2009-10-16, 14:53
Medlem
mjohanssons avatar
Hej. Jag flyttade över en mapp med ett par bilder till en extern hårddisk för att sedan plugga ur disken. När jag går in på externa disken igen så finns inte bilderna där. Finns det något sätt för mig att få tillbaks bilderna?

Jag har använt mig av bilderna i ett word-dokument och där går dom fortfarande att se. Jag vill helst ha tillbaks originalbilderna (om det går) istället för att spara dom från word-dokumentet.
Citera
2009-10-16, 15:00
Medlem
carbsons avatar
hur gjorde du när du pluggade ur HDDn? bara drog ut kabeln eller?
Citera
2009-10-16, 16:11
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
hur gjorde du när du pluggade ur HDDn? bara drog ut kabeln eller?
Jo precis, jag är tyvärr inte lika försiktig med den här gamla rackaren som med mina nya. Den har hängt med i 5 år nu och har aldrig gnällt över kontaktryckning, tills idag.

Bör säga att jag använder "säker borttagning av maskinvara" till mina andra mer "fina" hårddiskar - vill ju inte att någon nerd där ute får stroke
Senast redigerad av mjohansson 2009-10-16 kl. 16:18.
Citera
2009-10-16, 17:43
Medlem
TaQuitos avatar
Man lär sig av sina misstag.

Men du kan prova ta den till en affär, dom brukar kunna fixa sånt. Fast de kostar en del har jag för mig.
Citera
2009-10-16, 18:09
Medlem
TaQuito:
Nej det brukar de inte kunna. Men det finns särskilda företag som kan så länge du inte gjort något med BÅDA hårddiskarna.

I just det här fallet kan de bara göra det vi själva kan göra gratis med olika recovery program. Frågan är om bilderna ens blev flytta till den andra externa.
Citera
2009-10-16, 18:09
Medlem
epost72s avatar
Nu är det emellertid så att felaktig borttagning av maskinvara sällan orsakar just det som TS råkat ut för. Som jag uppfattar det så finns mappen öht inte?

felaktig borttagning av maskinvara brukar i allmänhet orsaka korrupta filer/mappar som då ej fungerar som de ska alternativt att hela disken blir korrupt.

Det man funderar lite över är om mappen eventuellt blivit dold.
En chkdsk skulle nog inte heller skada.
Citera
2009-10-16, 18:12
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nu är det emellertid så att felaktig borttagning av maskinvara sällan orsakar just det som TS råkat ut för. Som jag uppfattar det så finns mappen öht inte?

felaktig borttagning av maskinvara brukar i allmänhet orsaka korrupta filer/mappar som då ej fungerar som de ska alternativt att hela disken blir korrupt.

Det man funderar lite över är om mappen eventuellt blivit dold.
En chkdsk skulle nog inte heller skada.
Precis, mappen är borta.

Provade att välja alternativet "visa dolda filer och mappar" - inget dök upp.

Vad gör är en chkdsk och hur gör man den?

Bilderna kan inte ligga temporärt någonstans på hårddisken ( C: ) som dom flyttades från eller?
Senast redigerad av mjohansson 2009-10-16 kl. 18:15.
Citera
2009-10-16, 18:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Precis, mappen är borta.

Provade att välja alternativet "visa dolda filer och mappar" - inget dök upp.

Vad gör är en chkdsk och hur gör man den?

Bilderna kan inte ligga temporärt någonstans på hårddisken ( C: ) som dom flyttades från eller?
chkdsk kontrollerar fel i filsystemet och fysiska fel på disken.
Men det lär knappast hjälpa i ditt fall eftersom mappen inte ens finns.

Eventuellt kan man dra igång en felsökning på disken. Högerklicka på disken i "den här datorn" och välj egenskaper>Verktyg>felsökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in