2004-01-12, 16:55
Medlem
Krollsplints avatar
Var kommer det uttrycket ifrån? Har sökt i diverse etymologiska ordböcker utan att få tag i någon förklaring. Inbillar mig att det kan ha något med vågskål eller liknande att göra. Det används väl ungefär i liknande sammanhang som "att göra någon en björntjänst", men detta har jag hittat en förklaring till.

Har för övrigt svårt för att använda dessa typer av uttryck eftersom jag får tänka till om de används som något bra eller dåligt. Har iofs svårt för höger och vänster också, så det kanske är jag som har problem. Finns det fler liknande uttryck?
Citera
2004-01-12, 18:46
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krollsplint
Var kommer det uttrycket ifrån? Har sökt i diverse etymologiska ordböcker utan att få tag i någon förklaring. Inbillar mig att det kan ha något med vågskål eller liknande att göra. Det används väl ungefär i liknande sammanhang som "att göra någon en björntjänst", men detta har jag hittat en förklaring till.

Inte riktigt. Att något ligger någon i faten, betyder mer att det ligger någon till last. D v s att man har nackdel p g a något.
Citera
2004-01-12, 19:16
Medlem
Mockens avatar
Frågan var var uttrycket kommer ifrån, och det undrar jag också.

Fler exempel som jag är nyfiken på var de kommer ifrån, inte vad de betyder, för det vet jag:

Torr bakom öronen
Hals över huvud
Lägga näsan i blöt
Lök på laxen
Grädde på moset
Sätta sin sista potatis, mfl uttryck som jag bildligt kan se framför mig.

Sen har vi ju: Ta sin Mats ur skolan. Vem var Mats?
Vem var gossen Ruda?

Just sådana här uttryck, vilka finns på alla språk, är det absolut svåraste för en utlänning att lära sig. Metaforer kallas de för om jag inte minns fel.

Jag har en spansktalande kvinna, och när hon en gång i ett gräl sa att jag hade stort ansikte fattade jag ingenting. Men det betydde tydligen något i stil med sur uppsyn.
Grälet kom av sig, för jag ville veta vad det betydde.
Citera
2004-01-12, 20:38
Medlem
safts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken

Fler exempel som jag är nyfiken på var de kommer ifrån, inte vad de betyder, för det vet jag:

Torr bakom öronen
Hals över huvud
Lägga näsan i blöt
Lök på laxen
Grädde på moset

Vem var gossen Ruda?

Just sådana här uttryck, vilka finns på alla språk, är det absolut svåraste för en utlänning att lära sig. Metaforer kallas de för om jag inte minns fel.

Jag har en spansktalande kvinna, och när hon en gång i ett gräl sa att jag hade stort ansikte fattade jag ingenting. Men det betydde tydligen något i stil med sur uppsyn.

Lägga näsan i blöt, den e helt skum??

Förklara den...

ps: jag vet vad den står för men varför och vart det kommer ifrån.

//Saft
Citera
2004-01-13, 04:08
Medlem
petersens avatar
Torr bakom öronen kommer av att det har gått så kort tid sedan man föddes att vätskorna som man hade med sig ut från livmodern ännu inte har hunnit torka på kroppens mer undangömda ställen som ex. bakom örat.
Citera
2004-01-13, 23:24
Medlem
La Chasses avatar
Idiom

Att inte vara torr bakom öronen lär ha anor från 1600-talet

För er som är intresserade av idiomatiska uttryck presenterar jag några av mina favoriter:

Född i farstun - inte speciellt kvicktänkt eller begåvad
Tappad bakom en vagn - bortkommen och/eller dum
Fjällen faller från ögonen (Bibeln) - man inser plötsligt det rätta förhållandet
Leva på stor fot - föra ett dyrbart levnadssätt (leva gott)
Gå stick i stäv - när något inte klaffar (tvärt emot)
Citera
2004-01-14, 00:16
Medlem
Vädurs avatar
Att lägga lök på laxen, är en sk allitteration* av ursprungsfrasen lägga lök på något. Andemeningen är att man förvärrar situationen, och våra förfäder från 1600-talet tyckte inte särskilt mycket om lökens fräna smak och doft.

*bokstavsrim, Sju sjösjuka sjömän etc
Citera
2004-01-15, 09:02
Medlem
Capones avatar
Citat:

Torr bakom öronen
Hals över huvud
Lägga näsan i blöt
Lök på laxen
Grädde på moset

Vem var gossen Ruda?

Att ha "satt sin sista potatis" är väl ganska uppenbart. Man har utfört sin sista handling. Man är stekt, helt enkelt
Citera
2004-01-15, 11:53
Medlem
Vädurs avatar
Ligga i fatet...
Här kommer en spekulation från min sida:
Är det inte så att man enligt bibeln kommer att få alla sina handlingar vägda på våg vid domens dag? Och om ens onda handlingar väger mer än en fjäder kommer man inte in i himlen, utan får rena sig i skärselden ett par hundra år till.

Att något ligger en i fatet, innebär alltså att något hamnat i ens vågskål som skall balanseras mot skålen med fjädern.
Citera
2004-01-16, 16:43
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Vem var gossen Ruda?
Han är en karaktär i Grönköping :"I alla sammanhang där en grupp hederliga människor lever och verkar på samma plats, och Grönköping är förvisso ett exempel på just ett sådant sammanhang, brukar det dyka upp ett oroselement, en respektlös individ, företrädesvis en ung mansperson, som inte riktigt håller sig inom ramarna, som alltid ställer till med bråk och som inte spelar enligt reglerna – kort sagt: en gossen Ruda"
Citera
2004-01-16, 18:21
Medlem
Mockens avatar
Tack ellroy! Ännu ett mysterium mindre.
Citera
2004-01-19, 12:46
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Lök på laxen
Grädde på moset
Många använder dessa två felaktigt. Den första innebär något negativt och den andra något positivt. Således är den ena en negation och den andra en... "position"

Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Torr bakom öronen kommer av att det har gått så kort tid sedan man föddes att vätskorna som man hade med sig ut från livmodern ännu inte har hunnit torka på kroppens mer undangömda ställen som ex. bakom örat.
Otroligt stort tack, den har jag frågat jag vet inte hur många bekanta om och ingen enda har kunnat förklara dess ursprung. Äntligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in