2020-08-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Missar jag nåt eller?

Kreatin sammanfattning:

Kreatin gör att man får mer energi och orkar mer medan man styrketränar. Detta ger 0,5% ökning i muskelmassa jämfört med träning utan kreatin.

Kreatin binder vatten i musklerna.

Så det har i princip ingen egentlig effekt på muskelbyggande men folk tar det ändå pga placeboeffekt alternativt för att musklerna sväller upp av vatten?

Man kan öka i styrkeövningar mer med kreatin enligt forskning. Ens styrka ökar med 20 % jämfört med 12 % för placebo enligt studier. När de gällde repsstyrka ökar styrkan med 26 % och för placebo 12 % enligt studier.

De kosta mig 69 kr för 500 g kreatin. Man behöver 3-6 g om dagen. Räcker alltså 83 dagar - 166 dagar, för 69 kr. Kostar 1,20 kr/dag eller 2,40 kr/dag. Detta för att nästan dubbla sin styrkeökning jämfört med placebo, lätt värt.

Jämförelse: du tar Mittval Man är de 0,79-1,58 kr/dag (en eller två)

Jag köpte detta 25/8, alltså för 6 dagar sen, och de kom 26/8. Idag var första passet jag kände av kreatin (dock maxar jag effekten 23/9, efter fyra veckor). Jag tar normal dos för om du maxar först kan du få magbesvär, de lät inte värt.

Efter 8 veckor med kreatin visar studier att placebo ökar sina muskler (fettfri massa) för armar 2%-5% medans gruppen med kreatin ökar med 7%-10%, för ben placebo: 0,5%-4% ökning, kreatin: 3%-6%, för bål placebo: 0,5%-4% och kreatin: 2%-4%.

Så kreatin mot nån utan kreatin, man bygger muskler ungefär 2 gånger snabbare. Man lyfter 2 gånger mer, man ökar nästan 2 gånger mer i styrka.

Personligen är de ens egna prestation som spelar roll. Jag nådde en platå i min träning och hoppas kreatin kan hjälpa mig bygga muskler så jag kan lyfta mera. Jag kan klara över 100 kg i övningar jag gör först, men min återupphämtningsförmåga under gympasset är dåligt... om jag kör 3 övningar, 3x10, då är sista övningen den jag tar minst på, musklerna hinner inte med att ladda upp igen. Jag deffar också för tillfället å på ett kaloriunderskott. De är uppenbart att min muskeltillväxt inte stimuleras tillräckligt med bara max protein per dag, utan att de behöver växa en längre tid innan jag kan öka gympassen.

Whey 80 (protein) + kreatin = win, sen är tiden ens bästa vän. Dock som sagt den egna prestationen viktig.
Citera
2020-09-02, 01:03
Medlem
Är kreatin farligt för diabetiker?

Hej,

Har diabetes typ 1 och har styrketränat ett år och vill börja ta kreatin som tillskott.

Min fråga är om det innebär några risker för njurarna med att ta kreatin vid diabetes typ 1 eller några andra biverkningar för diabetiker?

Tack
Citera
2020-09-02, 01:21
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Har diabetes typ 1 och har styrketränat ett år och vill börja ta kreatin som tillskott.

Min fråga är om det innebär några risker för njurarna med att ta kreatin vid diabetes typ 1 eller några andra biverkningar för diabetiker?

Tack

Normalt intag av kreatin är inte farligt för njurarna för en frisk person.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/amnen-i-kosttillskott/kreatin?AspxAutoDetectCookieSupport=1
I ditt fall handlar det mer om hur dina blodsockervärden ser ut.
Ju högre blodsocker desto större belastning blir det på njurarna och då kan det vara dumt att fresta på det ännu mer kreatin som kosttillskott kan jag tycka.
Annars är det nog en fråga du bör ställa till din läkare och inte här på FB.
Citera
2020-09-02, 05:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Tack
Mig veterligen så finns det knappt studier på användning av kreatin och diabetes typ 1. Det finns åtminstone inget som tyder på att det skulle vara farligt vid rimliga doser. Men som sagt, rådfråga din läkare.
Citera
2020-09-06, 22:28
Medlem
Fridaynights avatar
Lite olika bud på när det bör intas. Vissa säger att det inte spelar någon roll när & hur, andra säger i samband med kolhydratsrik kost.

