• 1
  • 2
2009-10-16, 22:55
Bannlyst
Tjena!

Efter att ha haft ett "begär" i ett halvår ungefär har jag slutligen bestämt mig för att ge mig på att laga tjälknul, denna underbara plockmat/smörgåspålägg, men stöter ju på patrull direkt eftersom man behöver ca 1.5kg ytterlår eller bog av Älg, vilket inte är det lättaste att få tag på om man inte själv går ut i skogen och skjuter ihjäl skiten.
Har googlat runt lite men inte fått några vettiga träffar på vart man kan inhandla råvarorna för detta projekt, så jag undrar, hur bär man sig åt för att skaffa en jättebit älgkött? Ska man ringa till sin lokala ICA affär och höra om dom kan beställa hem det, eller ska man kontakta lokala jaktförbund och se om någon där vill sälja? Bor i Västerbotten, så jaktlag bör inte vara omöjligt att få tag på.
Samt, vad bör man betala för ca 1.5kg?

Tips & Råd angående tjälknul mottages också tacksamt!
Citera
2009-10-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
Tjena!

Efter att ha haft ett "begär" i ett halvår ungefär har jag slutligen bestämt mig för att ge mig på att laga tjälknul, denna underbara plockmat/smörgåspålägg, men stöter ju på patrull direkt eftersom man behöver ca 1.5kg ytterlår eller bog av Älg, vilket inte är det lättaste att få tag på om man inte själv går ut i skogen och skjuter ihjäl skiten.
Har googlat runt lite men inte fått några vettiga träffar på vart man kan inhandla råvarorna för detta projekt, så jag undrar, hur bär man sig åt för att skaffa en jättebit älgkött? Ska man ringa till sin lokala ICA affär och höra om dom kan beställa hem det, eller ska man kontakta lokala jaktförbund och se om någon där vill sälja? Bor i Västerbotten, så jaktlag bör inte vara omöjligt att få tag på.
Samt, vad bör man betala för ca 1.5kg?

vissa affärer får väl hem en älg eller två /år så det är inte så lätt att hitta.. lättast är det väl att hitta en jägare och köpa direkt ifrån. jaktlagen går nog att hitta genom att söka på google.. kostar väl allt från 20-100 kr /kg. Jag tror att det går att göra av kalv också.
Citera
2009-10-16, 23:05
Medlem
klantishs avatar
Jag brukar köpa bequerelkött av en kompis som är jägare... men jag minns inte vad det var för kilopris. Men älgjakten drar väl igång när som helst nu?
Citera
2009-10-16, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klantish
Jag brukar köpa bequerelkött av en kompis som är jägare... men jag minns inte vad det var för kilopris. Men älgjakten drar väl igång när som helst nu?

Älgjakten är väl redan igång? Verkar som att det är jägarna man måste kontakta för att få tag på Prima Varor, hade föredragit butik, men det är förmodligen billigare att köpa direkt från källan ändå
Citera
2009-10-16, 23:15
Medlem
klantishs avatar
Citat:
Älgjakten är väl redan igång? Verkar som att det är jägarna man måste kontakta för att få tag på Prima Varor, hade föredragit butik, men det är förmodligen billigare att köpa direkt från källan ändå

Jo du har rätt, den är redan igång. Och bäst av allt, köper du direkt från dem så är det garanterat färskt
Citera
2009-10-16, 23:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
En fråga av intresse. Har du ätit tjälknöl lagad på älgkött tidigare?

~Paul~
Citera
2009-10-16, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En fråga av intresse. Har du ätit tjälknöl lagad på älgkött tidigare?

~Paul~

Jodå, åt det mycket som liten. Vi hade en massa älgjägare i släkten, så på alla julbord osv fanns det en knul.
Citera
2009-10-16, 23:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jodå, åt det mycket som liten. Vi hade en massa älgjägare i släkten, så på alla julbord osv fanns det en knul.
OK. Har du inte en lokal charkuterist på stället? I värsta fall får du köpa genom näthandel.

~Paul~
Citera
2009-10-17, 00:02
Medlem
klas121s avatar
Jag har gjort tjälaknul på älgstek vid två tillfällen. Den första gången följde jag receptet nedan till punkt och pricka.
http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=1466
Jag uppfattade det som att fyra till fem timmar i lag inte var länge nog.

Andra gången jag gjorde tjälaknul lät jag steken ligga i lag tre timmar längre, och då kände jag mer viltsmak på köttet. 'Knulen' blev klart bättre andra gången.

Steken fick jag tag på av en vän som jagar älg. du kan höra sig för och se om någon i dennes bekantskapskrets jagar älg, det var någon i din släkt som jagade antar jag. Finner du inte någon som jagar så hör med charkavdelningen i din lokala matbutik. De kanske känner till någon, eller så kan de ta hem från något slakteri i närheten
Citera
2009-10-17, 00:18
Medlem
Stickss avatar
Prata med en jägare eller använd annat kött istället, använd isf. nöt. Låt köttet ligga i lagen ett dygn (så gör vi) och ha den i ugnen över natten. Finfint resultat.
Citera
2009-10-17, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sticks
Prata med en jägare eller använd annat kött istället, använd isf. nöt. Låt köttet ligga i lagen ett dygn (så gör vi) och ha den i ugnen över natten. Finfint resultat.

Fast man kör väl ändå ugnen först, och sedan lagen? Eller gör ni tvärtom? Isåfall, varför?
Citera
2009-10-17, 00:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fast man kör väl ändå ugnen först, och sedan lagen? Eller gör ni tvärtom? Isåfall, varför?
Om du ämnar använda lag eller marinad så bör du göra det innan du anrättar köttet.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in