2013-03-07, 16:09
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Av det lilla jag har läst så har jag förstått att EAA har ganska kortvarig effekt, och om man t.ex. tar det en timma eller mer innan träningen så ger det ingen effekt(?). Hur blir det då om träningen är ganska utspridd över 2-3 timmar (klättring), är det fortfarande värt att ta EAA precis före (och/eller efter)?

Jag hade sett på de såhär: Stimulerad proteinsyntes under halva passet är bättre än ingen stimulans alls, så jag hade ändå tagit EAA:t innan och efter.
Sen kan man alltid diskutera vad EAA:t fyller för egentligen funktion för den som tränar klättring, men det är en annan sak.
Citera
2013-03-07, 16:25
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag hade sett på de såhär: Stimulerad proteinsyntes under halva passet är bättre än ingen stimulans alls, så jag hade ändå tagit EAA:t innan och efter.
Sen kan man alltid diskutera vad EAA:t fyller för egentligen funktion för den som tränar klättring, men det är en annan sak.

Okej, jag får väl testa helt enkelt. Tack!
Citera
2013-03-08, 16:50
Medlem
Browlers avatar
Bra FAQ!
Hittade ett obetydligt fel, men tänkte ändå påpeka i och med att tråden är väldigt besökt.
"Skämt och sidor" -> "Skämt åsido"
Citera
2013-03-10, 10:26
Medlem
NeverArounds avatar
Angående studien om proteintillskott före och efter träningen som inte visade nån skillnad, gäller detta även EAA?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196708
Citera
2013-03-10, 12:52
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Angående studien om proteintillskott före och efter träningen som inte visade nån skillnad, gäller detta även EAA?

Japp.
Citera
2013-03-11, 11:50
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Japp.
Så EAA och protein före/efter träningen har enligt den studien ingen effekt?
Hur kommer det sig då att så många träningskunniga personer i tråden rekommenderar EAA?
Citera
2013-03-11, 12:38
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Så EAA och protein före/efter träningen har enligt den studien ingen effekt?
Hur kommer det sig då att så många träningskunniga personer i tråden rekommenderar EAA?
Den där studien är långsiktig.

Ifall timing med kosten kan ge några pytteskillnader så är väl det trevligt. Därav mina rekommendationer. Du kan kanske få några små procentenheter bättre resultat om du har tur. Annars är det gott och lugnande för de som nojjar.
Citera
2013-03-11, 14:55
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Den där studien är långsiktig.

Ifall timing med kosten kan ge några pytteskillnader så är väl det trevligt. Därav mina rekommendationer. Du kan kanske få några små procentenheter bättre resultat om du har tur. Annars är det gott och lugnande för de som nojjar.
Hur menar du att studien är långsiktig, alltså vad gör det för skillnad, det är väl bättre att den är det isåfall?

Men då förstår jag, skippar själv både EAA och proteinshakes timing eftersom jag inte orkar ta med mig shakern till gymmet numera, känner att jag kan lägga energi och fokus på andra delar av min träning än det.
Citera
2013-03-11, 15:10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Hur menar du att studien är långsiktig, alltså vad gör det för skillnad, det är väl bättre att den är det isåfall?

Men då förstår jag, skippar själv både EAA och proteinshakes timing eftersom jag inte orkar ta med mig shakern till gymmet numera, känner att jag kan lägga energi och fokus på andra delar av min träning än det.
Långsiktigt är bra i detta fall ja.

Långsiktigt gör att man kan se ifall kroppen hanterar uppbyggnad mm bra själv.

Att du får en högre effekt av t.ex. proteintillskott i närheten av träning än om man jämför med mat blir ju ointressant om det visar sig att kroppen justerar det bra själv.

Det är ett bra fokus. Träningen är det viktiga. Kosten är en väldigt liten del av det hela. Så länge du ligger där du vill rent kcalmässigt och får i dig rimligt med protein så ska du bara se till att du orkar prestera på gymmet och också göra det.
Citera
2013-03-11, 15:47
Bannlyst
Citat:

Nivån på det forumet är ju under all kritik. Grub hittar en studie och hyllningskören ställer upp unisont. Skulle Grub rota fram en studie som tyder på att jorden är platt skulle nog hälften av nötterna där gå på det.
Citera
2013-03-11, 17:19
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Långsiktigt är bra i detta fall ja.

Långsiktigt gör att man kan se ifall kroppen hanterar uppbyggnad mm bra själv.

Att du får en högre effekt av t.ex. proteintillskott i närheten av träning än om man jämför med mat blir ju ointressant om det visar sig att kroppen justerar det bra själv.

Det är ett bra fokus. Träningen är det viktiga. Kosten är en väldigt liten del av det hela. Så länge du ligger där du vill rent kcalmässigt och får i dig rimligt med protein så ska du bara se till att du orkar prestera på gymmet och också göra det.
Då är jag med på banan. Tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Nivån på det forumet är ju under all kritik. Grub hittar en studie och hyllningskören ställer upp unisont. Skulle Grub rota fram en studie som tyder på att jorden är platt skulle nog hälften av nötterna där gå på det.
Länkade till forumposten där studien var sammanfattad, var inte forumet det jag syftade på när jag länkade.
Citera
2013-03-11, 20:15
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Mm, du är säkert mer kompetent än de som kommenterat i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in