2004-01-10, 22:31
Medlem
bananes avatar
Då jag bor nära danmark och planerar åka till fredikshamn undrar jag om någon har koll på riktpriser för följande saker och gärna tips om inköpsställe:

- Champagne Dom Pérignon
- 70:a sprit, duger med vilken fulsprit som helst
- Lite hyffsade viner som ligger i 150 kr klassen hemma, vad ligger dom på i .dk?
Citera
2004-01-10, 22:54
Medlem
liljenstars avatar
jag misstänker att du inte sparar särskilt mycket på varken dompan eller andra dyrare viner. Det är väl skatten som skiljer och andelen skatt på dompapriset är ju inte särskilt stor i varken sverige eller danmark.
Citera
2004-01-10, 23:09
Medlem
Locco Roccos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
jag misstänker att du inte sparar särskilt mycket på varken dompan eller andra dyrare viner. Det är väl skatten som skiljer och andelen skatt på dompapriset är ju inte särskilt stor i varken sverige eller danmark.

Så har jag uppfattat det också. I många länder är "premium"-viner dyrare än i Sverige, bland annat därför att Systembolaget är en stor inköpare.
Citera
2004-01-10, 23:20
Medlem
Aziraphales avatar
Som jag förstått det så åker många danskar till Sverige för att handla vin. Detta eftersom det är svårt att få tag i finare viner i danmark på grund av att handlarna inte tar hem drycker som säljs i små kvantiteter. Priset på dessa viner blir då bara marginellt under det svenska priset, eller till och med över detta.
Citera
2004-01-10, 23:30
Medlem
Locco Roccos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Som jag förstått det så åker många danskar till Sverige för att handla vin. Detta eftersom det är svårt att få tag i finare viner i danmark på grund av att handlarna inte tar hem drycker som säljs i små kvantiteter. Priset på dessa viner blir då bara marginellt under det svenska priset, eller till och med över detta.

Mmm... Så slutsatsen är väl: att om man är ute efter ful-vin, ful-öl eller ful-sprit, så är Danmark överlägset billigare än Systembolaget, däremot dyrare viner är samma pris alternativt billigare på systembolaget. Dock tror jag nog att vinflaskan du köper bör kosta upp emot minst 300 kr. innan det blir billigare på Systembolaget.

En annan faktor som gör att de riktigt exklusiva viner är billigare på Systembolaget än andra länder är att Systembolaget inte har något intresse i att hålla uppe märkets exklusiva image, utan bara kör in-priset plus obligatoriska skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in