Resultat: ?
Pulvermos
25,00%
18 röster
Rikitgt potatismos
75,00%
54 röster
  • 2
  • 3
2004-01-11, 03:11
Medlem
Rubbermans avatar
Roligast av allt är dock alla grillar och korvmojjar som skyltar med att de har "hemlagat mos" till sina diverse rätter. För mig ösökt in på en av Hassans paradnummer, den där de ringer upp en kioskägare och frågar hur de transporterar moset hemifrån till kiosken. Svaret blir att moset är kiosklagat och att de har grillkorv!!!
Nåväl, lite oT där, men hemlagat är förvisso det bästa som finns, gärna med en rejäl dos persilja i smeten!
Citera
2004-01-11, 09:47
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Roligast av allt är dock alla grillar och korvmojjar som skyltar med att de har "hemlagat mos" till sina diverse rätter. För mig ösökt in på en av Hassans paradnummer, den där de ringer upp en kioskägare och frågar hur de transporterar moset hemifrån till kiosken. Svaret blir att moset är kiosklagat och att de har grillkorv!!!

Men vad betyder egentligen "hemlagat" alt. kiosklagat - har kioskinnehavaren kokat och mosat potäterna alldeles själv? Eller har han bara blandat Finduspulvret alldeles själv och där i kiosken? Eller hemma, för den delen. (Om man bor nära sin korvkiosk, är det ju inte orealistiskt att köra några transporter med Findusmos från hemmaköket.)

Finns det ingen här som har jobbat i korvkiosk och vet hur de gör sitt "hemlagade" mos.
Citera
2004-01-11, 12:12
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Dock ska det vara minst hälften mjölk, i allt potatismos. Och mycket vitpeppar, och lite muskot.
:

Hälften mjölk och hälften potatis eller?
Citera
2004-01-11, 17:07
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Hälften mjölk och hälften potatis eller?
Tror han menar hälften mjölk och hälften vatten av den angivna vätskan till pulvermos
Citera
2004-01-11, 18:00
Medlem
Ralfons avatar
POtatismos såklart...godare, nyttigare, bättre...
Citera
2004-01-11, 18:32
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Heston Blumenthal, min absoluta favorit bland kockarna är matkemist, han visade i ett tv-program hur man gör potatismos, eller gel som det egentligen heter, först värmer man potatisen i vatten till 60 grader i tjugo minuter, sedan kokar man den färdig. Pressa sedan potatisen och blanda med uppkokt mjölk tiil önskad tjocklek. Tillsätt en klick smör och smaka av med salt och peppar, litet socker kan också tillsättas. Kolla in hans krog utanför London: http://www.fatduck.co.uk

Jag tycker det blir bäst om man kokar pluggen med skalet på, sedan klämmer det genom potatispress. Blandas med mjölk och smör. Mums!

Pulvermos blir gott om man blandar i hackade oliver och parmesanost.
Citera
2004-01-11, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Pulvermos blir gott om man blandar i hackade oliver och parmesanost.

Varför förstöra god potatis med dessa två mest överskattade ingredienser som finns? Varenda tv-kock ska ju vräka på med oliver och parmesan på allt de lagar, vilket enligt mig gör de flesta rätter totalt oätliga...

Sen måste jag återigen få försvara smörgåsmargarinet som en viktig ingrediens. Visst, smör är gott, men särskilt nyttigt är det inte. Så istället för en liten klick smör så kan man ta en stor klick smörgåsmargarin och få ett godare mos. Fast det är klart, riktigt hemkärnat, extrasaltat smör skulle nog ändå vara det bästa...
Citera
2004-01-11, 18:57
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
.....vilket enligt mig gör de flesta rätter totalt oätliga...

Men inte enligt mig, iaf inte pulvermos.
Citera
2004-01-11, 22:45
Bannlyst
Riktigt smör ska det vara! Det är en naturprodukt. Lättmargariner innehåller en massa kemikalier och härskna fettsyror som inte är särskilt nyttiga för pumpen.

Dessutom blir man tydligen inte fet av att äta fett...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...417434,00.html

Skippa potatisen nästa gång du gör potatismos eftersom den innehåller kolhydrater vilket gör dej fet!
Citera
2004-01-12, 09:27
Medlem
Enligt mig så är pulvermos och "riktigt" potatismos två helt skilda rätter, på samma sätt som frukostkorv och prinskorv är olika korvar. Alltså är omröstningen ogiltig.
Citera
2023-03-15, 18:24
Medlem
Vem köper pulvermos?, är hellre utan.

Kanske får liv i denna gamla tråd
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto