2009-10-16, 08:20
Medlem
Fooulzs avatar
Tjena. Undrar om någon vet några likheter och skillnader på Svensk och Indisk mat.

* Som t.ex. man äter mer stark mat i Indien för att det är så varmt i luften, och när man äter stark mat så kallsvettas man och då kallsvettas man.

Varför planterar man inte bananer i Sverige? jo för att klimatet klarar inte av att göra så bananerna växer, utan de skulle dö direkt.

Någon som vet något mer så skulle det vara kul om ni skrev.
Citera
2009-10-16, 08:29
Medlem
klybans avatar
Man blir mätt av maten det måste vara enlikhe.
Och skilln är det i princip på alla rätter.

Jag kallsvettas inte av het mat, vet vissa svettas när dom äter stark mat men jag har aldrig gjort det inte ens när det varit alldeles för starkt för mig.
Citera
2009-10-16, 08:35
Medlem
Morningcarrots avatar
Ja, om det där med stark mat stämmer vet jag inte, har aldrig hört den förklaringen tidigare.

Vad jag däremot vet är att man i Indien har en lång vegetarisk mattradition, kopplad till den hinduiska kulturen. Man äter mycket linser, bönor och liknande balj-/ärtväxter som proteinkälla. Och som du säkert vet anses kon vara helig och äts därför inte.

En annan "rolig" grej att veta om Indien är att barn- och ungdomsfetman har ökat dramatiskt de senaste åren på grund av att västvärldens samhällssystem allt mer anammas av Indierna. Man vill ha en lika "hög levnadsstandard" som här i väst, snabbmatskedjor som Mc-Donalds mfl. tar allt mer plats på marknaden. Tragiskt men sant att ett land med så fin matkultur blir totalt överkört av en västvärld vars matkultur helt tappat sin själ i hamburgersmeten.

Hoppas du fick ut något av det!
Citera
2009-10-16, 09:03
Medlem
Fooulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morningcarrot
Ja, om det där med stark mat stämmer vet jag inte, har aldrig hört den förklaringen tidigare.

Vad jag däremot vet är att man i Indien har en lång vegetarisk mattradition, kopplad till den hinduiska kulturen. Man äter mycket linser, bönor och liknande balj-/ärtväxter som proteinkälla. Och som du säkert vet anses kon vara helig och äts därför inte.

En annan "rolig" grej att veta om Indien är att barn- och ungdomsfetman har ökat dramatiskt de senaste åren på grund av att västvärldens samhällssystem allt mer anammas av Indierna. Man vill ha en lika "hög levnadsstandard" som här i väst, snabbmatskedjor som Mc-Donalds mfl. tar allt mer plats på marknaden. Tragiskt men sant att ett land med så fin matkultur blir totalt överkört av en västvärld vars matkultur helt tappat sin själ i hamburgersmeten.

Hoppas du fick ut något av det!

tack
Citera
2009-10-16, 09:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
tack
Har faktiskt väldigt svårt att förstå närmare vad du är ute efter.
Kan du förklara vidare och bättre vad du vill ha diskuterat.
Citera
2009-10-16, 09:57
Medlem
Jag har för mig att de starka kryddorna var det bästa konserveringsmedlet förr i tiden, sedan har man helt enkelt inte slutat använda det.
Citera
2009-10-16, 12:51
Medlem
Morningcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har faktiskt väldigt svårt att förstå närmare vad du är ute efter.
Kan du förklara vidare och bättre vad du vill ha diskuterat.

Jag skulle kunna tänka mig att TS hade glömt göra läxan och därför postade här som ett sista desperat försök i att få stoff att lyfta fram under dagens lektion.

Ligger det någon sanning i detta?
Citera
2024-08-31, 19:43
Medlem
Indisk mat påminner om svensk husmanskost då båda känns som "riktig" mat. Om man äter kinesisk, italiensk, eller någon annan slags mat så känns det som man behöver ta en paus och äta "riktig" mat, vilket betyder svensk husmanskost eller indisk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in