2009-10-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Tror som dom andra på att du är överspänd i rygg- och nackmuskulaturen. Kan ju också ha en hjärnskakning, men då hade du iofs mått ganska piss...

Det kan ju vara så, jag ska vila ett tag, det går säkert över, har haft jävligt ont i käken innan, trodde nästan den var bruten, men vilade 2 veckor från sparring och det gick över, hjärnskakning tror jag nog inte det är, vet inte hur det känns men så ont har jag inte tror ja
Citera
2009-10-16, 22:15
Medlem
Citat:
Får man en smäll på käften så är det smartaste att just spänna nackmusklerna, dvs om du hinner se slaget komma, å andra sidan ser du slaget komma så ska du givetvis förflytta huvudet ifrån den knytna näven...

Att slappna av när man får en smäll på käften som man inte hinner glida ifrån måste ju vara det dummaste man kan göra...

Sant, det bästa är att glida undan slagen, men hinner man inte det ska man bita ihop och spänna nacken så inte huvudet flyger bakåt, de flesta knockarna blir ju av att huvudet får sig en tur bakåt och hjärnan skakas om. :P
Citera
2009-10-16, 22:50
Medlem
dundermusen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
du ska inte spänna dej när du får en smäll på käften, Du ska bita ihop och vara avslappnad.
Var de inte du som frågade för ett tag sedan hur man slår en hård höger?
Du har inte sådär jätte mycke koll när de kommer till kampsport har ja märkt.

Jag har tränat i ganska många år nu.
och att vara avslappnad vid träff säger ju sig självt att de inte är så jävla smart.
Man spänner till, blåser ut vid träff.
Musklerna finns ju där för att skydda de som sitter innanför.
Är dom avslappnade gör dom ingen större nytta.
Eller slappnar du av även när någon slår dig i magen?
Menar inte att verka kaxig eller på något sätt visa att ja kan mer.
Men när sådana här rena dumheter kommer från dig måste ja faktiskt säga ifrån.
Citera
2009-10-17, 17:15
Avslutad
Citat:
Får man en smäll på käften så är det smartaste att just spänna nackmusklerna, dvs om du hinner se slaget komma, å andra sidan ser du slaget komma så ska du givetvis förflytta huvudet ifrån den knytna näven...

Att slappna av när man får en smäll på käften som man inte hinner glida ifrån måste ju vara det dummaste man kan göra...

nännänän när du spänner nacken vid ett slag så bildar du tryck ffs, om du är avslappnad så följer du med slaget mer vilket leder till mindre tryck. samt att det är störra chans att slaget glider av

Spänner du nacken vid en hook eller uppercut är det hejdå, varför tror du boxare drar tillbaka slaget direkt när man träffar?

om du har nacken spänd så knockar du dej själv genom att först bli träffad och sen dra tilbaka huvudet till samma position, så du skakar om dej själv med andra ord

jag kanske suger men nog fan har jag fått många slag i huvudet
Senast redigerad av Robin:D 2009-10-17 kl. 17:29.
Citera
2009-10-17, 17:57
Medlem
Citat:
jag kanske suger men nog fan har jag fått många slag i huvudet

Uppenbarligen för många.

Det är samma sak som med slag man inte ser komma, anledning till att dem alltid tar så jävla bra är just att man inte hinner spänna sig för att motverka kraften. Det är inte som att om du spänner nacken så böjs den snabbt bak till max o sen whiplashas fram igen och knockar dig.
Citera
2009-10-17, 20:00
Medlem
Jag tycker ni låter som idioter ni som säger att man ska slappna av, ni vet ju precis ingenting, ni vet väl att knockar blir av att huvudet skakas om och hjärnan skakas om eller? Just därför ska man spänna nack musklerna för att huvudet ska få så liten skakning som möjligt! Varför sägs det annars att nackmuskler är viktigt för en boxare? Och varför tränas nackmuskler ofta i boxningsträningar? är det för att man ska kunna slappna av i nackmusklerna eller? nej ja tror inte det! så sluta snacka om detta nu, det är bara dumt att tro att man ska slappna av och låta huvudet flyga bakåt med slaget
Citera
2009-10-18, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Booxer92
Jag tycker ni låter som idioter ni som säger att man ska slappna av, ni vet ju precis ingenting, ni vet väl att knockar blir av att huvudet skakas om och hjärnan skakas om eller? Just därför ska man spänna nack musklerna för att huvudet ska få så liten skakning som möjligt! Varför sägs det annars att nackmuskler är viktigt för en boxare? Och varför tränas nackmuskler ofta i boxningsträningar? är det för att man ska kunna slappna av i nackmusklerna eller? nej ja tror inte det! så sluta snacka om detta nu, det är bara dumt att tro att man ska slappna av och låta huvudet flyga bakåt med slaget

det är ni som e noobs,fan tror ni liksom

det är skakningar som är farliga för huvudet,eftersom det är samma kraft som appliceras på huvudet.en större rörelse är en mindre vibration vilket är bättre för hjärnan då den inte skakas om lika mycket

du försätter hjärnan i en hastighet som stoppas av ditt huvud,om du spänner nacken blir det som hjärnan åker rakt in i en sten hård vägg.medans om du är avslappnad så blir deaccelererationen segare och hjärnan kommer inte studsa runt lika mycket då det blir mjukare rörelser

det finns ingen som håller huvudet helt 100% stilla då en smäll kommer, det räcker med att det rör sej några millimeter.då är skadan redan skedd eftersom när du drar tillbaka slaget så har du redan överfört all kraft på huvudet, vilket försätter din hjärna i en hög hastighet, och spänner du nacken då så blir det ju som du springer in i en vägg

nu förklara jag så grundligt jag kunde era jävla ompalompas
Senast redigerad av Robin:D 2009-10-18 kl. 14:46.
Citera
2009-10-18, 17:13
Medlem
jizzinmypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booxer92

Du vet att det är 18-årsgräns på flashback, va, Booxer92!
Citera
2009-10-18, 17:54
Bannlyst
Citat:
det är ni som e noobs,fan tror ni liksom

det är skakningar som är farliga för huvudet,eftersom det är samma kraft som appliceras på huvudet.en större rörelse är en mindre vibration vilket är bättre för hjärnan då den inte skakas om lika mycket

du försätter hjärnan i en hastighet som stoppas av ditt huvud,om du spänner nacken blir det som hjärnan åker rakt in i en sten hård vägg.medans om du är avslappnad så blir deaccelererationen segare och hjärnan kommer inte studsa runt lika mycket då det blir mjukare rörelser

det finns ingen som håller huvudet helt 100% stilla då en smäll kommer, det räcker med att det rör sej några millimeter.då är skadan redan skedd eftersom när du drar tillbaka slaget så har du redan överfört all kraft på huvudet, vilket försätter din hjärna i en hög hastighet, och spänner du nacken då så blir det ju som du springer in i en vägg

nu förklara jag så grundligt jag kunde era jävla ompalompas
Hjärnan rör sig inte oberoende av huvudet. Spänner du nacken när slaget får kontakt rör sig inte huvudet lika fort eller mycket som det skulle gjort om nackmusklerna varit avslappnade. Det är whiplasheffekten som uppstår som orsakar hjärnskakningen och nämnda whiplasheffekt blir inte tillräckligt stor om nacken är spänd och huvudets rörelse blir mindre.

På sin höjd förebygger väl kanske en avslappnad nacke diverse skador i ansiktet, fast det har du inte mycket för när du ligger och sover.

Du kan ju pröva själv att först skaka på huvudet i stora rörelser med avslappnad nacke för att sedan spänna nacken och skaka huvudet i korta, stela rörelser och se vad som är jobbigast.
Senast redigerad av Talibankocken 2009-10-18 kl. 17:59.
Citera
2009-10-18, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Hjärnan rör sig inte oberoende av huvudet. Spänner du nacken när slaget får kontakt rör sig inte huvudet lika fort eller mycket som det skulle gjort om nackmusklerna varit avslappnade. Det är whiplasheffekten som uppstår som orsakar hjärnskakningen och nämnda whiplasheffekt blir inte tillräckligt stor om nacken är spänd och huvudets rörelse blir mindre.

På sin höjd förebygger väl kanske en avslappnad nacke diverse skador i ansiktet, fast det har du inte mycket för när du ligger och sover.

Du kan ju pröva själv att först skaka på huvudet i stora rörelser med avslappnad nacke för att sedan spänna nacken och skaka huvudet i korta, stela rörelser och se vad som är jobbigast.

det har med att du får upp högre hastighet när du vrider med stora varv, annars är det ju princip samma det har med den där hundradelen då du byter riktning.
Citera
2009-10-18, 19:23
Medlem
dundermusen666s avatar
Till Robin.
Taget från Fightermagazine nr5 2008.
Sid 82 Rubrik Grundstyrka i nacken. Sedan följer lite olika grundövningar för nacke Både för marken och stående stilar.
Ja citerar några av dom första meningarna varför en stark nacke behövs.

"Nacken är en kritisk kroppsdel i många kampsporter. Dels för att man använder huvudet massor i brottningsbaserad stilar, dels för att nackens muskler håller huvudet på plats och på så sätt bidrar med skydd för hjärnan när man bli träffad av slag"

Tror du inte på oss som du kallar "nobs" så kan du väll i alla fall ta åt dig av tippsen från fightermagazine som är en tidning för kampsportare och har funnits i lite drygt 20år.

Till ts.

När du vilat färdigt eller vad du nu tänkt hitta på mot din huvudvärk, så kan ja inför kommande träningar rekomendera dig att du ber någon kompis eller tränare att smörja in din nacke samt dom där mussklerna som löper från axlarna upp mot halsen/nacken (hoppas du förstår vilka ja menar )
Med något värmande liniment/tigebalsam eller liknande.

Och sedan att du kanske lägger ett par min extra under uppvärmning på just nacke/axlar Titta upp, titta ner, titta höger , titta vänster. lägg vänster öra mot vänster axel, höger öra mot höger axel osv. Mjuka upp nacken, få igång blodet och värmen ordentligt innan träning.

Efter träning, lite lugn och försiktig stretchning (stavning?) Har du möjlighet att skaffa? så lägg ett par hundringar på en vetekudde som du slänger in i micron ett par min när du kommer hem efter träning och sedan lägger över nacke och axlar under en tröja någon timme på kvällen, de kan vara riktigt skönt och avslappnande.

Dom här tippsen är ju ganska bra om du nu har just huvudvärk pga stel nacke axlar. MEN!! får du inte bukt med din huvudvärk och känner dig orolig ska du absolut söka upp en idrottsläkare eller liknande och beskriva dina problem de förlorar du inget på. Hoppas att du blir bättre och håll oss uppdaterade.

Box på dig
Senast redigerad av dundermusen666 2009-10-18 kl. 19:28.
Citera
2009-10-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jizzinmypants
Du vet att det är 18-årsgräns på flashback, va, Booxer92!

Ja det vet jag, måste det betyda att jag är mindre än 18 för att ja heter 92 ? Nej! så ta och håll dig till dig själv ist.!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in