Citat:
Ursprungligen postat av
A.P.
Ok har 3 frågor som jag vill dubbelkolla:
1) Om jag vill få i mig extra protein över dagen så spelar det alltså ingen roll om jag väljer vassle eller kasein? Idag t.ex. tar jag 2 skopor vassle, en på morgonen och en på kvällen för att få i mig tillräckligt med protein på en vilodag. Om jag förstått det rätt så är det OK att göra så. Eller är vassle ENDAST i samband med träning och helt onödig att ta i övriga fall?
2) Om jag är laktosintolerant kan jag fortfarande bryta ned proteinet som finns i vassle och få användning av proteinet? Eller passerar det bara tarmen rakt igenom som skräp (skit)? Jag har en burk på 2kg vassle som inte är isolat och funderar på om jag ska slänga den eller om jag kan använda och "ta smällen" (få ont i magen).
3) Jag siktar in mig på 1,5 - 2 g/kg protein (läste någonstans att Elitidrottsförbundet rekommenderade kring 1,5g/kg). Måste man hålla koll på hur "fullvärdigt" proteinet är? Eller är 1 g protein = 1 g protein, oavsett vilken mat eller varifrån det kommer ifrån? Exempel: räcker det med att man t.ex. käkar en påse jordnötter (säg 100g protein) och en burk kvarg (säg 50 g protein) så är det klart, om vi antar att målet är 150 g. Om frågan är otydlig: finns det något som heter "bra" och "dåligt" protein?
Tacksam för svar!

1. Det är antagligen så att det är dygnets totala intag av protein som är viktigast, och om det är vassle/kasein spelar nog ingen större roll, åtminstone är det inga stora skillnader.
2. Det är inte själva proteinet som är problemet om du är laktosintolerant, utan det är just laktosen, om det är värt magbesvären är ju upp till dig. Köp ett isolat eller ett med tillsatt laktasenzym nästa gång.
3. Ca 2g/kg brukar vara rekommendationen, men man har sett i studier att ett högre proteinintag (3.4g/kg) ger förbättringar när det gäller kroppssammansättningen. Som du nämner finns det bättre och sämre källor till protein. T.ex ägg, mjölkprodukter (keso/kvarg m.m), kyckling, kött, är fullvärdiga källor och har ett högt biologiskt värde. Men alla källor till protein räknas till dygnets totala intag, givetvis.