2011-12-27, 16:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Ännu en sak du påstår men ingen täckning som vanligt. Jag visste att du var en pajas, kul när de blir så tydligt. Det bästa är när du klagar på de sidor som styrker det jag säger, när du själv står där blottad som vanligt. Om Vassle är bättre än Kasein som mellanmål så är de väl för fan bara att hitta något som styrker det? Men du kan inte det, för du har fel.
Men du refererar till sidor som säljer kosttillskott, du förstår inte att om man förkastar kasein som mellanmålsprotein försvinner en stor del av marknaden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168531 - Om man nu vill tro på lite "randoms".

Om vi säger såhär då: Kasein(35g) ensamt minskar muskelnedbrytningen i åtta timmar. En normalsammansatt måltid på säg, 700kcal, hur lång tid tror du att den minskar muskelnedbrytningen?

Äter du en måltid vid 06.00 på en sisådär 4-500kcal och den inte har en alltför dålig sammansättning av makronutrienter, kanske även kasein, då har du minskad muskelnedbrytning in på eftermiddagen, och de flesta äter ju även lunch runt 12, mellan där funkar en vassledrink ypperligt.

Det här inlägget kan nog du läsa: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4680719&postcount=34

Citat:
Kolhydrat efter styrketräning har en viss antikatabol effekt, men det krävs stora mängder (100 gram har det, 35 gram har det inte), och effekten är fördröjd med flera timmar efter intag. Och påverkan på proteinbalansen av 100 gram kolhydrat är marginell jämfört med den så lite som 3 gram EAA har.

Det är en intressant tråd i övrigt också: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156076

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137408&highlight=kasein+muskelned brytning

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3914390&postcount=6

Citat:
Kasein minskar muskelnedbrytning, under lång tid, men ökar inte muskeluppbyggnaden över normala nivåer.

Vassle minskar inte muskelnedbrytning, men ökar kraftigt muskeluppbyggnaden, över en kortare tidsperiod.

Är det inte extremt långt mellan måltiderna har du redan aminosyror från långsamt protein tillgängligt och behöver inte tillföra mer som mellanmål. Då har du redan den antikatabola effekten, och kan få den anabola effekten av vassle mellan målen i stället, utan att den ena saken stör den andra.

Kroppen har ju även en upptagningsförmåga av protein som varierar men om vi säger 6-10g/h så överdriver vi inte. En måltid tar alltså många timmar att tas upp.

Som jag sa, sluta tro på vad tillskottsförsäljare säger.
Citera
2011-12-27, 17:43
Medlem
Du får sluta länka till massa anonyma användare på forum. Fram med någon försäljare av vassle som säger det?

Om jag kan visa ena sidan av grejen, så måste du ju kunna ta fram vassleförsäljare? haha. Du har levt på forum med autister, tror jag.
Citera
2011-12-27, 17:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du får sluta länka till massa anonyma användare på forum. Fram med någon försäljare av vassle som säger det?

Om jag kan visa ena sidan av grejen, så måste du ju kunna ta fram vassleförsäljare? haha. Du har levt på forum med autister, tror jag.
Haha, varför i hela friden skulle vassleförsäljare försöka sälja vassle som mellanmålsprotein? Kasein fyller ju den funktionen redan.

Du kan läsa länkarna jag lagt fram, sen får du tro vad du vill, sålänge du ger fan i att sprida din skit får du tro vad du vill.

Anonyma användare? Jag vet namnet på flertalet av de jag länkat och KG vet också du vem det är, han är kompetent.

Du kan ju förklara för mig vad kasein medför som inte mat gör och varför vassle skulle vara ett sämre alternativ till mellanmål istället.

Jag har sagt varför kasein är sämre än vassle och vilka egna fördelar vassle har.

Kom nu fram med fördelar med kasein framför vassle.

Och nu utgår vi ifrån att det är en standardperson du ska rekommendera det till. Personen äter 3-4ggr och ligger på över 30g protein per måltid.
Citera
2011-12-27, 18:15
Medlem
Du snackar alltid för gemene man sa du nyss. Alltså vet du inte vad som är bäst fysiologiskt.
Citera
2011-12-27, 18:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du snackar alltid för gemene man sa du nyss. Alltså vet du inte vad som är bäst fysiologiskt.
Vad dillar du om?

Genomsnittspersonen äter x ggr per dag. Mellan dessa mål vill han ha ett mellanmålsprotein. X är garanterat större än 2 och utspritt över dagen. Jag rekommenderar vassle.

Ingen vet vad som är bäst ur ett långsiktigt perspektiv, det har jag också sagt ett väldigt långt tag nu. Akut har dock vassle fördelar som Kasein inte når upp till. Kasein har dock inga direkta fördelar som mellanmålsprotein som inte redan har fåtts ifrån mat, läs minskad muskelnedbrytning.
Citera
2011-12-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vad dillar du om?

