Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 22:38
  #4489
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Det är ju precis det jag skriver att risken troligen är större. Eller har jag påstått att man kommer trilla av stolen så fort man dricker kasein...

Kötta på du med kasein, vassle är mycket bättre både ur hälsosynpunkt och för muskeluppbyggnad.

Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Två snabba ur hälsoperspektiv. Bara att jämföra för den som är intresserad, vilken som känns mest fördelaktig.

http://kurera.se/for-och-nackdelar-m...pulver-kasein/

http://kurera.se/for-och-nackdelar-m...pulver-vassle/

Ur träningssynpunkt så är vassle bättre alla dagar i veckan.

Synd bara att dina referenser inte använder direkta källor annat än the china study som vi ju redan vet är att bara förkasta. Att samband däremot finns för cancer är mer eller mindre klart men vad som är orsaken är inte klart.
Inte heller tog det upp några fördelar med kasein (som antikatabolt)
HÄR är en ok post om fördelar med bägge:
http://www.nutritionexpress.com/show...?articleid=787
Källor finner du längst ner.

Jag har inte påstått att du påstår annat, det var ett klargörande. Du borde tagga ner och lära dig hur man diskuterar utan att gå till angrepp så fort någon skriver något.

Såvida riskerna med diverse livsmedel inte är stora så anser jag att man kan skita i det om man inte vill gå och vara rädd för allt här i livet.
__________________
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-06-01 kl. 22:41.
Citera
2016-06-02, 20:41
  #4490
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
The china study är fruktansvärt omdiskuterad och det finns belägg för att det är något konstigt med resultat från studier och Campbell själv verkar förvränga en hel del. Inte minst pga att campbells resultat talar direkt mot vad verklig vetenskap säger...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1306092
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8604665
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7721512

Det roliga med just campbell är att han verkar säga emot sig själv. Bland annat stämmer inte hans data i forks over knives med de resultat som han SJÄLV använt sig av, inte lite märkligt va?
Syftar på datan i detta i jämförelse med boken ovan (läs den med en stor nypa salt):
http://www.ctsu.ox.ac.uk/~china/monograph/

The china study och campbell ska man inte på något sett ta på allvar.

Vill man läsa mer angående felaktigheter just Campbell har så kan jag rekommendera att läsa här:

https://rawfoodsos.com/2010/07/07/th...act-or-fallac/
Har inte tid att sätta mig in i all den datan som försöker vederlägga Kinastudien, men jag läste lite snabbt i sista länken och det lät inte särskilt övertygande. I vilket fall som helst, handlar ju Kinastudien om att någon kinesisk kommunistdiktator kartlade alla möjliga cancerfall i Kina, och studerade därefter kosten i de olika regioner där en viss cancertyp var vanligast. Slutsatsen var att kasein är en relativt hög cancerrisk. Märk väl, att det inte rörde sig om 2-300 kandidater här, utan snarare många tusentals olika cancerfall (minns inte den exakta siffran). Så det är en empiriskt välbelagd studie, som sagt var. Dessutom, så säger ny forskning samma sak:
Despite the popularity of protein-rich diets like Atkins and Paleo, new research suggests that it may be wise to steer the opposite way, especially when it comes to cancer risk. In the new study, middle-aged people who ate protein-heavy diets had a markedly increased risk of dying from cancer compared to their low-protein counterparts. But, as always, there are caveats: Protein from animal sources – meat and dairy – was what largely produced the risk, whereas plant-derived proteins seemed to be “safer.” And the rules seem to be different for people over the age of 65.
Källa: http://www.forbes.com/sites/alicegwa...e-cancer-risk/ (studien finns länkad där)
Så jag som har tänkt försöka leva så länge som möjligt, och radikalt miljömedveten som jag är, undviker allt vad kasein och vassle heter. Vegan bodybuilding ftw, niggas!

Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Att göra ett kort inlägg som svar på ett så utförligt inlägg tar emot lite men jag är lite för trött just nu.. tungt löppass nyss. Hur som helst har jag hört/läst att många sojabönsodlingar är väldigt dåliga för miljön. Hälsoaspekterna har jag ännu sämre koll på så det var inte det jag tänkte på. Det är mycket möjligt att man kommer runt problemet om man kan följa vägen från färdiga produkten till källan. Men lär köpa vegan blend hur som helst, tydligen ska myprotein ha rea ofta.
Ja om det är från det perspektivet du tvekar över soja, så gör du helt rätt, och jag är stolt över dig där! Rätt kasst av dem att inte skriva var sojan kommer ifrån, men det är ju inte GMO-soja i de flesta fall, vilket innebär att det inte kommer från regnskogarna osv. Antagligen från Kina, som det brukar vara i dagsläget (typ när man köper edamame från ICA, Coop osv, så är de alltid från Kina). Så länge det är ekologisk soja så är det inte från regnskogarna, eller om det inte är GMO-soja så är det nog ganska lugnt med miljöbiten. Antagligen köper de in sojabönorna från Kina pga billigare pris eller något.

Annars vad gäller fytoöstrogenerna, så gå inte på det tramset; bara sinnesslöa och sanningsfientliga individer som tar den där intelligensförnedrande propagandan på blodigt allvar.
Citera
2016-06-02, 22:20
  #4491
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har inte tid att sätta mig in i all den datan som försöker vederlägga Kinastudien, men jag läste lite snabbt i sista länken och det lät inte särskilt övertygande. I vilket fall som helst, handlar ju Kinastudien om att någon kinesisk kommunistdiktator kartlade alla möjliga cancerfall i Kina, och studerade därefter kosten i de olika regioner där en viss cancertyp var vanligast. Slutsatsen var att kasein är en relativt hög cancerrisk. Märk väl, att det inte rörde sig om 2-300 kandidater här, utan snarare många tusentals olika cancerfall (minns inte den exakta siffran). Så det är en empiriskt välbelagd studie, som sagt var. Dessutom, så säger ny forskning samma sak:
Despite the popularity of protein-rich diets like Atkins and Paleo, new research suggests that it may be wise to steer the opposite way, especially when it comes to cancer risk. In the new study, middle-aged people who ate protein-heavy diets had a markedly increased risk of dying from cancer compared to their low-protein counterparts. But, as always, there are caveats: Protein from animal sources – meat and dairy – was what largely produced the risk, whereas plant-derived proteins seemed to be “safer.” And the rules seem to be different for people over the age of 65.
Källa: http://www.forbes.com/sites/alicegwa...e-cancer-risk/ (studien finns länkad där)
Så jag som har tänkt försöka leva så länge som möjligt, och radikalt miljömedveten som jag är, undviker allt vad kasein och vassle heter. Vegan bodybuilding ftw, niggas!

Studien är värdelös (The china study alltså). Det är det som är det stora problemet. Den är skriven av T. Colin Campbell. Bara det är något att dra öronen åt sig. Sen borde du ta i beaktning att det är en epidemiologisk studie vilket bara ger fingervisningar.
Angående att kött och mejeriprodukter ökar cancerrisken är det ju ingen nyhet, det är däremot INTE klarlagt vad det beror på.
Men kör du på och undvik njutning på vägen till din pyttekropp.

Du får ju gärna berätta vad du anser är fel i den sista länken istället för att dra en oneliner
__________________
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-06-02 kl. 22:25.
Citera
2016-06-02, 23:11
  #4492
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Studien är värdelös (The china study alltså).
Nej. Och det är ju inte direkt så att Kinastudien motsägs av färskare studier heller, för den delen (som exempel den jag länkade till i mitt föregående inlägg).

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det är det som är det stora problemet. Den är skriven av T. Colin Campbell. Bara det är något att dra öronen åt sig.
Vad är felet/problemet med Campbell?

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Sen borde du ta i beaktning att det är en epidemiologisk studie vilket bara ger fingervisningar.
Angående att kött och mejeriprodukter ökar cancerrisken är det ju ingen nyhet, det är däremot INTE klarlagt vad det beror på.
Men snälla, du vet väl att animaliskt protein är annorlunda jämfört med veganskt protein, va? Bland annat är veganskt protein (i regel) mer svårsmält, och man behöver lite mer av veganskt protein per kg kroppsvikt jämfört med animaliskt protein. Det är väl inte så konstigt egentligen, med tanke på att växter är genetiskt mer avlägsna oss människor, än vad andra däggdjur och djur överlag är. Så helt galet är det ändå inte att animaliskt protein har högre cancerrisk än veganskt protein, med tanke på att det rör sig om annorlunda proteinstruktur osv.

Sedan om den högre cancerrisken av animaliskt protein beror på andra faktorer som t.ex. bränt/sönderstekt kött, hormonbesprutad mjölk eller vad det nu kan vara istället för själva proteinet i sig, så är det illa hur som helst, och vegansk mat är om något känt för att vara just cancermotverkande.

