• 1
  • 2
2009-10-16, 17:30
Medlem
Turkfans avatar
Halloj!
När jag uppdaterade till WIN7 så slutade mina USBportar fungera som de ska.
Jag kör med en USB-Mus, och en Dongel för trådlöst internet.

De funkar för det mesta okej, men ibland segar dongeln ner (lampan blinkar segare och segare på den och internet blir långsammare). Om det händer mpste jag klicka på "Safely remove Hardware and eject Media" sedan dra ut och stoppa in dongeln igen. Att bara dra ut och stoppa in fungerar inte.

Det händer kanske en gång på 30-40 timmar, ibland oftare.

Det stora problemet är dock att om jag stoppar i en USB grej till (t.ex. Flashminne) så dör både minnet och dongeln direkt. Musen fungerar dock fortfarande.

Detta började som sagt när jag uppgraderade till Win7, så antar att det har med det att göra, men det skulel förstås kunna vara ett hårdvarufel, även fast det fungerat klockrent förut.

Edit:
Fick en idé av https://www.flashback.org/showthread.php?t=1030773

Gick in i Control Panel -> Hardware and Sound -> Change Power-Saving Settings -> Change Plan Settings -> Change Advanced Power Settings -> USB -> Ställ in på Disabled.

Verkar funka finfint nu
Senast redigerad av Turkfan 2009-10-16 kl. 18:15.
Citera
2009-11-08, 22:49
Medlem
Turkfans avatar
Nu har problemet kommit tillbaka, utan någon som helst aning varför.

Inga ändringar gjorda I kontrollpanelen heller...
Citera
2009-11-08, 23:42
Medlem
Saeons avatar
Låter ju som något slags strömsförsörjningsproblem med tanke på att det blir problem när du kopplar in fler USB-saker.
Citera
2009-11-09, 05:34
Medlem
Vad menar du med uppgraderat?
Många fick konstiga fel när de installerade ovanpå sin gamla utan att ha formaterat (ta bort partitionen) samtidigt.
Citera
2009-11-09, 07:58
Medlem
[Strange Days]s avatar
Frågor till TS:

1] Vad har du för dator? Är det en stationär eller bärbar?
2] Om du har en stationär dator, vad har du för moderkort i den?
3] Om du har en bärbar dator, vad är det för märke och modellbeteckning på den?
4] Har du testat att uppgradera chipset-drivrutinerna för ditt moderkort?

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vad menar du med uppgraderat?
Många fick konstiga fel när de installerade ovanpå sin gamla utan att ha formaterat (ta bort partitionen) samtidigt.

Ett litet tips:
Förutsätt inte automatiskt att alla fel har med uppgradering från Vista att göra...
Citera
2009-11-10, 22:39
Medlem
Turkfans avatar
Jag hade tidigare XP, och när jag omformaterade så tog jag bort allt, och sen installerade jag W7.

Datorn är stationär och jag är inte säker på vilken moderkort jag har I burken, men jag har i vilken fall inte uppdaterat chipset för den.
Citera
2009-11-10, 22:46
Medlem
Turkfans avatar
Uppfattade snarare att systemet vart snabbare efter uppgraderingen till W7.
Citera
2009-11-11, 06:17
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan
[...]

Datorn är stationär och jag är inte säker på vilken moderkort jag har I burken, men jag har i vilken fall inte uppdaterat chipset för den.

Kolla upp vilket moderkort som sitter i datorn, och ladda ner de senaste chipset-drivrutinerna från tillverkarens hemsida.
Citera
2009-11-11, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan
Uppfattade snarare att systemet vart snabbare efter uppgraderingen till W7.
Formaterat och ny installerat brukar vara snabbare även om du hade installerat XP igen. Blir inte en rättvis jämförelse om inte båda är formaterad och ny installerad. Skräpet och sådant som samlas efter ett tag gör stor skillnad.
Citera
2009-11-11, 08:12
Medlem
Turkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Formaterat och ny installerat brukar vara snabbare även om du hade installerat XP igen. Blir inte en rättvis jämförelse om inte båda är formaterad och ny installerad. Skräpet och sådant som samlas efter ett tag gör stor skillnad.

Sant, men känner ändå att W7 känns snabbare, och nu är det ett bra tag sedan jag formaterade.
Citera
2009-11-15, 18:44
Medlem
Turkfans avatar
Har kollat upp moderkortet, och dragit ner de senaste chipset drivisarna. Som då inte alls var speciellt färska.

Fanns inga för W7, så tog dem för Vista. Gav ingen skillnad alls.

Mer förslag?

Moderkortet var i alla fall ett "Ga-73pvm-s2h"
Citera
2009-11-20, 23:19
Medlem
Turkfans avatar
Bump
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera