2011-01-10, 03:01
Medlem
Jim Divines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
För 3-4 miljoner får du inte ens en liten villa i området där jag bor i, Älvsborg (Göteborg).
Och det är fan inte överklass här någonstans, utan max lite övre mellanklass!

Villor mellan 3-6 miljoner är ju mer eller mindre vardagsmat idag, vid 8+ miljoner där börjar vi snacka.

Sen är väll Skellefteå en av de skithålorna som gud glömde för längesen också. Det är kring Sthlm och ev Gbg som överklassförorterna ligger.

Jepp.

Tänkte bara visa hur det kan se ut i ett norrländskt perspektiv.
Citera
2011-01-10, 03:13
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
För 3-4 miljoner får du inte ens en liten villa i området där jag bor i, Älvsborg (Göteborg).
Och det är fan inte överklass här någonstans, utan max lite övre mellanklass!

Villor mellan 3-6 miljoner är ju mer eller mindre vardagsmat idag, vid 8+ miljoner där börjar vi snacka.

Sen är väll Skellefteå en av de skithålorna som gud glömde för längesen också. Det är kring Sthlm och ev Gbg som överklassförorterna ligger.

Är ett stort fan av Norrland i allmänhet, men här måste jag faktiskt hålla med dig. Husen som du citerade ser ju ut som vilka medelklass-hem som helst, men det är väl vad man kan förvänta sig i sosse-norrland.

Lite från Helsingborg, typ lite medelklass och övre medelklass.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____..._________1.jpg

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____..._________2.jpg

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____..._________4.jpg

http://data.fuskbugg.se/dipdip/%F6vre.jpg

Ja länkarna är CP jag vet!!
Citera
2011-01-15, 02:25
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Divine
Jepp.

Tänkte bara visa hur det kan se ut i ett norrländskt perspektiv.

Jag vill absolut inte vara nedlåtande eller elak. Men de där länkarna är faktiskt stor humor!
Det blev nästan lite Killing-gänget över det hela.
Citera
2011-01-25, 22:32
Medlem
Jag har bra koll på både Djursholm, Täby (näsbypark, lahäll, viggbyholm) och Bromma och rankingen är följande:

1. Djursholm, odiskutabel 1:a, mest p.g.a av sin historia
2. Bromma (Äppelviken, Ålsten, Smedslätten, Höglandet). Personligen väljer jag Bromma eftersom folk är trevligare än i Djursholm. Verkar som många här som yttrar sig om Bromma inte har vistats i ovanstående områden och inte förstår vilka fastigheter som finns. Ett tips gå Äppelviksvägen eller grönviksvägen i Ålsten, där finns fastigheter som många Djursholmare bara kan drömma om. Bromma har även högre snittpris m2 än Djursholm.
3. Täby, känns mest som ett sommarstugsområde som vuxit till sig. Fint men alldeles för ojämn standard på fastigheterna.
Citera
2011-01-25, 22:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag har bra koll på både Djursholm, Täby (näsbypark, lahäll, viggbyholm) och Bromma och rankingen är följande:

1. Djursholm, odiskutabel 1:a, mest p.g.a av sin historia
2. Bromma (Äppelviken, Ålsten, Smedslätten, Höglandet). Personligen väljer jag Bromma eftersom folk är trevligare än i Djursholm. Verkar som många här som yttrar sig om Bromma inte har vistats i ovanstående områden och inte förstår vilka fastigheter som finns. Ett tips gå Äppelviksvägen eller grönviksvägen i Ålsten, där finns fastigheter som många Djursholmare bara kan drömma om. Bromma har även högre snittpris m2 än Djursholm.
3. Täby, känns mest som ett sommarstugsområde som vuxit till sig. Fint men alldeles för ojämn standard på fastigheterna.

Täby som trea stämmer inte. Får storstryk av Stocksund, Danderyds norra kustsida längs Edsviken (Kevinge, Nora, Sätraäng), Saltsjöbaden, Mälarhöjden och därtill många bostadsområden på Lidingö.
Täby tampas i divisionen under med Waxholm, Sollentuna, Sundbyberg och de bättre delarna av Vallentuna.

