• 1
  • 2
2009-10-16, 16:59
Medlem
Hej jag har levt med smärta i nacke/axlar från en whiplashskada i över 15 år och har till och från kännt mig tröstlös. Jag blir helt invalidiserad när jag får ont + att min högra arm domnar bort så det känns som att det är en nerv som kommer i klämm. Jag har varit hos läkare och röntgat och blivit remitterad till sjukgymnast, vilket har hjälpt litegrann men jag är långt ifrån frisk.

Nu har jag hört om att det finns behandlingar mot whiplash med botoxinjektioner i nacken, främt i USA tror jag. Nu undrar jag om någon är uppdaterad om hur det ser ut i Sverige, och om det finns/kommer någon godkänd behandling med botox för oss svenskar som lever med whiplashskada?
Citera
2009-10-16, 17:31
Vet du hur de fungerar i USA? Har du nån artikel eller nått, vore intressant att läsa. För vad jag vet så drar Botox bara ihop huden, så att man blir lenare.
Citera
2009-10-16, 17:48
Medlem
Snoppzors avatar
Ursäkta att jag klistrar in en lång text, men blir lite mer lättillgängligt. Googlade lite enkelt på "Botox+whiplash" och fick en del träffar, bla. den här: http://www.thepainweb.com/doclib/topics/000002.htm . Vad texten baseras på är jag inte helt säker på. Men det visar ju att det görs tester, och i det här fallet verkar det hjälpa. Men jag är spontant lite skeptisk - till vad vet jag inte, men så är det. Hittade lite seriösare material på Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC356919/ .

Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Vet du hur de fungerar i USA? Har du nån artikel eller nått, vore intressant att läsa. För vad jag vet så drar Botox bara ihop huden, så att man blir lenare.
Citat:
For the last 2 years an open study has been conducted on the use of Botulinum toxin in selected patients with chronic whiplash, to determine whether or not there appears to be any benefit.

Seventeen patients have been treated, using dosages of 75 to 100 units of Botox into the sternomastoid and trapezius muscles. Thirteen patients reported benefit in terms of a greater than 50 per cent reduction in pain, lasting for a variable period. In 12 patients there was a demonstrable reduction in disability. In 14 patients there was a reduction in depression and in 7 patients a reduction in anxiety.

The maximum benefit appeared to occur in patients who had symptoms for less than one year, and no benefit occurred in patients who had had symptoms for more than 2 years. These preliminary results suggest the need for a double-blind trial on the use of Botulinum toxin in selected patients with whiplash pain, between 3 months and 24 months.
Citera
2009-10-16, 18:00
Medlem
Det förekommer redan botox som behandling vid smärttillstånd i Sverige.

Jag vet att bla migrän och trigeminusneuralgi behandlas med botox. För Migrän finns det utmärkta resultat, för TN... nja, viss effekt.

Vinsten med botox ligger främst i att spänningar inte kan uppstå, den neurologiska smärtan påverkar det inte. Å andra sidan så skapar smärta anspänning, vilket i sin tur skapar mer smärta.
Citera
2009-10-16, 18:12
Medlem
Citat:

Borox förlamar och/eller försvagar muskulaturen
Citera
2009-10-16, 18:14
Medlem
woofers avatar
Citat:

Botox förlamar väl musklerna så att man inte kan tex rynka på pannan och spänna muskler som kan rynka huden.
Citera
2009-10-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Botox förlamar väl musklerna så att man inte kan tex rynka på pannan och spänna muskler som kan rynka huden.

korrekt, men förlamningen är inte total om man inte överdoserar en smula

äntligen en medicin med lite skojiga biverkningar

Edit: lite otydlig där
Senast redigerad av Bellen 2009-10-16 kl. 18:22.
Citera
2009-10-19, 03:05
Medlem
Ida Bs avatar
Har provat Botox mot en av nämnda behandlingsomåden och tycker det funkar bra. Muskeln slappnar av och man får mindre ont ex i nacke.
Precis, det används rätt mycket nu i Sverige med
Citera
2009-12-11, 10:49
Medlem
Jag har behandlats med Botox injektioner men har nu slutat med det. Det var bra smärtlindring, men biverkningarna var för jobbiga.
Sunderby sjukhus och i Kalix finns en läkare som ger Botox.
Citera
2009-12-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMimlan
Jag har behandlats med Botox injektioner men har nu slutat med det. Det var bra smärtlindring, men biverkningarna var för jobbiga.
Sunderby sjukhus och i Kalix finns en läkare som ger Botox.

Vilka biverkningar var det?
Citera
2009-12-11, 14:18
Medlem
På "The Doctors" (TV-programmet på TV4 Plus) så var det en kvinna som försökt sluta röka flera gånger man aldrig klarat det. Då tog de sista utvägen och injicerade botox i läpparna på henne så hon inte kunde spänna munnen runt cigaretten, tydligen verkade det fungera.
Citera
2009-12-11, 14:22
Medlem
Bajskatts avatar
Har också haft botox som medicin, funkade bra ett tag innan jag blev resistent.
Inte alla som blir resistenta mot det, så prova du har inget att förlora.

Problemet är väl att läkarna måste vara bra på att injicera botoxet så det hamnar exakt rätt i muskeln/musklerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in