Citat:
jo ibland försöker jag och nä varför det är bra att läsa rätt upp och ned
Nja, det gör så att åtminstone jag har mycket svårt att läsa vad du skriver.
Citat:
om det nu är så att du är så bra på poker då borde du veta att sannolikheten för alla är ungefär lika stor för alla och det som är avgörande är något annat och den påverkan är mycket större och oftast den avgörande,, jo när jag spelar poker då spelar ja om stålar och inte om poäng,
Jag säger inte att jag är så bra på poker, jag säger att jag spelar regelbundet. Och visst vet jag att sannolikheten att en person ska få bra kort naturligtvis är lika stor som att någon annan ska få det. Men det är just det som är anledningen till att jag inte är så överdrivet bra på poker; att det inte bara är sannolikhet. Och slutligen; jag spelar också om pengar.
Inte för att jag tycker att det har nånting med det här att göra; det var du som tog upp det. Jag försökte bara säga att jag kan matematik ganska bra, och att jag därför vet vad jag pratar om. Notera också att du är den enda i hela tråden som inte håller med om resultatet...
Citat:
jo men det är enkelt sannolikheten att du vinner är 1/1000 och sannolikheten att förlorar är 1999/1000,, jo sen blir sannolikheten 1/1000 mot att du förlorar och att vinsten ligger i dom andra dörrarna är då 1000 - 997 = efter som det är 2 dörrar här så har du en sannolikhet 2/3 att det är du som har vinsten och det bara för att du öppnat 997 dörrar samtidigt är bara 3 dörrar kvar och det är nu det är ide för mig att byta för jag har tagit min dörr med en sannolikhet på 1/ 1000 medans det på din sida är en sannolikhet på 2/3 alltså byter jag dörr eller dörrar efter som jag får med denna informationen över i nästa led..
VA?
Har du läst någon grundläggande kurs i sannolikhet?
För det första: Man kan inte ha en sannolikhet 1999/1000.
För det andra: Du kan inte ha en sannolikhet 1/1000 för att vinna, men 2/3 för att förlora. Summan är alltid 1. Antingen har du 1/1000 mot 999/1000 eller 1/3 mot 2/3.
Om vi gör det stegvis, så får du markera var du menar att du inte håller med:
1. Det är tre luckor.
2. Bakom en av luckorna är det en vinst, bakom de två andra är det inte vinst.
3. Vi kan anta att vinsten är bakom lucka A, eller hur?
Det spelar ju ingen roll, eftersom det blir exakt samma resonemang för varje låda.
4. Du har tre val; du kan välja lucka A, B eller C.
5. Vi har nu tre val, alla lika sannolika (1/3). Vi går igenom alla för sig:
Första alternativet: Du väljer lucka A. I så fall öppnar jag B eller C. Om du byter förlorar du, om du inte byter så vinner du.
Andra alternativet: Du väljer lucka B. I så fall öppnar jag C. Om du byter så kommer du byta till A, och vinna. Annars förlorar du.
Tredje alternativet: Du väljer lucka C. I så fall öppnar jag B. Om du byter så kommer du byta till A, och vinna. Annars förlorar du.
Eller kortare: Om du väljer lucka A så tjänar du inte på att byta, om du väljer lucka B så tjänar du på att byta, och om du väljer lucka C tjänar du på att byta.
1 gång tjänar du inte på det, och 2 gånger tjänar du på det.
Och om du fortfarande inte går med på det:
För det första: Vi säger att du måste behålla, eftersom du påstår att det inte spelar någon roll.
Du säger att du i genomsnitt kommer vinna varannan gång, eller hur?
Om jag betalar dig x kronor varje gång du vinner, och du betalar mig y kronor varje gång du förlorar, så kommer du då förlora y kronor ena gången, men vinna x kronor andra (i genomsnitt). Det blir då x-y kronor på två gånger, eller (x-y)/2 kronor per gång i vinst för din del i genomsnitt. Eller hur?
Så om vi kör med att jag betalar dig 40 spänn om du vinner, du betalar mig 25 spänn om du förlorar, så tjänar du i genomsnitt (40-25)/2=8,5 kronor per gång.
Spelar vi nu 1000 gånger så blir jag ganska exakt skyldig dig 8500 kronor enligt dig?
Eller så kan vi köra med 400 spänn mot 250, och spela lite färre spel, säg 20. Vad säger du?