2009-10-16, 21:14
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag har ett växthus av industriell storlek, där den förra ägaren hade massa blommor i. Blommor i all ära, men jag vill inte punga upp flera hundra varje vecka på tobakskatt. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde göra det till en tobaksodling av industriell skala, för min egen vinning skull. Kanske tjäna massa pengar på det också.

FB kryllar ju av folk som är experter på cannabisodling, mig inkluderat, men jag ser för bövelen inga guider på nätet för hur man odlar tobak.

Var köper man frön? Hur ser man när det är dags att skörda? Vilket klimat är idealt för tobak? Osv...

Jag brydde mig inte om att söka, eftersom mitt växthus är så jävla stort, balkongfasoner bryr jag mig inte om.
Citera
2009-10-16, 21:53
Medlem
cdxz11s avatar
Finns en del olika frön att köpa på nätet, frågan är om denna tråden inte passar bättre i drogodlingsforumet?
Citera
2009-10-16, 23:33
Medlem
Cirkas avatar
Finns en del info på nätet, av det lilla jag hunnit läsa mig till verkar tobak vara en ganska lätt växt att odla. Frost verkar vara den stora fienden och det har du ju redan löst med ditt växthus.

Utrymme blir ju inget problem det heller, jag såg en siffra på någon sida där det stod att 1x8m räcker till över 50 plantor vilket i sin tur ger tillräckligt med tobak för 5000+ cigaretter och har du ett västhus av industristorlek lär du kunna röka nästan gratis lääänge. En annan sida säger att fröna till 50 plantor kommer att kosta 35 kronor om du lyckas gro alla som kommer i förpackningen. Det enda jobbiga verkar vara att tobaken dels verkar behöva förkultiveras mellan 22 och 27 grader för att sedan planteras, dels verkar behöva någon sorts behandling efter skörd.

Klipper in steg-för-steg från www.cuthof.se som säljer fröer och odlingsanvisningar. Delar av det kanske kan vara intressant för dig även om just det här riktar sig till folk som tänkt odla tobaken utomhus.

Jag hittade också en engelskspråkig sida som behandlar samma ämne: http://www.coffinails.com/growing.html

En tråd från ett forum där de bland annat tar upp just efterbearbetningen av den skördade tobaken:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=46029.0

Annan tråd, samma forum. Där nämner de bland annat ett tobaksmuseum på Skansen som varit mycket hjälpsamma. Kanske kan vara en idé?
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20182.0

Lycka till!
Citera
2009-10-17, 11:52
Medlem
pojoels avatar
http://www.carlscoronacigars.se/
De har experimenterat i fem år. Kolla länkarna under "tillverkning".
Tyvärr har de bestämt sig för att årets skörd blir den sista.
Citera
2010-07-03, 21:39
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag har beställt frön nu. Jag vet att det är försent för att få en bra skörd, men vafan, balls to the wall, klarar man av att käka surströmming ska man klara av att snusa omogen tobak.

Jag hade helt glömt bort den här tråden, så något växthus blir det inte. Jag får fixa det ändå med min gigantiska hjärna till hjälp.
Citera
2010-07-10, 23:39
Medlem
Sven_Hedins avatar
Kanske lite lätt OT men platsen där Liseberg nu ligger användes förr till just tobaksodling.
Citera
2012-05-28, 21:48
Medlem
lexzuzs avatar
jag år också sugen som fan på att odla egen tobak och prova göra egna cigarrer snusar inte och försöker sluta röka men skulle va bra coolt att odla egen tobak och göra egna cigarrer så letar som fan på internet, såg någonstans att man ska sätta fröna i mars, men om man sätter några inne hemma i lägenheten så är de väl skit samma bara att ha dom i fönstret eller liknande? måste kolla runt alla forum och tar gärna emot alla tips jag kan få! mvh
Citera
2012-06-01, 23:53
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag har ett växthus av industriell storlek, där den förra ägaren hade massa blommor i. Blommor i all ära, men jag vill inte punga upp flera hundra varje vecka på tobakskatt. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde göra det till en tobaksodling av industriell skala, för min egen vinning skull. Kanske tjäna massa pengar på det också.

