2013-05-04, 15:27
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backisffs
JDosen före har visat sig vara mest effektiv.

Gammal och troligtvis felaktig information.
Citera
2013-05-04, 16:45
Medlem
Backisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Gammal och troligtvis felaktig information.
Intressant, har det kommit några nya studier som motbevisar detta eller är det bara troligtvis felaktig information?
Citera
2013-05-04, 16:47
Medlem
King Grubs avatar
Det är snarare så att det resultatet har man bara sett i en enda studie, och det var en studie där mätmetoderna sannolikt var felaktiga.

Citat:
There is disagreement as to whether amino acid feeding before or after resistance exercise promotes MPS to a greater extent. It has been reported that ingestion of essential amino acids taken with a carbohydrate supplement immediately before resistance exercise resulted in greater leg uptake of amino acids, but the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle. Furthermore, it has been recently shown by direct measurement of FSR in humans that feeding 1 h before an acute bout of high-intensity resistance exercise did not further enhance MPS during the 2-h postexercise period. Thus, once again, the leg tracer dilution method appears to yield qualitatively and quantitatively different results to those obtained by incorporation of tracer amino acids.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

Före-intag finns det alltså ingen speciell evidens för. Alla studier som gjorts har däremot visat effekten av efter-intag.

Skall också tilläggas att EAA-intag eller proteindrinkar i samband med träning kanske inte har någon som helst effekt på muskeltillväxten överhuvudtaget, jämfört med att äta samma totala mängd protein från vanlig mat, och inte ens med något intag i direkt anslutning till träning.
Citera
2013-05-04, 23:50
Medlem
schmengeles avatar
Så är det bortkastat om man nu tar EAA innan?

Jag brukar käka mackor eller gröt, sen ta EAA och dra till gymmet, kör protteshake post workout.
Citera
2013-05-05, 15:23
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmengele
Så är det bortkastat om man nu tar EAA innan?

Jag brukar käka mackor eller gröt, sen ta EAA och dra till gymmet, kör protteshake post workout.

Äter du innan träningen är det bortkastat. Intag innan fastande träning går dock att diskutera.
Citera
2013-05-05, 19:03
Medlem
fajvans avatar
Förstår inte varför folk tror att musklerna växer mer för att man slänger i sig fria aminosyror? Ät normalt och du fyller ditt dagliga proteinbehov väldigt snabbt. Resten av proteinet du får i dig lagras som fett och inget annat..
Citera
2013-05-05, 19:18
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Resten av proteinet du får i dig lagras som fett och inget annat..

Att just energin från protein skulle lagras som fett är väldigt osannolikt.
Citera
2013-05-05, 19:32
Medlem
schmengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Äter du innan träningen är det bortkastat. Intag innan fastande träning går dock att diskutera.

Tränar på morgonen, måste få i mig något innan jag går tränar, hur hade du lagt upp det?
Citera
2013-05-05, 19:35
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Tränar på morgonen, måste få i mig något innan jag går tränar, hur hade du lagt upp det?

Precis som du gör, förutsatt att du äter igen hyfsat snart efter din shake med vassleprotein, men jag hade skippat EAA:t innan passet.
Citera
2013-05-05, 21:19
Medlem
schmengeles avatar
Citat:
Precis som du gör, förutsatt att du äter igen hyfsat snart efter din shake med vassleprotein, men jag hade skippat EAA:t innan passet.

Har 1 burk EAA fx kvar.... Hade behövt förbruka det jag har kvar. Har du något tips på hur jag ska göra för att förbruka det?
Citera
2013-05-05, 21:20
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Har 1 burk EAA fx kvar.... Hade behövt förbruka det jag har kvar. Har du något tips på hur jag ska göra för att förbruka det?

Ta det efter träningen istället för vassleprotein. Efter träning fyller de samma funktion.
Citera
2013-05-05, 21:50
Medlem
schmengeles avatar
Citat:
Ta det efter träningen istället för vassleprotein. Efter träning fyller de samma funktion.

Ska man köra något innan träning tycker du? Får ösa i saft för har eaa utan smak

Får spara prottepulvret och ha som mellanmål istället kanske.

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in