2022-07-04, 10:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Allt är lika viktigt som protein vilket är poängen som är lite svår att förmedla om det ens går . Fokuserar man på protein så kanske man missar viktiga saker. Äter man enligt litteraturen för Strong lifts så behöver man inte bry sig om proteinet eftersom man uppfyller den biten. Det är lite som att bajsa. Det ska ske automatiskt.
När man tränar med bra träningsupplägg så lär man behöva lägga all energi på att prestera runt träningarna. Men det är jag det. Jag har förståelse för de som har fokus på att snabbt få fram shaken med proteinpulver efter träningar. Har varit där själv men det var evigheter sedan nu. Kanske tröttnade jag bara på det. Kanske är det en vinnande taktik att äta massor av protein.

Att du fortsätter med dina halmgubbar i denna tråd börjar faktiskt bli rätt komiskt

Ingen har någonsin påstått att protein är det viktigaste och att ett högt proteinintag på något sätt behöver betyda mindre intensiv träning.

Varför skulle någon någonsin "fokusera på protein" och försumma resten?!
Om man nu gör det får man självklart sämre resultat!

Jag hoppas att du egentligen förstår att det är ytterst möjligt att träna tillräckligt hårt och samtidigt få i sig den näring man behöver (bla tillräckligt med protein) för att maximera sina resultat!? Anser du att det är problematiskt att åka hiss och tugga tuggummi samtidigt också?

Det ni propagerar för är ju att träna hårt och inte få i sig tillräckligt med protein!

Varför? Det finns ju oerhörda mängder studier som påvisar tvärtemot vad du förespråkar!
Mest talande måste väl ändå vara att rekommendation för en icke tränande individ ligger runt 0,8 g/kroppsvikt/dygn för hälsan. Vad tror du händer om man tränar hårt flera dagar i veckan?

Ät ditt protein för fasen!

Och nej, du behöver inte börja med shakes om du inte vill.
Du behöver inte heller trycka i dig bars eller puddingar.
Men oavsett hur mycket du kämpar emot behöver du på något jäkla sätt få i dig ditt protein om du vill få ut max av din träning!
Citera
2022-07-04, 14:04
Medlem
448s avatar
Bara o kolla på dom som lever på öl,sprit,chips,makaroner o ketchup
Citera
2022-07-04, 15:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Njursten har jag haft, verkligen inte roligt. Jag har nog aldrig varit så handlingsförlamad som då. Jag kunde bara krypa runt och gnälla och skrika.

Fick det efter 3 månader med 2 bananer om dan. Undvik det.
Självklart åt jag vanlig mat och frukost och så vidare också. Bananerna var bara extra för att vara vaken till och från jobbet.

Nja, det är tvärtom med bananer, så det var nog inte dem. Vad åt du annars? Mycket spenat? Mandlar? Rödbetor? För mycket protein?

Jag har själv 2 kvar, passerat en (trodde jag skulle dö i 16 timmar) samt så har de plockat ut en den gamle hederliga vägen. Inte kul

https://www.medicinenet.com/is_banana_good_for_kidney_stones/article.htm#:~:text=against%20kidney%20stones-,Bananas%20may%20be%20a%20particularly%20helpful%2 0rem edy%20against%20kidney%20stones,likelihood%20of%20 developing%20kidney%20problems.
Citera
2022-07-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nja, det är tvärtom med bananer, så det var nog inte dem. Vad åt du annars? Mycket spenat? Mandlar? Rödbetor? För mycket protein?

Jag har själv 2 kvar, passerat en (trodde jag skulle dö i 16 timmar) samt så har de plockat ut en den gamle hederliga vägen. Inte kul

https://www.medicinenet.com/is_banana_good_for_kidney_stones/article.htm#:~:text=against%20kidney%20stones-,Bananas%20may%20be%20a%20particularly%20helpful%2 0rem edy%20against%20kidney%20stones,likelihood%20of%20 developing%20kidney%20problems.

Det var nog 15 år sen jag hade det,så vad jag åt då minns jag inte men enda skillnaden på min kost från före var just tillägg av 2 bananer om dagen. Därav min koppling till det.
Sen kan det iofs ha berott på något annat, det kan jag ju inte veta med säkerhet.
För mycket protein tror jag inte det var, det var långt innan jag började träna och räkna kalorier och protein, vilket jag även lagt på hyllan nu. Både träna och räkna mat.
Citera
2022-07-05, 18:10
Medlem
MuscleSharks avatar
Inte så viktigt för gemene man/kvinna. Ät när du är hungrig och klura inte till det.
Ett av de misstag som jag gjort är att jag ätit när jag ej varit hungrig.
Vilket är vanligare de dagar när man inte tränat.

Att tvinga i sig att äta bara för att någon studie eller fitness influencer säger att man ska äta så och så mycket protein är bara dumheter och kan vara rent av ohälsosamt.
Lyssna mer på din kropp.
Citera
2022-07-05, 21:03
Medlem
Har inte läst vad alla har skrivit i tråden, men början av den var helt hopplös.

