2009-10-15, 22:43
Medlem
spinellis avatar
Hej!
Min kära sambo har lovat mig att till min födelsedag laga vilken maträtt jag än önskar. Men jag kan verkligen inte komma på något, därför vänder jag mig till er!
De krav jag har är:

- Maten ska kännas något "lyxig" (inte alltför dyr och avancerad, men ändå något lite speciellt)

- Det får inte vara en maträtt som är alldeles för fet och helst inte stekt då jag nyligen fått en gallstensdiagnos

- Det ska vara en maträtt som kan kombineras med ett gott vitt (helst) vin i en lagom prisklass (max 130 kr)

- Det ska helst inte vara fisk eller nötkött och heller inte innehålla mycket gul lök (= det värsta jag vet)

- Det får gärna grekiskt eller italienskt

Jag litar på att ni har roliga tips och idéer, och väntar med spänning på dessa!
Jag har en förmåga att vara väldigt kräsen men i detta fall uppskattar jag alla idéer!

Ha en fin kväll!
Citera
2009-10-15, 22:59
Medlem
Hispers avatar
Kanske lite tråkigt men säg grillspett med kyckling, tsatsiki (på avrunnen lågfettyoghurt) med gott ris. Kanske två sorters spett, antingen kyckling- och fläskfilespätt alternativt kyckling- och grönsaksspett. Grillade grönsaker på spett är också en delikatess.Jag har vid tillfälle ätit grillad fänkål, kanske inte exakt detta recept men något liknande. http://recept.nu/1.154025/fredrik_er...jan_och_citron

Kanske prova friterad squash och persilja till. Gör en frityrsmet, doppa grönsakerna och fritera vid rätt temperatur så behöver det inte bli så vansinnigt fett.

PS Jag har själv haft gallstensbesvär, är opererad, och jag vet mycket väl hur ett gallstensanfall känns och förstår mycket väl din önskan att undvika för fet mat.
Citera
2009-10-15, 23:43
Medlem
dePauls avatar
En kycklingterrine borde vara ganska snäll mot galla och mage: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/ky...rrine-1.137225

Servera den med ett gott bröd och sallad eller med couscous, ris eller pressad potatis.

~Paul~
Citera
2009-10-16, 00:47
Bannlyst
Min absoluta favoriträtt är crepes. Det är lite jobb, men som sagt, det är jäkligt mumsigt!

Sen är det ju tveksamt om huruvida du, eller din kvinna har problem.

"- Det får inte vara en maträtt som är alldeles för fet och helst inte stekt då jag nyligen fått en gallstensdiagnos"
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-16 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in