2009-10-16, 01:28
Medlem
pockerpross avatar
Det finns en del hybrid-tåg med inbyggt batteri som tar tillvara på energin genom regenerativ bromsning. Det största problemet med tekniken är att batterierna blir för tunga för att kunna lagra energin.
Varför har man då inte istället ett stationärt system intill stationerna? Ser ni några problem med denna idé? Ett stationärt system kommer självklart inte fungera lika optimalt som ett mobilt system i och med att man inte kan utnyttja alla gånger tåget bromsar men systemet borde vara så pass billigt och enkelt att underhålla så att man borde tjäna på det ändå...Vad säger ni?
Citera
2009-10-16, 02:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Förlåt min okunnighet men det jag fått lära mig är att tågen idag matar tillbaka ström när de bromsar in. Används inte det längre?
Citera
2009-10-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Förlåt min okunnighet men det jag fått lära mig är att tågen idag matar tillbaka ström när de bromsar in. Används inte det längre?

Jo, som jag uppfattade det är hybridtågen till för icke elektrifierade järnvägar. Och då blir det rätt meningslöst med stationära batterier eftersom man då skulle behöva någon form av elkabel vid järnvägen för att leda strömmen till batterierna, men finns ändå el vid järnvägen blir det bättre att köra med eldrivna tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in