2010-08-06, 16:57
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Märka skillnad, märker du skillnad av proteintillskott före och efter passet så tror jag du ska kolla över kosten. Det är tillskott, inga mirakelmedel.
Jo men någon skillnad måste det vara i slutet? Varför skulle man annars använda EAA om det inte spelar någon roll? Två identiska personer tränar, den ena tar EAA före/efter, i slutändan måste det väl vara nån skillnad på denna person?
Citera
2010-08-06, 16:59
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Jo men någon skillnad måste det vara i slutet? Varför skulle man annars använda EAA om det inte spelar någon roll? Två identiska personer tränar, den ena tar EAA före/efter, i slutändan måste det väl vara nån skillnad på denna person?
Märka skillnad är inte samma sak som att göra skillnad.
Citera
2010-08-06, 17:01
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Endel märker av minskad träningsvärk, det är en fördel.

EAA eller proteinpulvers effekt på kroppen ur ett långsiktigt perspektiv jämfört med mat är inte undersökt. Troligt är att det inte är några stora skillnader om ens några.

Två personer, samma makronutrientsintag, samma kcalintag. Då skulle inte skillnaderna vara synliga, det vågar jag nästan påstå. Två individer, olika makronutrientsintag, då kan det bli skillnader, men det är en annan historia.

Detta handlar om protein och viktökningstillskott.
Citera
2010-08-06, 17:04
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Endel märker av minskad träningsvärk, det är en fördel.

EAA eller proteinpulvers effekt på kroppen ur ett långsiktigt perspektiv jämfört med mat är inte undersökt. Troligt är att det inte är några stora skillnader om ens några.

Två personer, samma makronutrientsintag, samma kcalintag. Då skulle inte skillnaderna vara synliga, det vågar jag nästan påstå. Två individer, olika makronutrientsintag, då kan det bli skillnader, men det är en annan historia.

Detta handlar om protein och viktökningstillskott.

Så kan man säga såhär, folk som inte har en bra kost/koll på sin kost/varierande kost ska ta protein tillskott medan folk som äter bra och sköter kosten inte behöver det?
Citera
2010-08-06, 17:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Så kan man säga såhär, folk som inte har en bra kost/koll på sin kost/varierande kost ska ta protein tillskott medan folk som äter bra och sköter kosten inte behöver det?
Ja fast nej. Folk som inte har koll på kosten kan via tillskott rent intagsmässigt få "lika bra resultat" som de som har koll.

Inga behöver tillskott, men ju sämre koll ju mer i "behov" av tillskott är man.
Citera
2010-08-06, 17:14
Medlem
Sökte men hittade inget om detta, har en fundering angående dosering av EAA (från GV, red berry breezer)

Har skopan där blivit mindre?, tog en skopa förut av den stora så har tagit två skopor av min senaste burk (mindre skopa), men läste precis på den burk ja fick hem att de rekomenderar en dos på 6 gram innan träning , alltså EN liten skopa om jag inte är helt ute o cyklar.

Så äre EN liten skopa som gäller innan träning o EN liten efter om man ska gå efter burkens rekomendationer då såklart...

kanske lite snurrigt skrivet...

mvh/zofo
Citera
2010-08-06, 17:15
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zofo
Sökte men hittade inget om detta, har en fundering angående dosering av EAA (från GV, red berry breezer)

Har skopan där blivit mindre?, tog en skopa förut av den stora så har tagit två skopor av min senaste burk (mindre skopa), men läste precis på den burk ja fick hem att de rekomenderar en dos på 6 gram innan träning , alltså EN liten skopa om jag inte är helt ute o cyklar.

Så äre EN liten skopa som gäller innan träning o EN liten efter om man ska gå efter burkens rekomendationer då såklart...

kanske lite snurrigt skrivet...

mvh/zofo
Läs första inlägget. Jag tog 2.
Citera
2010-08-06, 17:30
Medlem
lat som vanligt, så 1 & ½ liten skopa kan tyckas vara rimligt då, fin fint
Citera
2010-08-09, 16:49
Medlem
Dr.Gronblads avatar
Tänkte lägga in en snabb fråga. Om jag tar tot. 24g EAA (pre+post) är det då 24g protein att ha med i kostberäkningen?
Senast redigerad av Dr.Gronblad 2010-08-09 kl. 16:57.
Citera
2010-08-09, 17:02
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gronblad
Tänkte lägga in en snabb fråga. Om jag tar tot. 24g EAA (pre+post) är det då 24g protein att ha med i kostberäkningen?

Ja, om det verkligen är 24g ren EAA. Tar du en skopa ur burken är det dock möjligt att det innehåller mer än bara EAA (sötningsmedel, t.ex) vilket kan betyda att 24g pulver motsvarar 20g verklig EAA.

Alltså, är det ren EAA så motsvarar 1g pulver 1g protein. Annars inte.
Citera
2010-08-09, 17:23
Medlem
Dr.Gronblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Ja, om det verkligen är 24g ren EAA. Tar du en skopa ur burken är det dock möjligt att det innehåller mer än bara EAA (sötningsmedel, t.ex) vilket kan betyda att 24g pulver motsvarar 20g verklig EAA.

Alltså, är det ren EAA så motsvarar 1g pulver 1g protein. Annars inte.

Det är den smaksatta, såg att det stod:

Per 6g = Ribosyn-8™ Complex (fria essentiella aminosyror) 4,8 gram.

Alltså 1 gram pulver = 0,8g EAA -> 19,2g EAA på 24g pulver.

Då räknar jag med 19,2g som protein att lägga till i beräkningen.

Tack för svaret btw.
Senast redigerad av Dr.Gronblad 2010-08-09 kl. 17:27.
Citera
2010-08-11, 00:02
Medlem
Optimus-Qs avatar
Har bara en fråga kring EEA. Jag köpte en fx någonting EEA för några dagar sen och smaken är som alla vet bedrövlig. På burken så står det att jag ska blanda en skopa med 300 ml vatten. Nu undrar jag ifall det funkar att späda ut det med ännu mer vatten (typ dubbelt så mycket) för att få bort den äckliga smaken lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in