Citat:
Missar jag nåt eller?
Kreatin sammanfattning:
Kreatin gör att man får mer energi och orkar mer medan man styrketränar. Detta ger 0,5% ökning i muskelmassa jämfört med träning utan kreatin.
Kreatin binder vatten i musklerna.
Så det har i princip ingen egentlig effekt på muskelbyggande men folk tar det ändå pga placeboeffekt alternativt för att musklerna sväller upp av vatten?
Kreatin sammanfattning:
Kreatin gör att man får mer energi och orkar mer medan man styrketränar. Detta ger 0,5% ökning i muskelmassa jämfört med träning utan kreatin.
Kreatin binder vatten i musklerna.
Så det har i princip ingen egentlig effekt på muskelbyggande men folk tar det ändå pga placeboeffekt alternativt för att musklerna sväller upp av vatten?
Man kan öka i styrkeövningar mer med kreatin enligt forskning. Ens styrka ökar med 20 % jämfört med 12 % för placebo enligt studier. När de gällde repsstyrka ökar styrkan med 26 % och för placebo 12 % enligt studier.
De kosta mig 69 kr för 500 g kreatin. Man behöver 3-6 g om dagen. Räcker alltså 83 dagar - 166 dagar, för 69 kr. Kostar 1,20 kr/dag eller 2,40 kr/dag. Detta för att nästan dubbla sin styrkeökning jämfört med placebo, lätt värt.
Jämförelse: du tar Mittval Man är de 0,79-1,58 kr/dag (en eller två)
Jag köpte detta 25/8, alltså för 6 dagar sen, och de kom 26/8. Idag var första passet jag kände av kreatin (dock maxar jag effekten 23/9, efter fyra veckor). Jag tar normal dos för om du maxar först kan du få magbesvär, de lät inte värt.
Efter 8 veckor med kreatin visar studier att placebo ökar sina muskler (fettfri massa) för armar 2%-5% medans gruppen med kreatin ökar med 7%-10%, för ben placebo: 0,5%-4% ökning, kreatin: 3%-6%, för bål placebo: 0,5%-4% och kreatin: 2%-4%.
Så kreatin mot nån utan kreatin, man bygger muskler ungefär 2 gånger snabbare. Man lyfter 2 gånger mer, man ökar nästan 2 gånger mer i styrka.
Personligen är de ens egna prestation som spelar roll. Jag nådde en platå i min träning och hoppas kreatin kan hjälpa mig bygga muskler så jag kan lyfta mera. Jag kan klara över 100 kg i övningar jag gör först, men min återupphämtningsförmåga under gympasset är dåligt... om jag kör 3 övningar, 3x10, då är sista övningen den jag tar minst på, musklerna hinner inte med att ladda upp igen. Jag deffar också för tillfället å på ett kaloriunderskott. De är uppenbart att min muskeltillväxt inte stimuleras tillräckligt med bara max protein per dag, utan att de behöver växa en längre tid innan jag kan öka gympassen.
Whey 80 (protein) + kreatin = win, sen är tiden ens bästa vän. Dock som sagt den egna prestationen viktig.