Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ja, om tobaken angrips av grönmögel under fermenteringen får den kasseras. Därför är det väldigt viktigt att hålla koll på fukthalt innan man balar tobaken inför jäsning, följer temperaturökningen under processen och packar om tobaken flera gånger så att tobaken som varit mitt i balen hamnar i pefiferin osv.
Vidare har jag aldrig hört talas om att tobaken ympas på något sätt. Det verkar som att de naturligt förekommande mikroorganismerna duger bra och det är ju inte organismerna i sig som bidrar till arom och smak utan de nya organiska ämnen som uppstår när mikroorganismerna delvis bryter ner vissa av de i råtobaken ingående ämnena.
Tack for informationen.
Jag gissade om ympning.
Jag gissar att det dräller av vissa mikroorganismer, där de fermenteras.
Kanske det blir olika aromer även beroende på vilken plats de fermenteras, alltså omgivningen i lokaler ympar automatiskt tobaken med mikroorganismer eller sporer.
(Nån borde ha testat det.)
Vin kan bli bra även utan speciell ympning. Förr la man bara en handuk över fruktsaft. Men olika jästsvampar ger olika aromer, främst då de är nära ytan i kontakt med luft (Sydvins-typering när det nästan slutat jäsa). Eller på väggarna i ektunnor mm. Eller mot korken i liggande flaskor.
Kanske det finns olika organismer, som ger olika aromer? (t.ex. Kubanska?)
Det är säkert viktigt med parametrarna: Fukt, Temp och pH.
(Vid vin även sockerhalten).
Christer