Men cancerfaktorn är inte det största problemet med kasein/vassle, utan det är miljöfaktorn som är ett enormt problem här.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Men kör du på och undvik njutning på vägen till din pyttekropp.
Ursäkta, njutning? Jag njuter mycket väl av vegansk mat. Du förstår inte vad du går miste om.

Och jag råkar faktiskt ha 45 cm i bicepsomkrets, och det utan steroider, så muskelmassan är inga problem här inte.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du får ju gärna berätta vad du anser är fel i den sista länken istället för att dra en oneliner
Orkar inte nu, tar det senare när jag satt mig in i Kinastudien på djupet.

En annan grej som ni vassleförespråkare borde fundera över, är IGF-1 i vassleproteinisolat:

Citat:
2. Whey and other animal protein consumption does increase IGF-1 levels in the blood.2 This actually occurs because the excess amino acids trigger the liver to produce our own IGF-1. Now this would be beneficial in an athlete or elderly person that is trying to build muscle mass, but could it drive cancer? Interestingly, vegan proteins do not trigger IGF-1 and may actually reduce it.2
Källa: https://drnibber.com/whey-protein-an...friend-or-foe/
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-06-02 kl. 23:17.
Citera
2016-06-03, 00:09
  #4493
Avstängd
Edit 2. Vid närmare eftertanke orkar jag inte. Tro vad du vill men nyansera gärna dina källor lite.
__________________
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-06-03 kl. 00:16.
Citera
2016-06-03, 09:59
  #4494
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jo hela kinastudien sägs emot av det faktum att det som står i den inte stämmer. Vad jag anser om campbell har jag redan tagit upp. Gå tillbaka och kolla.
Miljöfaktorn medet vassle och kasein är inte direkt stor i jämförelse med annat på tallriken.
Angående igf-1 och det stycket tar jag när jag orkar för nu ska jag kväva kudden

Du bör för övrigt nyansera dina källor lite
Jag har läst dina anti-Campbell argument genom tråden och det var inte särskilt övertygande. Mejeriprodukter är miljöfientliga (inte direkt som förr i tiden när någon bonde drack lite mjölk från kossan, nu när det görs på industriell skala), och även om vi nu ger kasein the benefit of a doubt, och låtsas som att det inte finns någon som helst koppling till cancer, så är kasein ändå onyttigt på många andra plan. Detta gäller även vassle i liknande utsträckning, även om vassle inte är lika starkt cancerframkallande som kasein. Av sådana skäl kör jag med veganska proteinpulver, inte bara pga Kinastudien, utan även eftersom andra seriösa studier har kommit fram till att cancerrisken är lägre när proteinet kommer från veganska källor.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-06-03 kl. 10:06.
Citera
2016-06-03, 10:23
  #4495
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag har läst dina anti-Campbell argument genom tråden och det var inte särskilt övertygande. Mejeriprodukter är miljöfientliga (inte direkt som förr i tiden när någon bonde drack lite mjölk från kossan, nu när det görs på industriell skala), och även om vi nu ger kasein the benefit of a doubt, och låtsas som att det inte finns någon som helst koppling till cancer, så är kasein ändå onyttigt på många andra plan. Detta gäller även vassle i liknande utsträckning, även om vassle inte är lika starkt cancerframkallande som kasein. Av sådana skäl kör jag med veganska proteinpulver, inte bara pga Kinastudien, utan även eftersom andra seriösa studier har kommit fram till att cancerrisken är lägre när proteinet kommer från veganska källor.
Du är inte heller övertygande (förstår du hur dumt det är att diskutera med någon som bara säger detta och inte specificerar sig?). Du kommer inte heller med något vettigt som talar för dina argument annat än kinastudien som inte är övertygande på något sätt då det är ren epidemiologi och dessutom skriven av tomten campbell. Att man förvanskar resultat är enligt dig alltså inte något märkligt och är en studie man bör lite på?
Det finns liksom ingen anledning att bry sig om cancerrisken om man är normalt begåvad. Miljöfaktorn är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av jaggillarmat 2016-06-03 kl. 10:32.
Citera
2016-06-03, 10:37
  #4496
Medlem
Hmmm *läser inläggen ovan*
Det var mer intressant tidigare när folk bara diskuterade smaken på olika proteinpulver. Eller försten, då klagade man ju på de. Fortsätt argumentera!
Citera
2016-06-03, 10:46
  #4497
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej. Och det är ju inte direkt så att Kinastudien motsägs av färskare studier heller, för den delen (som exempel den jag länkade till i mitt föregående inlägg).

Vad är felet/problemet med Campbell?

Men snälla, du vet väl att animaliskt protein är annorlunda jämfört med veganskt protein, va? Bland annat är veganskt protein (i regel) mer svårsmält, och man behöver lite mer av veganskt protein per kg kroppsvikt jämfört med animaliskt protein. Det är väl inte så konstigt egentligen, med tanke på att växter är genetiskt mer avlägsna oss människor, än vad andra däggdjur och djur överlag är. Så helt galet är det ändå inte att animaliskt protein har högre cancerrisk än veganskt protein, med tanke på att det rör sig om annorlunda proteinstruktur osv.

Sedan om den högre cancerrisken av animaliskt protein beror på andra faktorer som t.ex. bränt/sönderstekt kött, hormonbesprutad mjölk eller vad det nu kan vara istället för själva proteinet i sig, så är det illa hur som helst, och vegansk mat är om något känt för att vara just cancermotverkande.

Men cancerfaktorn är inte det största problemet med kasein/vassle, utan det är miljöfaktorn som är ett enormt problem här.

Ursäkta, njutning? Jag njuter mycket väl av vegansk mat. Du förstår inte vad du går miste om.

Och jag råkar faktiskt ha 45 cm i bicepsomkrets, och det utan steroider, så muskelmassan är inga problem här inte.

Orkar inte nu, tar det senare när jag satt mig in i Kinastudien på djupet.

En annan grej som ni vassleförespråkare borde fundera över, är IGF-1 i vassleproteinisolat:

Källa: https://drnibber.com/whey-protein-an...friend-or-foe/

Det är alltså inte proteinet från mjölken som är problemet längre? Det är andra faktorer som påverkar proteinet o gör att man får cancer?

Är ju det du har försökt övertygat alla i tråden om hela tiden, att cancerfaktorn är så hög.
Citera
2016-06-03, 11:04
  #4498
Medlem
Går det tipsa om ett protein med lika fint innehåll som SN whey 100 men till ett bättre pris?
Citera
2016-06-03, 11:42
  #4499
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du är inte heller övertygande (förstår du hur dumt det är att diskutera med någon som bara säger detta och inte specificerar sig?).
Logik, bevis och den mest omfattande koststudien i mänsklig historia, biter helt enkelt inte på dig. Att jag inte orkar gå in på detaljnivå just nu och bara skriver "inte övertygande", det beror på tidsbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du kommer inte heller med något vettigt som talar för dina argument annat än kinastudien som inte är övertygande på något sätt då det är ren epidemiologi och dessutom skriven av tomten campbell.
Vad säger du om Forbesartikeln som jag länkade till tidigare (som i sig, länkar till en ny, färsk peer-review studie)? Vad säger du om det obestridliga faktumet att bröstcancer är mycket vanligt i den mejerikonsumerande delen av världen (bland annat Norden), medan bröstcancer inte alls är lika vanligt i t.ex. Kina eller Saudiarabien? Här har du en bra karta:

http://www.worldwidebreastcancer.com...sworldwide.jpg

Hmm, vad kan boven vara här, om inte den gemensamma nämnaren, kasein? Men nej, säg inte så, Campbell är ju en vegansk skurk!

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Att man förvanskar resultat är enligt dig alltså inte något märkligt och är en studie man bör lite på?
Även om han förvanskade resultaten, så styrks hans slutsatser av andra nyare peer-review studier som inte är förvanskade, exempel:
Taken together, these results indicate that respondents ages 50–65 consuming moderate to high levels of animal protein display a major increase in the risks for overall and cancer mortality; however, the risks may be somewhat decreased if protein does not come from an animal source. Similar results were obtained if the population 45–65 was considered, although few deaths occurred in the 45–50 group (data not shown).
Källa: Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population
^^ Publicerad på cell.com, så kom inte med ditt sedvanliga miffosnack om förvanskning denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det finns liksom ingen anledning att bry sig om cancerrisken om man är normalt begåvad. Miljöfaktorn är en annan femma.
Cancerrisken är inte det enda problemet med animaliskt protein, och långt ifrån det största problemet för den delen.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hmmm *läser inläggen ovan*
Det var mer intressant tidigare när folk bara diskuterade smaken på olika proteinpulver. Eller försten, då klagade man ju på de. Fortsätt argumentera!
lol. Ja det är väl alltid lite mer tekniska diskussioner när jag är med Mainstreammänniskor som bara förstår smak (även kallade "köttätare") är väl inte direkt några djupare tänkare om man säger så. De skulle även ätit bajs om det smakade bra.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är alltså inte proteinet från mjölken som är problemet längre? Det är andra faktorer som påverkar proteinet o gör att man får cancer?