Genomsnittspersonen äter x ggr per dag. Mellan dessa mål vill han ha ett mellanmålsprotein. X är garanterat större än 2 och utspritt över dagen. Jag rekommenderar vassle.

Ingen vet vad som är bäst ur ett långsiktigt perspektiv, det har jag också sagt ett väldigt långt tag nu. Akut har dock vassle fördelar som Kasein inte når upp till. Kasein har dock inga direkta fördelar som mellanmålsprotein som inte redan har fåtts ifrån mat, läs minskad muskelnedbrytning.
Kasein ger en mycket bättre proteinbalans. Kasein är bättre för gemene man.
Citera
2011-12-27, 18:44
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Kasein ger en mycket bättre proteinbalans. Kasein är bättre för gemene man.
Gör det? Källa på det tack.

Kasein är bättre för gemene man när muskelnedbrytningen redan är minskad? Hur tänker du nu?

Du som pratar om näringstiming borde också kolla upp proteinpulser.
Citera
2011-12-27, 18:46
Medlem
Citat:

Kasein är bättre för gemene man när muskelnedbrytningen redan är minskad? Hur tänker du nu?

Du som pratar om näringstiming borde också kolla upp proteinpulser.
Sluta kräv källa när du själv inte visat en enda. Du påstår att man blir tårta på tårta och att vassle är till mellanmål. Källa?
Citera
2011-12-27, 18:55
Medlem
Citat:

"Vad som tycks ytterligare vara fördelaktigt med mejeriprodukter är typen av protein (kasein och vassleprotein). Forskning där man tittat specifikt på respektive protein i återhämtningssyfte, visar att vassleproteinet resulterar i snabbare upptag

Där står det om att vassle tas upp snabbare, vilket jag hävdat och du motsagt.

"och förhöjda nivåer av aminosyror i blodbanan jämfört med kasein, medan kasein med sin långsammare omsättning istället kan påverka den totala proteinbalansen positivt över längre tid "

Och där stod det om bättre proteinbalans.

http://www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Mjolk-som-traningsdryck/
Citera
2011-12-27, 18:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Sluta kräv källa när du själv inte visat en enda. Du påstår att man blir tårta på tårta och att vassle är till mellanmål. Källa?
Du har fått källa tidigare i tråden.

Duger inte den så kan vi väl enas om det här:

1. Vassle stimulerar proteinsyntesen över basnivåer och mer än kasein.
2. Kasein minskar muskelnedbrytningen men stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer såvida det inte är efter ett träningpass.
3. Mat minskar muskelnedbrytningen och vid en normalsammansatt måltid kommer muskelnedbrytningen vara undertryckt i flera flera timmar.

Vilken av punkterna ovan stämmer inte?

Om samtliga punkter ovan stämmer så kommer mat ifrån mål under dagen minska muskelnedbrytningen under dagen.

Då har vi också det faktum att anabolism(nybildning av muskelprotein/uppreglering av proteinsyntesen) är viktigare än en låg muskelnedbrytning. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149451

Vassle stimulerar proteinsyntesen efter pass.

För fan, snart skiter jag i det här, ska vi ha evighetsdiskussioner länge till där du vägrar ta till dig något alls?
Citera
2011-12-27, 18:58
Medlem
Titta ovan så ser du fakta, att vassle tas upp fortast men kaseinet ger bäst proteinbalans. Du frågade ju om källa på det. Haha
Citera
2011-12-27, 18:58
Medlem
Dreass avatar
Citat:
"Vad som tycks ytterligare vara fördelaktigt med mejeriprodukter är typen av protein (kasein och vassleprotein). Forskning där man tittat specifikt på respektive protein i återhämtningssyfte, visar att vassleproteinet resulterar i snabbare upptag

Där står det om att vassle tas upp snabbare, vilket jag hävdat och du motsagt.

"och förhöjda nivåer av aminosyror i blodbanan jämfört med kasein, medan kasein med sin långsammare omsättning istället kan påverka den totala proteinbalansen positivt över längre tid "

Och där stod det om bättre proteinbalans.

http://www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Mjolk-som-traningsdryck/
Fast det snabba upptaget är ointressant vilket jag visade i den andra tråden.

Jag har för mig att vassleprotein i mjölk tas upp snabbt och inte påverkas negativt av kaseinet ja.

Fast det där pratar bara om att proteinbalansen kommer att påverkas positivt över en längre tid, inte att slutresultatet blir bättre, det vet vi inte.

Citat:
Titta ovan så ser du fakta, att vassle tas upp fortast men kaseinet ger bäst proteinbalans. Du frågade ju om källa på det. Haha
Du misstolkar vad meningen säger.

Den säger att kasein påverkar proteinbalansen positivt en längre tid, vilket stämmer, 35g har visat sig minska muskelnedbrytningen i mer än 8h efter intag.

Du kan gärna svara på mina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in