Vad säger ni som vet, spelar det någon roll när?
Citera
2020-09-07, 05:21
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Lite olika bud på när det bör intas. Vissa säger att det inte spelar någon roll när & hur, andra säger i samband med kolhydratsrik kost.

Vad säger ni som vet, spelar det någon roll när?

Spelar ingen större roll då det har inte en akut effekt. Ta det som passar bäst för dig. Av praktiska skäl hade jag tagit det till måltiden efter träningen, så det tas upp samtidigt som annat i magen, och har ätit något innan den dagen.

Hade inte riskerat till frukost eller innan passat, i fall det sätter igång magen. Är helst hemma då.
Citera
2020-09-07, 12:09
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Spelar ingen större roll då det har inte en akut effekt. Ta det som passar bäst för dig. Av praktiska skäl hade jag tagit det till måltiden efter träningen, så det tas upp samtidigt som annat i magen, och har ätit något innan den dagen.

Hade inte riskerat till frukost eller innan passat, i fall det sätter igång magen. Är helst hemma då.

Stort tack! Låter som en väldigt vettig anledning till att ta det senare
Citera
2020-09-07, 14:44
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Stort tack! Låter som en väldigt vettig anledning till att ta det senare

Ingen orsak!
Men som sagt det är ju vad som passar dig bäst. Utgick ifrån att man tar det mellan lunch och middag, och inte gör så mycket mer på kvällen. Så det får anpassas individuellt efter hur ens vardag se ut.

Var ganska nyvaken när jag skrev det så glömde vara specifik kring det. Men tycker att det är lämpligast om man får krasslig mage. Efter ett tag får man en uppfattning om magen reagerar eller inte.
Citera
2020-09-11, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Ska prova kreatin nu för första gången. Spelar det någon roll när på dygnet man tar sin 5g dos? Morgon? Direkt innan träning? Efter träning? Hittade ingen info om detta...

Jag tar 3 g på morgon och kväll. 3 g är 1 tesked med Creatine Monohydrate.
Jag blandar ner kreatin i varmt kaffe.

Började 26/8, maxar effekterna 23/9.
Citera
2020-09-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Jag tar 3 g på morgon och kväll. 3 g är 1 tesked med Creatine Monohydrate.
Jag blandar ner kreatin i varmt kaffe.

Började 26/8, maxar effekterna 23/9.

Är inte en tesked 5g? Det står så på min påse i alla fall med Creatine Monohydrate.
Citera
2020-09-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joel559
Är inte en tesked 5g? Det står så på min påse i alla fall med Creatine Monohydrate.

En tesked upp till kanten = 3 g kreatin

1 rågad tesked är 5g kreatin (överfylld över toppen av teskeden). Här kan man råka spåra och ta 10g kreatin en dag för man lägger på ett för stort berg över teskeden... och sen få magbesvär som många skrivit.

Efter 23/9 då jag maxar kreatinets effekter, ska jag köra 3 g / dag vilket räcker.

Grejen är väl att 5 ml kreatin inte väger 5 g. De är mycket variation i sånt rent allmänt. De är sällan så enkelt.
Citera
2020-09-30, 22:28
Medlem
Nu har jag gått på kreatin i snart två månader.
Tycker mig märka tydlig skillnad i styrka och framför allt uthållighet. Man orkar liksom ett par reps till innan man når failure, jämfört med innan kreatin.
Dock har jag inte märkt något att musklerna känns större/vattnigare som vissa pratat om...kanske är individuellt? Ser ingen skillnad ännu i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in