2009-12-13, 18:04
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Spelar ingen roll när du tar ditt kreatin under dagen. Inget måste med kreatin varken före eller efter träning.

Fredrik Paulún: "Ta kreatinet i samband med träning eftersom träningen i sig ökar upptaget i muskeln. Det är därför lämpligt att ta kreatinet tillsammans med måltiden före träning och direkt efter passet tillsammans med en kolhydratsdryck/viktökningsdrink."

Sammtidigt som man ska ta detta i bejakande:

"Som tidigare nämnts är magsyran inte alls snäll mot kreatinet och därför är det lämpligt att ta kreatin det första man gör på morgonen. Vid denna tidpunkt är nivåerna av magsyra som lägst och man har dessutom ofta en liten vätskebrist och en hög nivå av hormonet ADH vilket gör att kroppen suger åt sig vätskan och det medföljande kreatinet."

Kanske är marginell skillnad, men vill man få ut så mycket som möjligt kan detta vara värt att veta, samt att kreatinet helst skall intas tillsammans med kolhydratrik kost för maximalt upptag i tunntarmen. Tar du däremot rage eller något med koffein i samband/närheten med ditt kreatin så försämras effekten (utan att minska upptaget i muskeln) så vänta en 3-4 timmar med koffeinet om du har/ska ta kreatin. (Är inte helt bevisat dock, men flertalet studier tyder på att så är fallet)
Citera
2009-12-13, 18:19
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Du får effektivare inlagring av kreatin när du har höga nivåer av insulin i blodomloppet, kolhydrat bidrar till höga akuta nivåer av insulin. /BengtzZ

Därför är det bra om du tar det tillsammans med en kolhydratrik måltid, men inget måste. I min tidigare post menade jag att det spelar ingen roll när under dagen du tar ditt kreatin, inte hur man ska äta det!

Vilken tid på dagen du intar kreatin är irrelevant, kreatin har ingen akut prestionshöjande effekt utan en kronisk prestationshöjande effekt. Att inta kreatin innan ett träningspass kommer således inte påverka just det passet. /BengtzZ

Mvh
Citera
2009-12-13, 18:37
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
[i]Du får effektivare inlagring av kreatin när du har höga nivåer av insulin i blodomloppet, kolhydrat bidrar till höga akuta nivåer av insulin.
Därför är det bra om du tar det tillsammans med en kolhydratrik måltid, men inget måste.
I min tidigare post menade jag att det spelar ingen roll när under dagen du tar ditt kreatin, inte hur man ska äta det!

Självfallet förstod jag det, tänkta bara pitcha in lite så att man kan "tajma" in sitt kreatin intag, tar man det på morgonen då man har mycket ADH, och magsyran är "optimal" så kanske man inte ska dra i sig kreatinet med sina 4 koppar kaffe, och vänta med frukosten 3 timmar för att magen är fylld av kaffet.

Citat:
Vilken tid på dagen du intar kreatin är irrelevant, kreatin har ingen akut prestionshöjande effekt utan en kronisk prestationshöjande effekt. Att inta kreatin innan ett träningspass kommer således inte påverka just det passet

Korrekt, men man mättar muskeln snabbare om upptaget är optimalt varje gång.
Citera
2009-12-15, 21:30
Medlem
thakiings avatar
Läst lite om Kre-Alkalyn och funderar lite på att beställa hem en burk. Någon som testat och kan ge den ett omdöme? Är det någon skillnad om man jämför med t.ex. Creatine Monohydrate?
Citera
2009-12-15, 21:38
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thakiing
Läst lite om Kre-Alkalyn och funderar lite på att beställa hem en burk. Någon som testat och kan ge den ett omdöme? Är det någon skillnad om man jämför med t.ex. Creatine Monohydrate?
Kreatin monhydrat funkar som kreatin ska, det är skillnaden.
Citera
2009-12-15, 22:30
Medlem
thakiings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Kreatin monhydrat funkar som kreatin ska, det är skillnaden.

Så Kre-Alkalyn är inget att ha med andra ord?
Citera
2009-12-15, 22:44
Medlem
Mackss avatar
Mitt kreatin (crea fx) blandar sig inte med vattnet för fem öre. Jag brukar bara vispa runt med med en sked så det fördelar jämt sen dricker jag upp det snabbt som fan innan det sjunker till botten.

Hur viktigt är det egentligen att det löser sig med vattnet?
Citera
2009-12-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macks
Mitt kreatin (crea fx) blandar sig inte med vattnet för fem öre. Jag brukar bara vispa runt med med en sked så det fördelar jämt sen dricker jag upp det snabbt som fan innan det sjunker till botten.

Har du provat med uppvärmt vatten, nånstans mellan 40-60 grader från kastrull eller micro? Jag tror man ska undvika att lösa det i kokande vatten, jag vet inte hur kreatin beter sej i sån hetta. Det kanske ändrar skepnad på något sätt då eller liknande.
Mitt löser sej i varmt vatten, sen häller jag på några isbitar som får kyla ner det så det blir svalt eller åtminstånde rumstempererat. Men det behövs en halvliter vatten, med mindre än så så blir vattnet mättat och man ser kristaller dala ner på botten.

Edit:Jag inbillar mej att om det inte löser sej i vatten så löser det sej inte heller så särskillt bra i magen och därmed blir upptaget mycket sämre.
Citera
2009-12-15, 23:04
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thakiing
Så Kre-Alkalyn är inget att ha med andra ord?
Vet ingen som fått resultat av det, kreatin ska binda vatten, det är hela poängen har jag för mig.
Citera
2009-12-15, 23:36
Medlem
Tetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macks

Inte alls viktigt. Finns inget rent kreatin som löser sig helt i vatten.
Citera
2009-12-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teta
Inte alls viktigt. Finns inget rent kreatin som löser sig helt i vatten.

Då är inte mitt kreatin rent menar du? Mitt löser sej så att inga kristaller eller korn finns kvar, i vart fall inte synliga, vattnet blir helt klart, som om kreatinet försvunnit. Dock krävs uppvärmt vatten för det, annar löser det sej inte alls bra.
Citera
2009-12-16, 00:29
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hkkla
Då är inte mitt kreatin rent menar du? Mitt löser sej så att inga kristaller eller korn finns kvar, i vart fall inte synliga, vattnet blir helt klart, som om kreatinet försvunnit. Dock krävs uppvärmt vatten för det, annar löser det sej inte alls bra.

Ditt kreatin är rent.
Killen ovanför formulerade sig lite dåligt eller har inte testat med mycket vatten och uppvärmt förmodligen...
Crea Fx är det inge fel på vad jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in