FB kryllar ju av folk som är experter på cannabisodling, mig inkluderat, men jag ser för bövelen inga guider på nätet för hur man odlar tobak.

Var köper man frön? Hur ser man när det är dags att skörda? Vilket klimat är idealt för tobak? Osv...

Jag brydde mig inte om att söka, eftersom mitt växthus är så jävla stort, balkongfasoner bryr jag mig inte om.

Jättebra förslag.

Jag har hört att den vanliga tobaks-plantan saknar nikotin?, men är vacker.
Det kanske skall vara den äkta tobaksplantan.

Då det gäller ciggarrer och kanske annat, så skall de ligga ett tag i speciell miljö, med viss fuktighet och fermenteras något. Kanske som vin? med viss jästliknande svamp??
(Kanske finns på nån fuktig ciggarr??).

Nu när de infört FSC-cigg, som kanske är skadligt, så borde man skaffa växthus.
Tobaksskatten är så enormt hög, så det borde löna sig. Tobaksskatt=kontinuerliga böter för att man inte lever som hälsofascismen önskar. Undermedvetet kanske utsugning av nikotinister.

Christer
Citera
2012-06-02, 09:30
Medlem
Här kommer några länkar, (som jag redan tipsat dig om!) (syftar på lexzus):

http://www.carlscorona.com/cccigarrodlingett.html
http://www.cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2&t=289
Senast redigerad av Crazy Swede 2012-06-02 kl. 09:53.
Citera
2012-06-04, 01:51
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Här kommer några länkar, (som jag redan tipsat dig om!) (syftar på lexzus):

http://www.carlscorona.com/cccigarrodlingett.html
http://www.cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2&t=289

Tack, mycket intressant länk från Carlscrona.

Kanske det liknar vintillverkning, där man kan få fel-jäsning. (fel jästsvamp och vid högt pH även bakterier).

Jag gissar att en del mögelskador kan vara farligt. (Jag har förr slängt många askar cigg, där de smakat lite mögel.)
Men fermitering brukar kräva en mikroorganism. Vid ciggarr-tillverkning kanske en del smittar ned bladen med rätt sorts mikroorganismer, som producerar arommer. ???

Pipa:
Kanske en del går röka i pipa?. Vid piptobak kanske fermiteringen är kortare?.

Franska ciggen Gitanes luktar lite cigarrill, dessa cig kanske gjorda på liknande sätt? (Brun tobak).

Om man odlar egen tobak, kan man även ha koll på att bladen blir rena.

Christer
Citera
2012-06-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
...Jag gissar att en del mögelskador kan vara farligt. (Jag har förr slängt många askar cigg, där de smakat lite mögel.)
Men fermitering brukar kräva en mikroorganism. Vid ciggarr-tillverkning kanske en del smittar ned bladen med rätt sorts mikroorganismer, som producerar arommer. ???...
Ja, om tobaken angrips av grönmögel under fermenteringen får den kasseras. Därför är det väldigt viktigt att hålla koll på fukthalt innan man balar tobaken inför jäsning, följer temperaturökningen under processen och packar om tobaken flera gånger så att tobaken som varit mitt i balen hamnar i pefiferin osv.

Vidare har jag aldrig hört talas om att tobaken ympas på något sätt. Det verkar som att de naturligt förekommande mikroorganismerna duger bra och det är ju inte organismerna i sig som bidrar till arom och smak utan de nya organiska ämnen som uppstår när mikroorganismerna delvis bryter ner vissa av de i råtobaken ingående ämnena.
Citera
2012-06-04, 13:35
Medlem
Boxis avatar
Jag kan flika in att jag köpte tobaksfrön från impecta för flera år sedan, jag slängde alla i en kruka (helt onödigt för krukan blev överfull) och sen vattnade jag och lät det växa som det ville. Jag fick en hel del på första skörden och det var rikligt med nikotin i också. När jag skördade klippte jag bara av stammen precis ovanför jordytan och några dagar/veckor senare började nya skott komma även om jag slutade vattna och inte tänkte odla något mer.
Jag odlade inomhus i mitt fönster och jag hade ingen näring eller något extra, bara vatten och solljus. Tyvärr slängde morsan tobaken när jag var bortrest så jag hann aldrig kurera tobaken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in