En bortglömd storfräsare som ligger på gränsen att räknas till innerstan är Stora Essingen. Villabebyggelsen där spöar det mesta i Djursholm, Lidingö och Bromma.
Citera
2011-01-25, 23:36
Medlem
ORTER DÄR SVERIGEVILLAN ÄR DYRAST:
1. Danderyd 6.000.000 kr
2. Lidingö 5.800.000 kr
3. Bromma 5.500.000 kr
4. Mälarhöjden 5.500.000 kr
5. Saltsjöbaden 5.400.000 kr
6. Nacka 5.200.000 kr
7. Sollentuna - Edsviken 5.200.000 kr
8. Sollentruna - Landsnora/Sjöberg 4.800.000 kr
9. Nacka - Bo 4.600.000 kr
10. Älvsjö 4.500.000 kr

http://www.fastighetsbyran.se/Pressr...evillan-2010-/

HÄR BOR NÄRINGSLIVSTOPPARNA
Östermalm (8st)
Saltsjöbaden (5st)
Djursholm (4st)
Bromma (3st)
Lidingö (2st)
Annat, Nacka (2st)
Älvsjö (1st)
Stocksund (1st)
Enebyberg (1st)
Täby (1st)
Sollentuna (1st)
Stora Essingen (1st)
Kungsholmen (1st)
Vasastan (1st)

http://di.se/Default.aspx?tr=282610&...epslanguage=sv
Citera
2011-01-25, 23:38
Medlem
Waxholm skulle jag lägga till listan, finns en del 15-20 miljoners villor där, det hittar du inte i ett medelklass område.
Citera
2011-05-04, 12:47
Medlem
Gullegubbens avatar
En kompis som köpt ett stort hus i Äppelviken sade att Bromma inte är så överklassigt för att många är pensionärer som köpte sitt hus långt innan området blev dyrt eller personer som ärvt av en sådan pensionär.

Områden som aldrig varit överkomliga är förstås mer överklassiga. Det finns väl fördelar med båda alternativen.
Citera
2011-05-12, 19:35
Medlem
jag skulle säga, djursholm, drottningholm, smedslätten-äppelviken-höglandet-där-i-krokarna,
Citera
2011-05-13, 15:51
Medlem
haspelspos avatar
Frågan är sedan länge uttjatad då situationen varit oförändrad under en lång tid. Det går inte att kringgå det faktum att Danderyd och Lidingö får anses som överlägsna. Jag anser att dessa kommuner är de enda i Stockholm som nästan uteslutande kan kategoriseras som "överklasskommuner", vart du än befinner dig. Bromma har givetvis riktigt fina områden, Nacka och Täby likaså men dessa räcker inte riktigt till på grund av att man har mindre trevliga delar att dras med.

Mer intressant..?

Bubblare!

Vaxholm
Ekerö
Värmdö..?
Citera
2011-05-16, 01:46
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haspelspo
Frågan är sedan länge uttjatad då situationen varit oförändrad under en lång tid. Det går inte att kringgå det faktum att Danderyd och Lidingö får anses som överlägsna. Jag anser att dessa kommuner är de enda i Stockholm som nästan uteslutande kan kategoriseras som "överklasskommuner", vart du än befinner dig. Bromma har givetvis riktigt fina områden, Nacka och Täby likaså men dessa räcker inte riktigt till på grund av att man har mindre trevliga delar att dras med.

Mer intressant..?

Bubblare!

Vaxholm
Ekerö
Värmdö..?

Trams. Majoriteten av Lidingös befolkning bor i lägenhet. Att det skulle vara nästan "uteslutande" överklass där är en saftig överdrift.

Saltsjöbaden nämns för sällan i denna tråd. Vissa har till och med mage att ranka denna ort lägre än Täby! Saltis andas "gamla pengar" i en utsträckning som endast Djursholm kan mäta sig med.
Citera
2011-05-16, 17:30
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Trams. Majoriteten av Lidingös befolkning bor i lägenhet. Att det skulle vara nästan "uteslutande" överklass där är en saftig överdrift.

Saltsjöbaden nämns för sällan i denna tråd. Vissa har till och med mage att ranka denna ort lägre än Täby! Saltis andas "gamla pengar" i en utsträckning som endast Djursholm kan mäta sig med.

Jadu. Majoriteten av befolkningen på Lidingö må bo i lägenhet, men bebyggelsen består till största del av friliggande villor. Nu valde jag också att kursivera ordet "nästan" i mitt inlägg, och inte "uteslutande" som du vill få det att se ut som. Ordet "nästan" är även relativt odefinierat.

Samtidigt som Saltsjöbaden är väldigt, väldigt fint och eventuellt nosar på Djursholmsklass så tycker jag även att Hersby är av minst samma kaliber som Saltis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in