2020-06-26, 23:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hur lång tid tar det innan man märker effekt i kroppen av kreatinet? Dvs att musklerna fylls på osv.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Varierar från person till person. Men nånstans uppåt en vecka beroende på olika faktorer....ja förutsatt då att man inte redan har tillräckligt redan lagrat i kroppen.
Äter man en hel del kött så kanske man inte märker nån effekt alls.
Sen kan utebliven effekt också bero på andra saker också.
Alla svarar inte på kreatintillskott.
Instämmer med detta svar. Individuella faktorer påverkar. Sedan den effekt som blir är inte jättestor. Möjligt att du inte ens märker av den som sagt.
Citera
2020-06-29, 12:58
Medlem
maxatdunders avatar
Testade kreatin i nån månad förut och tyckte man fick mer fylligare armar. Kom ihåg att jag slutade för man nojade över håret, detta var nog 2015 så fanns inte så mycket information om håravfall men läste lite nu att det eventuellt ökar DHT som gör att man får tunnare hår eller t.om tappar lite.
Citera
2020-07-10, 16:56
Medlem
Automatkarbin5Ds avatar
Dags att köra med kreatin igen, hittade SmartSupps variant. 200 doser för under hundringen på Gymgrossisten. Det billigaste jag kan komma ihåg. Och det är ett fint pulver som löser sig helt ok. Någon annan som provat den?
Har tidigare köpt Star Nutritions för det mesta. Mot den blir det ju halva priset dock.
Citera
2020-07-10, 21:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatkarbin5D
Dags att köra med kreatin igen, hittade SmartSupps variant. 200 doser för under hundringen på Gymgrossisten. Det billigaste jag kan komma ihåg. Och det är ett fint pulver som löser sig helt ok. Någon annan som provat den?
Har tidigare köpt Star Nutritions för det mesta. Mot den blir det ju halva priset dock.
Jag har testat. Inga klagomål.
Citera
2020-08-10, 06:14
Medlem
Bunnys avatar
Hej. Någon som kan ge en förklaring till varför man, enligt information som går att hitta på förpackningar till kreatinprodukter, information på återförsäljares hemsidor m.m., ska äta kreatin under en viss tid och därför göra ett uppehåll, sen köra en ny uppladdning osv? Varför ska man inte köra en uppladdning och sen bara köra på med sina 5 gram om dagen, och alltså inte göra något uppehåll? Jag menar, det handlar ju om ett i kroppen naturligt förekommande ämne som man vill hålla en konstant högre nivå av, jämfört med nivån man har om man inte äter kreatintillskott, och (såvitt jag i min okunnighet känner till) inte om ett ämne som har en avtagande effekt och därför bör konsumeras i cykler.

Någon som kan ge en förklaring?
Citera
2020-08-10, 07:18
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej. Någon som kan ge en förklaring till varför man, enligt information som går att hitta på förpackningar till kreatinprodukter, information på återförsäljares hemsidor m.m., ska äta kreatin under en viss tid och därför göra ett uppehåll, sen köra en ny uppladdning osv? Varför ska man inte köra en uppladdning och sen bara köra på med sina 5 gram om dagen, och alltså inte göra något uppehåll? Jag menar, det handlar ju om ett i kroppen naturligt förekommande ämne som man vill hålla en konstant högre nivå av, jämfört med nivån man har om man inte äter kreatintillskott, och (såvitt jag i min okunnighet känner till) inte om ett ämne som har en avtagande effekt och därför bör konsumeras i cykler.

Någon som kan ge en förklaring?

Har för mig att ha läst i en artikel att den tanken baseras på en studie på råttor, att effekten avtog efter 3 månader eller så. Men det som var bristfälligt i studien var att dem fick mycket mer än 5g om dagen.

Annars det som jag har läst så hävdas det att det inte finns några studier som pekar mot att cykla ska vara nödvändigt mer än det psykologiska aspekten av man märker av att styrkan går upp när man startar igen.

Men tror personligen att man lika väl kan köra det utan avbrott, men sen kan det finnas andra naturliga skäl som leder till avbrott.
Citera
2020-08-13, 06:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Har för mig att ha läst i en artikel att den tanken baseras på en studie på råttor, att effekten avtog efter 3 månader eller så. Men det som var bristfälligt i studien var att dem fick mycket mer än 5g om dagen.

Annars det som jag har läst så hävdas det att det inte finns några studier som pekar mot att cykla ska vara nödvändigt mer än det psykologiska aspekten av man märker av att styrkan går upp när man startar igen.

