Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Jag har alltid tänkt på proteinsyntesen som en (antagligen) otroligt förenklad modell. Protein = högre proteinsyntes i X tid. Punkt. Jag har inte skapat mig full förståelse om muscle-full-effekten men om man nu inte kan eftersträva hög proteinsyntes under så stor del av dygnet som möjligt via kostintagen, hur reagerar proteinsyntesen på fasta då? Tänker att syntesen inte borde vara simpel åt andra hållet heller.
Högre en teori för längesedan att det är bra att ha en lågproteindag en dag i månaden, för att återställa någon receptor eller något sånt där. Om muscle-full-effekten nu är sann, kan man använda denna kunskapen till mer än att bara strunta i aminosyror under träningen?
Med vänlig hälsning
Jag tror nästan muscle full-effekten förtjänar en egen tråd om man ska spåna på eventuella suboptimeringar och huruvida man ska försöka time:a in intag m.m. I det långa loppet står jag fast vid att det är det med största sannolikhet är det totala intaget att protein sett till dagen, som avgör ens muskelutveckling. Men BCAA är litet speciellt i det här fallet, för det klarar inte av att stimulera proteinsyntesen på egen hand. Leucin har ju visat sig vara väldigt effektiv på att trigga igång proteinsyntesen, men för att det faktiskt ska ge något så krävs också essentiella aminosyror. Därför är det min uppfattning att BCAA förmodligen (observera
förmodligen, jag är inte forskare och vill inte komma med påståenden jag inte kan bevisa) inte ger något om man redan uppfyller sitt dagliga proteinintag.
Det är så klart fritt fram för var och en att inta aminosyror, men i min mening bör man kanske spendera pengarna på något annat.