2016-08-23, 22:28
Medlem
kreatinet funkar inte

har tagit kreatin två dagar i rad men jag märker ingen skillnad öht

tar det till frukost som det står på burken, jag tar en rågad tesked(jag vet alltså inte exakt hur många g jag tar) som jag löser upp i vatten.

sen händer absolut ingenting.

ska jag äta det till fika istället?
Citera
2016-08-23, 22:41
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
kreatinet funkar inte

har tagit kreatin två dagar i rad men jag märker ingen skillnad öht

tar det till frukost som det står på burken, jag tar en rågad tesked(jag vet alltså inte exakt hur många g jag tar) som jag löser upp i vatten.

sen händer absolut ingenting.

ska jag äta det till fika istället?
Kreatin har ingen akut effekt och det tar ett par dagar innan man byggt upp kreatinet i musklerna. Spelar ingen roll när du tar det.
Citera
2016-08-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Kreatin har ingen akut effekt och det tar ett par dagar innan man byggt upp kreatinet i musklerna. Spelar ingen roll när du tar det.

Det förlklarar saken, tack!
Citera
2016-08-27, 19:28
Medlem
Ska jag ta kreatinet i perioder?

som minirubriken lyder så undrar jag om jag ska ta kreatinet i perioder? en som jag känner hävdade att han tog kreatin i en månad sedan avstod han i en månad osv, han motiverade detta med att kroppen bygger upp motståndskraft emot kreatin och att man därför bör undvika att ta det länge... stämmer det?

idag har jag vilodag och tog inget kreatin, var det bra eller anus?
Citera
2016-08-27, 19:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

som minirubriken lyder så undrar jag om jag ska ta kreatinet i perioder? en som jag känner hävdade att han tog kreatin i en månad sedan avstod han i en månad osv, han motiverade detta med att kroppen bygger upp motståndskraft emot kreatin och att man därför bör undvika att ta det länge... stämmer det?

Det finns ingen anledning att cykla kreatin. Ta det varje dag.

Edit: http://tyngre.se/artiklar/ska-du-anvaenda-kreatin-i-cykler-eller-alltid/
Senast redigerad av jpettersson1991 2016-08-27 kl. 19:32.
Citera
2016-08-27, 20:47
Medlem
tj.s avatar
Citat:

När du väl använder kreatin bör du göra det dagligen, inte bara under träningsdagar. Vad gäller cykler kontra permanent finns det ingen forskning som säger vilket av dem som är bäst. Kör två-tre månader på, en månad av; eller kör en månad på, en månad av; permanent eller fan och hans moster. Gör vad du vill. Jag skulle rekommendera att cykla det av anekdotiska skäl.
Citera
2016-08-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
När du väl använder kreatin bör du göra det dagligen, inte bara under träningsdagar. Vad gäller cykler kontra permanent finns det ingen forskning som säger vilket av dem som är bäst. Kör två-tre månader på, en månad av; eller kör en månad på, en månad av; permanent eller fan och hans moster. Gör vad du vill. Jag skulle rekommendera att cykla det av anekdotiska skäl.

"anektdotiska skäl"?
Citera
2016-09-07, 22:18
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
kreatin i maten är det bra?

Har också funderat på det där, jag brukar blanda en röra av havregrynsgröt, proteinpulver, en klick kvarg och kreatin. Spär sen ut det med vatten och rör om, käkar varje morgon och kväll fast skippar kreatinet på kvällen. Men gröten är ju förjävla varm så tänkte faktist på om det kanske påverkar det på något vis.
Citera
2016-09-12, 20:04
Medlem
napsterdreams avatar
Jag har kört på kreatin i cirka 4 dagar nu. Dock är jag lite osäker ifall jag tar för lite.

Jag tar 3 tabletter om dagen. 1 vid varje måltid och varje tablett är 0,5 mg. Dvs 1,5mg totalt under dagen. Hur mycket bör jag ta? Bör jag öka? Till hur många tabletter och vid vilka tillfällen?

Hur märker man att kreatinet fungerar? Andra dagen jag tog det började jag få kränkningar och må illa och gjorde det tills tredje dagen. Betyder detta att det fungerar på mig eller är det bara sideffekterna som fungerar? Jag har märkt lite skillnad i gymmet men är det bara en inbildning? Det har ju bara gått 4 dagar..
Citera
2016-09-12, 21:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterdream
Jag har kört på kreatin i cirka 4 dagar nu. Dock är jag lite osäker ifall jag tar för lite.

Jag tar 3 tabletter om dagen. 1 vid varje måltid och varje tablett är 0,5 mg. Dvs 1,5mg totalt under dagen. Hur mycket bör jag ta? Bör jag öka? Till hur många tabletter och vid vilka tillfällen?

Hur märker man att kreatinet fungerar? Andra dagen jag tog det började jag få kränkningar och må illa och gjorde det tills tredje dagen. Betyder detta att det fungerar på mig eller är det bara sideffekterna som fungerar? Jag har märkt lite skillnad i gymmet men är det bara en inbildning? Det har ju bara gått 4 dagar..

Rekommenderad dos är 5 gram om dagen. Det är förmodligen inbillning, tar lite längre tid än så att lagra in kreatin i musklerna.

Edit: När du tar kreatinet spelar ingen roll, det har ingen akut effekt. Dock är det många som tar det efter träning i samband med kolhydrater.
Citera
2016-09-13, 15:58
Medlem
napsterdreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rekommenderad dos är 5 gram om dagen. Det är förmodligen inbillning, tar lite längre tid än så att lagra in kreatin i musklerna.

Edit: När du tar kreatinet spelar ingen roll, det har ingen akut effekt. Dock är det många som tar det efter träning i samband med kolhydrater.

Okej. Schysst. Ökat dosen till 3mg per dag till att börja med. Kommer jag ens se någon skillnad på det 1,5 jag tog?
Citera
2016-09-13, 22:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterdream
Okej. Schysst. Ökat dosen till 3mg per dag till att börja med. Kommer jag ens se någon skillnad på det 1,5 jag tog?

Det är svårt att se skillnaden på kreatin oavsett. Den rekommenderade dosen är som sagt 5 gram om dagen, varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in