Men tror personligen att man lika väl kan köra det utan avbrott, men sen kan det finnas andra naturliga skäl som leder till avbrott.
Hej
Läste den länkade artikeln. Säger ungefär samma saker som det du skriver
https://tyngre.se/artikel/ska-du-anvanda-kreatin-i-cykler-eller-alltid/

Kommer nog köra på i 3-6 månader, beroende på när det blir mest naturligt med ett avbrott, och gör uppehåll i några få veckor.
Citera
2020-08-13, 08:17
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Hej
Läste den länkade artikeln. Säger ungefär samma saker som det du skriver
https://tyngre.se/artikel/ska-du-anvanda-kreatin-i-cykler-eller-alltid/

Kommer nog köra på i 3-6 månader, beroende på när det blir mest naturligt med ett avbrott, och gör uppehåll i några få veckor.

Det är inte omöjligt att det är där ifrån som jag mindes det ifrån. Läser runt lite överallt så svårt att alltid komma ihåg vart ifrån man minns allt.

Med naturligt avbrott syftar jag mest på man glömmer att köpa, tränar mindre pga semester och liknande saker i det privata. Men om du känner att vid en punkt att det inte ger något och du är lite i en platå kan du ju testa avbryta och sedan köra kreatin på nytt.

Du borde låta uppehållet gå lite mer än 4 veckor. Ska ta så lång tid innan det är ute i kroppen (om jag minns rätt). Så tanken är väl att öka känsligheten av receptorerna, så ingen poäng att vänta för kort tid om man spekulerar i att det är värt med pauser.

Du kan ju dela med dig om din upplevelse med en paus om du kommer ihåg det sen. Alltid värt att kunna läsa andras upplevelser
Citera
2020-08-14, 06:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Det är inte omöjligt att det är där ifrån som jag mindes det ifrån. Läser runt lite överallt så svårt att alltid komma ihåg vart ifrån man minns allt.

Med naturligt avbrott syftar jag mest på man glömmer att köpa, tränar mindre pga semester och liknande saker i det privata. Men om du känner att vid en punkt att det inte ger något och du är lite i en platå kan du ju testa avbryta och sedan köra kreatin på nytt.

Du borde låta uppehållet gå lite mer än 4 veckor. Ska ta så lång tid innan det är ute i kroppen (om jag minns rätt). Så tanken är väl att öka känsligheten av receptorerna, så ingen poäng att vänta för kort tid om man spekulerar i att det är värt med pauser.

Du kan ju dela med dig om din upplevelse med en paus om du kommer ihåg det sen. Alltid värt att kunna läsa andras upplevelser
Hej
Ja jag läste det där om 3 månader. Det framstår för mig som lite märkligt, med tanke på den korta uppladdningsfas som rekommenderas. Om nivåerna förändras så sakta, borde uppladdningsfasen rimligtvis behöva vara längre för att ge effekt. Men vad vet jag...

Angående naturligt avbrott så tänkte jag på avbrott av samma typ av orsaker som dig. Tror dock inte att jag råkar ut för något sådant förrän tidigast nästa sommar, då kanske det blir två -tre veckor. Ska vara sjukdom i så fall om det ska bli något före dess, vanligtvis hinner jag träna mer än vanligt när det är julledighet och liknande
Citera
2020-08-14, 06:41
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Hej
Ja jag läste det där om 3 månader. Det framstår för mig som lite märkligt, med tanke på den korta uppladdningsfas som rekommenderas. Om nivåerna förändras så sakta, borde uppladdningsfasen rimligtvis behöva vara längre för att ge effekt. Men vad vet jag...

Angående naturligt avbrott så tänkte jag på avbrott av samma typ av orsaker som dig. Tror dock inte att jag råkar ut för något sådant förrän tidigast nästa sommar, då kanske det blir två -tre veckor. Ska vara sjukdom i så fall om det ska bli något före dess, vanligtvis hinner jag träna mer än vanligt när det är julledighet och liknande

Uppladdningsfasen är ju egentligen bara för att snabba på att nivån i kroppen ska nås tidigare. Men om du ska köra det en längre tid så hade jag hoppat över det. Bara risk att man går runt med dålig mage.

Fast håller inte helt med att det nödvändigtvis behöver lämna kroppen lika snabbt som den lagrar den efter man har matat med onaturligt höga doser. Detta kan man göra med en del mediciner också men betyder inte att mediciner lämnar kroppen snabbare bara för den tog upp det direkt.

Ja okej, förstår. Men bara kör på då.
Var så länge sedan jag använde mig av kreatin men har varit i tankarna att börja igen. Minns bara av att ansiktet blev som en badboll . Men kan ha varit kombination av min kost också. Får se vad jag bestämmer mig för.
Citera
2020-08-19, 10:38
Medlem
Ska prova kreatin nu för första gången. Spelar det någon roll när på dygnet man tar sin 5g dos? Morgon? Direkt innan träning? Efter träning? Hittade ingen info om detta...
Citera
2020-08-19, 10:48
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Ska prova kreatin nu för första gången. Spelar det någon roll när på dygnet man tar sin 5g dos? Morgon? Direkt innan träning? Efter träning? Hittade ingen info om detta...

Jag hade valt personligen i samband med måltiden efter träning och i samband till samma måltid på vilodagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in