Resultat: ?
Pulvermos
25,00%
18 röster
Rikitgt potatismos
75,00%
54 röster
  • 2
  • 3
2004-01-11, 03:11
Medlem
Rubbermans avatar
Roligast av allt r dock alla grillar och korvmojjar som skyltar med att de har "hemlagat mos" till sina diverse rtter. Fr mig skt in p en av Hassans paradnummer, den dr de ringer upp en kioskgare och frgar hur de transporterar moset hemifrn till kiosken. Svaret blir att moset r kiosklagat och att de har grillkorv!!!
Nvl, lite oT dr, men hemlagat r frvisso det bsta som finns, grna med en rejl dos persilja i smeten!
Citera
2004-01-11, 09:47
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Roligast av allt r dock alla grillar och korvmojjar som skyltar med att de har "hemlagat mos" till sina diverse rtter. Fr mig skt in p en av Hassans paradnummer, den dr de ringer upp en kioskgare och frgar hur de transporterar moset hemifrn till kiosken. Svaret blir att moset r kiosklagat och att de har grillkorv!!!

Men vad betyder egentligen "hemlagat" alt. kiosklagat - har kioskinnehavaren kokat och mosat potterna alldeles sjlv? Eller har han bara blandat Finduspulvret alldeles sjlv och dr i kiosken? Eller hemma, fr den delen. (Om man bor nra sin korvkiosk, r det ju inte orealistiskt att kra ngra transporter med Findusmos frn hemmakket.)

Finns det ingen hr som har jobbat i korvkiosk och vet hur de gr sitt "hemlagade" mos.
Citera
2004-01-11, 12:12
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Dock ska det vara minst hlften mjlk, i allt potatismos. Och mycket vitpeppar, och lite muskot.
:

Hlften mjlk och hlften potatis eller?
Citera
2004-01-11, 17:07
Medlem
sysops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Hlften mjlk och hlften potatis eller?
Tror han menar hlften mjlk och hlften vatten av den angivna vtskan till pulvermos
Citera
2004-01-11, 18:00
Medlem
Ralfons avatar
POtatismos sklart...godare, nyttigare, bttre...
Citera
2004-01-11, 18:32
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Heston Blumenthal, min absoluta favorit bland kockarna r matkemist, han visade i ett tv-program hur man gr potatismos, eller gel som det egentligen heter, frst vrmer man potatisen i vatten till 60 grader i tjugo minuter, sedan kokar man den frdig. Pressa sedan potatisen och blanda med uppkokt mjlk tiil nskad tjocklek. Tillstt en klick smr och smaka av med salt och peppar, litet socker kan ocks tillsttas. Kolla in hans krog utanfr London: http://www.fatduck.co.uk

Jag tycker det blir bst om man kokar pluggen med skalet p, sedan klmmer det genom potatispress. Blandas med mjlk och smr. Mums!

Pulvermos blir gott om man blandar i hackade oliver och parmesanost.
Citera
2004-01-11, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Pulvermos blir gott om man blandar i hackade oliver och parmesanost.

Varfr frstra god potatis med dessa tv mest verskattade ingredienser som finns? Varenda tv-kock ska ju vrka p med oliver och parmesan p allt de lagar, vilket enligt mig gr de flesta rtter totalt otliga...

Sen mste jag terigen f frsvara smrgsmargarinet som en viktig ingrediens. Visst, smr r gott, men srskilt nyttigt r det inte. S istllet fr en liten klick smr s kan man ta en stor klick smrgsmargarin och f ett godare mos. Fast det r klart, riktigt hemkrnat, extrasaltat smr skulle nog nd vara det bsta...
Citera
2004-01-11, 18:57
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
.....vilket enligt mig gr de flesta rtter totalt otliga...

Men inte enligt mig, iaf inte pulvermos.
Citera
2004-01-11, 22:45
Bannlyst
Riktigt smr ska det vara! Det r en naturprodukt. Lttmargariner innehller en massa kemikalier och hrskna fettsyror som inte r srskilt nyttiga fr pumpen.

Dessutom blir man tydligen inte fet av att ta fett...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...417434,00.html

Skippa potatisen nsta gng du gr potatismos eftersom den innehller kolhydrater vilket gr dej fet!
Citera
2004-01-12, 09:27
Medlem
Enligt mig s r pulvermos och "riktigt" potatismos tv helt skilda rtter, p samma stt som frukostkorv och prinskorv r olika korvar. Allts r omrstningen ogiltig.
Citera
2023-03-15, 18:24
Medlem
Vem kper pulvermos?, r hellre utan.

Kanske fr liv i denna gamla trd
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto