2009-10-16, 18:30
Medlem
Hejsan, jag har en fråga om någon vet eller har en aning...
Tidigare på boxningsträningar när jag sparrat så har jag fått ont i huvudet liten stund efter eller precis när slagen kommer, men sen har det gått över till dagen därpå.

Men nu för 3 dagar sedan så sparrade jag riktigt hårt och blödde rätt så rejält med näsblod och fick lite huvudvärk efter det, och sedan har den huvudvärken legat kvar lite sen dess, de är inte mkt alls, inte som en vanlig huvudvärk men ändå så känns det lite konstigt och lite som att man är yr nästan hela tiden, men de är inte mkt.

Är det något som är vanligt och som går över eller? Jag har inte kört några matcher än, ni som har gjort det kanske brukar känna samma sak efter en tuff match?

Tack på förhand!
Citera
2009-10-16, 18:50
Medlem
dundermusen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booxer92
Hejsan, jag har en fråga om någon vet eller har en aning...
Tidigare på boxningsträningar när jag sparrat så har jag fått ont i huvudet liten stund efter eller precis när slagen kommer, men sen har det gått över till dagen därpå.

Men nu för 3 dagar sedan så sparrade jag riktigt hårt och blödde rätt så rejält med näsblod och fick lite huvudvärk efter det, och sedan har den huvudvärken legat kvar lite sen dess, de är inte mkt alls, inte som en vanlig huvudvärk men ändå så känns det lite konstigt och lite som att man är yr nästan hela tiden, men de är inte mkt.

Är det något som är vanligt och som går över eller? Jag har inte kört några matcher än, ni som har gjort det kanske brukar känna samma sak efter en tuff match?

Tack på förhand!
Sitter värken bak i huvudet eller känns det som den kommer bakifrån och typ pullserar upp i huvudet? Hur länge har du tränat boxning?
Citera
2009-10-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundermusen666
Sitter värken bak i huvudet eller känns det som den kommer bakifrån och typ pullserar upp i huvudet? Hur länge har du tränat boxning?

Nej känns lite som att den sitter överallt, men lite mest under pannan, har tränat i 1 år och 2 månader nu!
Citera
2009-10-16, 19:37
Medlem
dundermusen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booxer92
Nej känns lite som att den sitter överallt, men lite mest under pannan, har tränat i 1 år och 2 månader nu!
Ok. För de som ja kan tänka mig och själv ibland upplever är spänd nacke som i sin tur är ganska vanlig orsak till huvudvärk. du vet man sänker hakan och drar upp axlarna lite. Och att detta kanske känns mer i sparring då du mer eller mindre är tvungen att spänna till nacken varje gång någon slår mot huvudet.

Som sagt spänningar i axlar och nacke är inte helt sällan orsaken till huvudvärk. Så de kanske kan vara en ide?
Tipps är ju att du uppsöker en duktig massör som får känna igenom dina axlar/rygg/nacke och se om du har några knutar som behöver knådas bort.

De här är som sagt bara en tanke men kan vara värt att fundera på.
Hoppas de löser sig.
Citera
2009-10-16, 19:46
Medlem
duros avatar
Man brukar inte få huvudvärk i flera dagar av sparring, kolla upp det!

Nu verkar det som att ni körde ganska hårt så du kan ju testa en träning till och om problemet kvarstår gå till doktorn.
Citera
2009-10-16, 21:06
Medlem
MoribundWorlds avatar
Har haft mycket problem med huvudvärk allmänt i livet och även lite i början av mitt kampsportande. Men jag har aldrig någonsin haft huvudvärk dagen efter ett pass. I värsta fall har huvudvärken suttit i tills jag somnat, men den har alltid varit borta till dagen efter. Har du haft ont i huvudet flera dagar bör du kolla upp det, men jag gissar att det är spända nack/ryggmuskler. Tro det eller ej - 90% av all huvudvärk är pga strama/ansträngda nackmuskler som drar i huvudet. Du kan ju gissa hur kul det är för nackmusklerna med den mindre whiplash effekt som en smäll på skallen utgör.
Citera
2009-10-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ok. För de som ja kan tänka mig och själv ibland upplever är spänd nacke som i sin tur är ganska vanlig orsak till huvudvärk. du vet man sänker hakan och drar upp axlarna lite. Och att detta kanske känns mer i sparring då du mer eller mindre är tvungen att spänna till nacken varje gång någon slår mot huvudet.

Som sagt spänningar i axlar och nacke är inte helt sällan orsaken till huvudvärk. Så de kanske kan vara en ide?
Tipps är ju att du uppsöker en duktig massör som får känna igenom dina axlar/rygg/nacke och se om du har några knutar som behöver knådas bort.

Hoppas de löser sig.

Okej, tack så mkt, ska kolla upp det!
Citera
2009-10-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duro
Man brukar inte få huvudvärk i flera dagar av sparring, kolla upp det!

Nu verkar det som att ni körde ganska hårt så du kan ju testa en träning till och om problemet kvarstår gå till doktorn.

Okej, jo det var riktigt hårt faktiskt, jag hade bara en hand också för den andra var skadad, så ja fick ta en del smällar ja, men jag ska vänta och se, de är inte så väldigt mkt huvudvärk utan det känns bara lite, men om de ligger kvar till på måndag ska ja kolla upp de!
Citera
2009-10-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoribundWorld
Har haft mycket problem med huvudvärk allmänt i livet och även lite i början av mitt kampsportande. Men jag har aldrig någonsin haft huvudvärk dagen efter ett pass. I värsta fall har huvudvärken suttit i tills jag somnat, men den har alltid varit borta till dagen efter. Har du haft ont i huvudet flera dagar bör du kolla upp det, men jag gissar att det är spända nack/ryggmuskler. Tro det eller ej - 90% av all huvudvärk är pga strama/ansträngda nackmuskler som drar i huvudet. Du kan ju gissa hur kul det är för nackmusklerna med den mindre whiplash effekt som en smäll på skallen utgör.

Jag har ju lite träningsvärk i ryggen så du kan faktiskt ha rätt, ska vila och se hur de blir, tack för svar!
Citera
2009-10-16, 21:56
Avslutad
Citat:

Hoppas de löser sig.

du ska inte spänna dej när du får en smäll på käften, Du ska bita ihop och vara avslappnad.
Citera
2009-10-16, 21:59
Medlem
Danolocos avatar
Tror som dom andra på att du är överspänd i rygg- och nackmuskulaturen. Kan ju också ha en hjärnskakning, men då hade du iofs mått ganska piss...
Citera
2009-10-16, 22:04
Medlem
Danolocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
du ska inte spänna dej när du får en smäll på käften, Du ska bita ihop och vara avslappnad.

Får man en smäll på käften så är det smartaste att just spänna nackmusklerna, dvs om du hinner se slaget komma, å andra sidan ser du slaget komma så ska du givetvis förflytta huvudet ifrån den knytna näven...

Att slappna av när man får en smäll på käften som man inte hinner glida ifrån måste ju vara det dummaste man kan göra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in