Käka varje dag enligt ditt kalorimål(för enkelhetens skull), håll dig kring 1.8g/kg protein.

Kroppen jobbar inte för dagen, sikta vecko/månadsvis. Sålänge dina kalorier och ditt protein når upp till 1000g/vecka(exempel, på 1.8g*80kg) så är det lugnt.

Inte klokt vilka råd vissa ger här i tråden. Nog att man ska lyssna på sin kropp, men har man något intresse/vill göra något av sin tid på gymmet så ska du hålla kalori-intaget och protein-intaget i styr. Ibland kan det bli att man måste äta, ibland är man inte så hungrig, men i slutändan ska målet nås (Vecko/månadsvis).
Citera
2022-07-06, 07:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Inte så viktigt för gemene man/kvinna. Ät när du är hungrig och klura inte till det.

Att tvinga i sig att äta bara för att någon studie eller fitness influencer säger att man ska äta så och så mycket protein är bara dumheter och kan vara rent av ohälsosamt.
Lyssna mer på din kropp.

Vad fasen betyder "lyssna på din kropp"?
Menar du att du fysiskt känner när du behöver mer protein? Hur känns det?

Så..för att summera din ståndpunkt. Du anser man inte ska lägga någon vikt på alla de mängder med studier som alla säger sak om rekommenderat proteinintag och istället "känna efter" hur mycket man behöver?!
Citera
2022-07-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark

Lyssna mer på din kropp.

Håller med.
Bra käk som grönsaker, kött och ägg innehåller protein. Lägger man fokus på bra näringsrik mat så kan man bara skylla på att man inte tog hjälp av den erfarne.
Citera
2022-07-06, 09:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Håller med.
Bra käk som grönsaker, kött och ägg innehåller protein. Lägger man fokus på bra näringsrik mat så kan man bara skylla på att man inte tog hjälp av den erfarne.

Fast varför envisas du med att hålla med alla som bevisligen har fel?

Skulle jag enbart “lyssna på min kropp” och äta “bra mat” så skulle det landa på ca 1600 - 1800 kcal och någonstans kring 0,6 -0,8 g protein/dygn. Jag personligen har notoriskt låg aptit. Andra har alldeles för hög aptit……
Alltså skulle jag gå ner i vikt och det skulle vara en omöjlighet att bygga muskler.

Men som tur väl är förstår jag att det finns forskning på det här så det är busenkelt att faktiskt se till att man få i sig rätt mängd näring!

Men ni hippies kan ju fortsätta med att “lyssna på kroppen” och äta "bra mat"
Citera
2022-07-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast varför envisas du med att hålla med alla som bevisligen har fel?

Skulle jag enbart “lyssna på min kropp” och äta “bra mat” så skulle det landa på ca 1600 - 1800 kcal och någonstans kring 0,6 -0,8 g protein/dygn. Jag personligen har notoriskt låg aptit. Andra har alldeles för hög aptit……
Alltså skulle jag gå ner i vikt och det skulle vara en omöjlighet att bygga muskler.

Men som tur väl är förstår jag att det finns forskning på det här så det är busenkelt att faktiskt se till att man få i sig rätt mängd näring!

Men ni hippies kan ju fortsätta med att “lyssna på kroppen” och äta "bra mat"

Instämmer med er som har lite logik i huvudet. Jämfört med andra som lever i en helt annan verklighet.

Fenomenet med att äta rätt mängd protein & kalorier & tvinga i sig mat, kommer ju enkelt från att man inte alltid känner samma hunger varje dag. Då får man tvinga i sig mat, men personligen är det något som sällan sker.

Men men. Ingen av de andra nötterna kan backa upp sitt skitsnack, som tur är.
Citera
2022-07-06, 11:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Instämmer med er som har lite logik i huvudet. Jämfört med andra som lever i en helt annan verklighet.

Fenomenet med att äta rätt mängd protein & kalorier & tvinga i sig mat, kommer ju enkelt från att man inte alltid känner samma hunger varje dag. Då får man tvinga i sig mat, men personligen är det något som sällan sker.

Men men. Ingen av de andra nötterna kan backa upp sitt skitsnack, som tur är.

100%

Jag har aldrig hört talats om någon som har någon vidare framgång på gymmet som bara "lyssnar på kroppen". Inte med träningen och absolut inte med maten.
Citera
2022-07-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
100%

Jag har aldrig hört talats om någon som har någon vidare framgång på gymmet som bara "lyssnar på kroppen". Inte med träningen och absolut inte med maten.

Det ända jag kan på sätt och vis hålla med om, är ifall man inte pallar räkna kalorier. Men det funkar bara EFTER man har räknat sina kalorier och äter iprincip samma mat varje dag. Som mig. Jag vet hur mycket, när och hur jag ska äta utan att räkna kalorier. Då vet jag också ifall jag får rätt mängd protein.

Men, som sagt, då har jag räknat kalorier en längre tid och vet ju precis vad jag stoppar i mig, och hur mycket.

Det vet inte en "kroppkännare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in