Är ju det du har försökt övertygat alla i tråden om hela tiden, att cancerfaktorn är så hög.
Vem vet vad exakt det kan bero på. Som allt annat med näring gäller det ju att inte äta för mycket protein. Man kan ju liksom dö av att dricka för mycket vatten. Personligen misstänker jag att olika fytonutrienter och annan icke-essentiell näring som finns i vegansk mat, även de bidrar till att motverka cancer (alltså det är inte bara det veganska proteinet det hänger på). Fytoöstrogenerna i soja är ett bra exempel på cancerskydd.

Men när det kommer till kritan så är cancerfaktorn helt enkelt bara ett bra verktyg att smutskasta animaliska proteinkällor, när det egentliga problemet är den rejält negativa påverkan animaliskt protein har på miljön. Alla medel som man kan använda för att smutskasta animaliskt protein (t.ex. cancer, IGF-1 eller vad det nu kan vara), är bra propagandaverktyg för oss miljöfanatiker helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-06-03 kl. 12:06.
Citera
2016-06-03, 11:49
  #4500
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Logik, bevis och den mest omfattande koststudien i mänsklig historia, biter helt enkelt inte på dig. Att jag inte orkar gå in på detaljnivå just nu och bara skriver "inte övertygande", det beror på tidsbrist.

Vad säger du om Forbesartikeln som jag länkade till tidigare (som i sig, länkar till en ny, färsk peer-review studie)? Vad säger du om det obestridliga faktumet att bröstcancer är mycket vanlig i den mejerikonsumerande delen av världen (bland annat Norden), medan bröstcancer inte alls är lika vanligt i t.ex. Kina eller Saudiarabien? Här har du en bra karta:

http://www.worldwidebreastcancer.com...sworldwide.jpg

Hmm, vad kan boven vara här, om inte den gemensamma nämnaren, kasein? Men nej, säg inte så, Campbell är ju en vegansk skurk!

Även om han förvanskade resultaten, så styrks hans slutsatser av andra nyare peer-review studier som inte är förvanskade, exempel:
Taken together, these results indicate that respondents ages 50–65 consuming moderate to high levels of animal protein display a major increase in the risks for overall and cancer mortality; however, the risks may be somewhat decreased if protein does not come from an animal source. Similar results were obtained if the population 45–65 was considered, although few deaths occurred in the 45–50 group (data not shown).
Källa: Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population
^^ Publicerad på cell.com, så kom inte med ditt sedvanliga miffosnack om förvanskning denna gång.

Cancerrisken är inte det enda problemet med animaliskt protein, och långt ifrån det största problemet för den delen.

lol. Ja det är väl alltid lite mer tekniska diskussioner när jag är med Mainstreammänniskor som bara förstår smak (även kallade "köttätare") är väl inte några direkt djupare tänkare om man säger så.

Vem vet vad exakt det kan bero på. Som allt annat med näring gäller det ju att inte äta för mycket. Man kan ju liksom dö av att dricka för mycket vatten. Personligen misstänker jag att olika fytonutrienter och annan icke-essentiell näring som finns i vegansk mat, även de bidrar till att motverka cancer. Fytoöstrogenerna i soja är ett bra exempel på cancerskydd.

Men när det kommer till kritan så är cancerfaktorn helt enkelt bara ett bra verktyg att smutskasta animaliska proteinkällor, när det egentliga problemet är den rejält negativa påverkan animaliskt protein har på miljön. All medel som man kan använda för att smutskasta animaliskt protein (t.ex. cancer, IGF-1 eller vad det nu kan vara), är bra propagandaverktyg för oss miljöfanatiker helt enkelt.

Bra! Då kan vi sluta diskutera med dig då vi vet att ditt syfte i diverse kosttrådar är att enbart trolla
Du tror väldigt mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback