• 1
  • 2
2012-06-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag kan flika in att jag köpte tobaksfrön från impecta för flera år sedan, jag slängde alla i en kruka (helt onödigt för krukan blev överfull) och sen vattnade jag och lät det växa som det ville. Jag fick en hel del på första skörden och det var rikligt med nikotin i också. När jag skördade klippte jag bara av stammen precis ovanför jordytan och några dagar/veckor senare började nya skott komma även om jag slutade vattna och inte tänkte odla något mer.
Jag odlade inomhus i mitt fönster och jag hade ingen näring eller något extra, bara vatten och solljus. Tyvärr slängde morsan tobaken när jag var bortrest så jag hann aldrig kurera tobaken

Vad händer om man äter färska nikotinblad?
Kan man brygga te på dom?

OBS: Färska och gröna direkt från plantan, inte torkade eller någonting
Citera
2012-06-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite

Vem skulle vilja göra det? Nikotin är ett starkt gift och man blir väldigt dålig av överdos. Huh! Alla som spytt av snus eller cigarr vet hur hemskt man kan må! :-(
Citera
2012-06-05, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Vem skulle vilja göra det? Nikotin är ett starkt gift och man blir väldigt dålig av överdos. Huh! Alla som spytt av snus eller cigarr vet hur hemskt man kan må! :-(

Tuggade inte indianerna råa tobaksblad?

Tänkte att det kanske smakade typ... sallad eller gräs och gav nikotinkick?
Citera
2012-06-05, 02:19
Medlem
P.K.C.s avatar
nikotin gift kan man göra av växten. sten död efter några droppar niko gift.
Citera
2012-06-05, 20:39
Medlem
hippies odlar tobak
Citera
2012-06-05, 21:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:

Fy! Ja, om det vill sig illa så överdoserar man och plågas till döds.
Citera
2012-06-07, 01:26
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ja, om tobaken angrips av grönmögel under fermenteringen får den kasseras. Därför är det väldigt viktigt att hålla koll på fukthalt innan man balar tobaken inför jäsning, följer temperaturökningen under processen och packar om tobaken flera gånger så att tobaken som varit mitt i balen hamnar i pefiferin osv.

Vidare har jag aldrig hört talas om att tobaken ympas på något sätt. Det verkar som att de naturligt förekommande mikroorganismerna duger bra och det är ju inte organismerna i sig som bidrar till arom och smak utan de nya organiska ämnen som uppstår när mikroorganismerna delvis bryter ner vissa av de i råtobaken ingående ämnena.

Tack for informationen.

Jag gissade om ympning.
Jag gissar att det dräller av vissa mikroorganismer, där de fermenteras.
Kanske det blir olika aromer även beroende på vilken plats de fermenteras, alltså omgivningen i lokaler ympar automatiskt tobaken med mikroorganismer eller sporer.
(Nån borde ha testat det.)

Vin kan bli bra även utan speciell ympning. Förr la man bara en handuk över fruktsaft. Men olika jästsvampar ger olika aromer, främst då de är nära ytan i kontakt med luft (Sydvins-typering när det nästan slutat jäsa). Eller på väggarna i ektunnor mm. Eller mot korken i liggande flaskor.

Kanske det finns olika organismer, som ger olika aromer? (t.ex. Kubanska?)

Det är säkert viktigt med parametrarna: Fukt, Temp och pH.
(Vid vin även sockerhalten).

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-06-07 kl. 02:00. Anledning: rättelse
Citera
2012-06-07, 01:29
Medlem
Fawkezs avatar
Har för mig att tobaksodling är relativt lätt, men en jävla konst att få till så det smakar fin-fint!
Citera
2012-06-07, 01:44
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:

Jag vet inte.
Men det var någon som bakade in lite ciggarr-tobak i några fina praliner.

Jag gissar att insekter och djur, som tar ett skrovmål av tobaksblad, mår uselt. Det sätter fart på energiomsättningen och växelvarma kanske tål det sämre. (Många växter har nått ämne som skyddar dem, t.ex. vitlök).
Allt är giftigt i tillräckligt stor dos, även socker, salt, vatten, sprit mm.
Om man gör te, så bör man prova ytterst försiktigt. Jag har aldrig hört talas om tobaks-Te, men borde vara som ört-Te med nikotin.

Christer
Citera
2013-10-07, 13:02
Medlem
urban.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Jag vet inte.
Men det var någon som bakade in lite ciggarr-tobak i några fina praliner.

Jag gissar att insekter och djur, som tar ett skrovmål av tobaksblad, mår uselt. Det sätter fart på energiomsättningen och växelvarma kanske tål det sämre. (Många växter har nått ämne som skyddar dem, t.ex. vitlök).
Allt är giftigt i tillräckligt stor dos, även socker, salt, vatten, sprit mm.
Om man gör te, så bör man prova ytterst försiktigt. Jag har aldrig hört talas om tobaks-Te, men borde vara som ört-Te med nikotin.

Christer

Inte så konstigt att du aldrig har hört talas om det,men rolig ide med tobaks-te. Fast jag fattar inte grejen med det om man nu skulle göra det för det kan inte smaka så specielt gott och så ger det nog ingen fin kick heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in