av dygnet som möjligt via kostintagen, hur reagerar proteinsyntesen på fasta då? Tänker att syntesen inte borde vara simpel åt andra hållet heller.

Högre en teori för längesedan att det är bra att ha en lågproteindag en dag i månaden, för att återställa någon receptor eller något sånt där. Om muscle-full-effekten nu är sann, kan man använda denna kunskapen till mer än att bara strunta i aminosyror under träningen?

Med vänlig hälsning
Jag tror nästan muscle full-effekten förtjänar en egen tråd om man ska spåna på eventuella suboptimeringar och huruvida man ska försöka time:a in intag m.m. I det långa loppet står jag fast vid att det är det med största sannolikhet är det totala intaget att protein sett till dagen, som avgör ens muskelutveckling. Men BCAA är litet speciellt i det här fallet, för det klarar inte av att stimulera proteinsyntesen på egen hand. Leucin har ju visat sig vara väldigt effektiv på att trigga igång proteinsyntesen, men för att det faktiskt ska ge något så krävs också essentiella aminosyror. Därför är det min uppfattning att BCAA förmodligen (observera förmodligen, jag är inte forskare och vill inte komma med påståenden jag inte kan bevisa) inte ger något om man redan uppfyller sitt dagliga proteinintag.

Det är så klart fritt fram för var och en att inta aminosyror, men i min mening bör man kanske spendera pengarna på något annat.
Citera
2015-03-02, 21:14
Medlem
Citat:

Jag tror det är individuellt. Min teori är att när musklerna genom excentrisk träning bryts ned till den grad att man får träningsvärk i flera dagar efteråt, det är endast då kroppen är i behov av ett konstant inflöde av protein. Det enda sättet man får reda på sanningen är om testar båda varianterna, dvs få kontra många måltider om dagen, i x antal månader, och jämför resultaten. Det är inte fasta som gäller för min del, då det inte ger mig optimala resultat.
Senast redigerad av titon 2015-03-02 kl. 21:24.
Citera
2015-03-04, 13:47
Medlem
Hej fb!
Jag hittade en gammal eaa i garderoben! Det är fairings amino rush wild berrys. Har helt glömt bort den. Det står att den går ut 2014/02 men ser inga klumpar i den och pulvet är fint. Finns det ett bäst före datum eller kan jag använda det fortfarande?

Mvh Simon
Citera
2015-03-04, 16:45
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonShizzle
Hej fb!
Jag hittade en gammal eaa i garderoben! Det är fairings amino rush wild berrys. Har helt glömt bort den. Det står att den går ut 2014/02 men ser inga klumpar i den och pulvet är fint. Finns det ett bäst före datum eller kan jag använda det fortfarande?

Mvh Simon
Du kan med största sannolikhet använda den utan bekymmer.
Citera
2015-03-13, 02:00
Medlem
Införskaffade mig lite EEA i kapselform. Jag intar 5 st innan träning på tom mage, som det står på burken Dock undrar ja om kapslarna tas upp långsammare än o de hade varit rent pulver ja använt?
Citera
2015-03-13, 06:57
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Införskaffade mig lite EEA i kapselform. Jag intar 5 st innan träning på tom mage, som det står på burken Dock undrar ja om kapslarna tas upp långsammare än o de hade varit rent pulver ja använt?
Är det gelatinkapslar löses de upp väldigt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in