2015-02-12, 20:18
Medlem
tj.s avatar
Färsk iransk studie om kreatins påverkan på fritt testosteron och kortisol.
Citat:
Introduction
The purpose of this study was to examine the effects of 3, 5 and 7 days of creatine loading coupled with resistance exercise on resting testosterone and cortisol concentrations, systolic blood pressure (SBP), diastolic blood pressure (DBP), mean arterial pressure (MAP), heart rate and rate pressure product (RPP). These measures were compared to those in placebo group.

Summary of facts
Twenty active males were randomly assigned to either a creatine group (Cr) or placebo group (Pl). Participants performed resistance exercises at day 3, 5, and 7; and also tested at day 4, 6, and 8. Subjects of the Cr group showed significant increases in testosterone concentrations and decreases in cortisol concentrations, in comparison with Pl and baseline, after 5 and 7 days of Cr loading (P < 0.05). There were no significant changes in heart rate, SBP, DBP, MAP, and RPP for both groups at all times (P > 0.05).

Conclusion
Results of the present study suggest that more than 5 days of creatine supplementation, associated with resistance exercises is sufficient for increasing testosterone concentrations and decrement in cortisol concentrations.
Diagram och andrahandstolkningar om studien kan ses här.
Citera
2015-02-15, 14:18
Medlem
http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

Nyligen uppdaterat inlägg på träningslära efter studien som tj. nämner i inlägget ovan. Som vanligt välskrivet och intressant av Gudiol.

Mvh
Citera
2015-02-17, 20:45
Medlem
tj.s avatar
Spanjoren Gudiol skriver idag en artikel om kreatincyklande på Tyngre.
Citera
2015-02-22, 15:30
Medlem
Kan man tänka sig att fylla depåerna av kreatin genom en uppladdningsfas med två doser i 10 dagar istället för fyra doser i fem dagar som är "ordinerat" av star nutrition? Min tanke är att det är snällare mot magen men ändå ger lite snabbare resultat än att köra på en dos om dagen redan från början.
Citera
2015-02-22, 15:54
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirgendwo
Kan man tänka sig att fylla depåerna av kreatin genom en uppladdningsfas med två doser i 10 dagar istället för fyra doser i fem dagar som är "ordinerat" av star nutrition? Min tanke är att det är snällare mot magen men ändå ger lite snabbare resultat än att köra på en dos om dagen redan från början.
Kör på.
Citera
2015-02-25, 14:08
Medlem
http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_creatine_pro

*Bäst prestationshöjande effekt
*Kräver normalt ingen uppladdning
*Kan intas enbart före träning
*Binder inte vätska
*För dig som kräver det bästa

Verkningslös?
Citera
2015-02-25, 14:32
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatte
http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_creatine_pro

*Bäst prestationshöjande effekt
*Kräver normalt ingen uppladdning
*Kan intas enbart före träning
*Binder inte vätska
*För dig som kräver det bästa

Verkningslös?
Haha fyfan vad dyrt, köp vanligt kreatin monohydrat istället, mycket billigare!
Citera
2015-02-26, 18:44
Medlem
Nu har jag haft ett längre ett längre uppehåll från gym (ca 7månader) och har kommit igång igen nu senaste 5-6veckorna. Repeterat för att komma in i de olika övningarna och börjar kännas bra.

Har nu i måndags denna vecka kommit igång med första kreatinladdningen. Kör då igenom 4 träningspass (hela kroppen) samt vilodag under denna uppladdningsfas. Märkte nu som jag också märkt tidigare att man får/ser mest effekt av kreatinet i uppladdningsfasen sedan när man går på underhållsstadiet så händer inte så jättemycket mer under den perioden.
Tänkte denna gång prova att köra "dubbeldos" då man tar en tesked innan träningen i shake och sedan en tesked i shaken efter träningen då jag förr alltid bara tagit en tesked per dag.

Någon som har tankar eller liknande erfarenheter angående detta?
Någon fördel/nackdel/risk att ta dubbeldos, eller ska man köra kortare underhållsfaser, säg en månad då det som för mig oftast varit att man som sagt märkt direkt skillnad när man proppar i sig kreatinet under uppladdningen.?
Citera
2015-02-27, 15:37
Medlem
jockmokk15s avatar
Någon mer än jag, eller som vet varför, som får ont i halsen efter en påbörjad kreatinkur?

Har hänt flertal gånger nu. Första gången tänkte jag att det bara var en slumpmässighet. Men nu har det hänt flera gånger men jag vet inte varför det blir så här.

Jag får först känningar i halsen och sedan ont och blir förkyld.
Någon som har tips på vad som kan orsaka? Eller vad det är jag inte gör som orsakar?

Mvh,
Citera
2015-02-28, 12:24
Medlem
Trexits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockmokk15
Någon mer än jag, eller som vet varför, som får ont i halsen efter en påbörjad kreatinkur?

Har hänt flertal gånger nu. Första gången tänkte jag att det bara var en slumpmässighet. Men nu har det hänt flera gånger men jag vet inte varför det blir så här.

Jag får först känningar i halsen och sedan ont och blir förkyld.
Någon som har tips på vad som kan orsaka? Eller vad det är jag inte gör som orsakar?

Mvh,

Vet egentligen ingenting om detta, men i och med att kreatin binder vätska kanske du behöver dricka mer vatten. Om du exponerats för virus och samtidigt har en snudd på negativ vätskebalans
Citera
2015-03-03, 16:23
Medlem
Steinarrs avatar
Kreatin monohydrat fungerade inte på mig iaf. Blev knappt någon skillnad efter 6 veckor.

Detta dyra helvete märkte jag däremot av så in i faaaan efter 9-10 dagar:http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_creatine_pro?utm_source=adrecord&utm_medium=a ffiliate&utm_campaign=adrecord

Kostar ju skjortan men vad ska jag göra liksom när det billiga inte funkar på mig
Citera
2015-03-03, 19:37
Bannlyst
Har kreatin någon gång uttorkande effekt? Klivit av en kur nyligen och hade inte gult kiss en ändå gång men nu kissar jag gult ofta och har även gått ner i vikt fast jag ligger på överskott. Låter konstigt jag vet.

Deffade i 50 dagar, så tycker jag borde gått upp i vattenvikt när jag höjde kcal intaget, kollisarna + kreatin. Men frågan lyder iallfall, har kreatin någon gång uttorkande effekt? T.ex. om jag dricker för lite eller intar någonting annat som t.ex. koffein? Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in