Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-13, 23:12
  #2713
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rekommenderad dos är 5 gram om dagen. Det är förmodligen inbillning, tar lite längre tid än så att lagra in kreatin i musklerna.

Edit: När du tar kreatinet spelar ingen roll, det har ingen akut effekt. Dock är det många som tar det efter träning i samband med kolhydrater.
Så du menar att själva kreatininlagringen i musklerna skulle vara det som ger illamående, och inte kreatinets möte med tarmen? Hur verkar kreatininlagring i muskler för illamående?
Citera
2016-09-14, 10:22
  #2714
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Så du menar att själva kreatininlagringen i musklerna skulle vara det som ger illamående, och inte kreatinets möte med tarmen? Hur verkar kreatininlagring i muskler för illamående?

Nej nej. Vad som orsakar illamåendet vet jag inte. Vissa kan få en irriterande mage om man tar det på tom mage men han tar det ju i samband med måltider så vad som orsakar illamåendet kan jag inte svara på.
Citera
2016-09-25, 17:40
  #2715
Medlem
MisterFlawlesss avatar
Stämmer det att man inte ska ta koffein när man använder kreatin för då förstörs effekten? Har läst det på flertal ställen.
Har tagit kreatin i ett halvår och slutat dricka kaffe helt sen dess, blev jävligt sugen på kaffe nu
Citera
2016-09-25, 17:50
  #2716
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterFlawless
Stämmer det att man inte ska ta koffein när man använder kreatin för då förstörs effekten? Har läst det på flertal ställen.
Har tagit kreatin i ett halvår och slutat dricka kaffe helt sen dess, blev jävligt sugen på kaffe nu
Du kan med gott samvete fortsätta att dricka kaffe.
Citera
2016-09-25, 20:11
  #2717
Medlem
MisterFlawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du kan med gott samvete fortsätta att dricka kaffe.

Skönt att höra. Bör man sära på intaget av bägge t.ex. kaffe på morgonen - kreatin senare på dagen, eller har det ingen betydelse?
Citera
2016-09-25, 21:10
  #2718
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterFlawless
Skönt att höra. Bör man sära på intaget av bägge t.ex. kaffe på morgonen - kreatin senare på dagen, eller har det ingen betydelse?

Det har ingen betydelse. Kreatin har ingen akut effekt.
Citera
2016-09-25, 22:35
  #2719
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterFlawless
Skönt att höra. Bör man sära på intaget av bägge t.ex. kaffe på morgonen - kreatin senare på dagen, eller har det ingen betydelse?
Vet inte. Jag skulle säga att du får göra som du vill. Personligen dricker jag gärna kaffe innan gymmet, för den extra energin, och tar kreatinet tillsammans med min shake någon gång efter träningen, vilket brukar bli i anslutning till middagen.
Citera
2016-10-22, 00:43
  #2720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterFlawless
Stämmer det att man inte ska ta koffein när man använder kreatin för då förstörs effekten? Har läst det på flertal ställen.
Har tagit kreatin i ett halvår och slutat dricka kaffe helt sen dess, blev jävligt sugen på kaffe nu

Har också tänkt på det där, på träningsdagar brukar jag blanda ner kreatin i min PWO, inte för att det har nån direkt effekt utan för enkelheten, dessutom finns det redan lite kreatin i PWO:n (The Curse). Är det bättre att ta kreatinet vid något annat tillfälle än när jag häller i mig 300 mg koffein?
Citera
2016-10-22, 10:37
  #2721
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commufi
Har också tänkt på det där, på träningsdagar brukar jag blanda ner kreatin i min PWO, inte för att det har nån direkt effekt utan för enkelheten, dessutom finns det redan lite kreatin i PWO:n (The Curse). Är det bättre att ta kreatinet vid något annat tillfälle än när jag häller i mig 300 mg koffein?

http://traningslara.se/kreatin-och-k...inet-negativt/

Finns även en tråd om detta på Kolozzeum.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166081

Ser ut som det är bäst att separera intaget av kreatin och koffein. Sen hur stor roll det faktiskt spelar i praktiken vet jag inte.
Citera
2016-10-22, 11:31
  #2722
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Jag körde kreatin monhydrat i ca 3 månader, under den tiden blev jag så extremt gasig i magen och lukten var så extrem så jag var glad att vara singel.

Visade sig vara kreatinet då det blev stabilt i magen efter jag slutade med det.
Kreatinet jag körde på hade inga tillsatser, var av märket Smartsupps.

Någon som har koll på olika typer av kreatin och sorter som kanske kan ha en ide om något som kan vara skonsammare för min mage?
Citera
2016-10-22, 18:55
  #2723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Jag körde kreatin monhydrat i ca 3 månader, under den tiden blev jag så extremt gasig i magen och lukten var så extrem så jag var glad att vara singel.

Visade sig vara kreatinet då det blev stabilt i magen efter jag slutade med det.
Kreatinet jag körde på hade inga tillsatser, var av märket Smartsupps.

Någon som har koll på olika typer av kreatin och sorter som kanske kan ha en ide om något som kan vara skonsammare för min mage?

Det enda kreatinet du bör köpa är rent kreatin. Kreatin Monohydrat heter det. Det är även det billigaste. 5g om dagen ska du ta.
Citera
2016-10-23, 12:53
  #2724
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det enda kreatinet du bör köpa är rent kreatin. Kreatin Monohydrat heter det. Det är även det billigaste. 5g om dagen ska du ta.

Nu vet jag ej om du läste mitt inlägg riktigt.
Jag får skippa det då det strular med mig mage.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback