2004-01-10, 23:32
Medlem
RootMoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
Tillåt er föreställa ett sorts Bingolotto, där det bakom en av tre luckor finns en bil i och de andra två lådorna är tomma. Du har två chanser på dig att välja lådan med bilen i. Vi säger att lådorna heter 1, 2 och 3 efter hur de är placerada - bredvid varandra där 1 är längst åt vänster. Du väljer låda 3 till att börja med, men blir snart varse att det var en nit. Nu står du inför två val, låda 1 och 2.

Titta här:

http://abel.math.umu.se/Grundutbildning/monty/monty.html

Eller på den här tråden, där det har behandlats tidigare (om det nu är de här tre dörrarna det handlar om)

edit: oj, länken: http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=82084
Citera
2004-01-11, 00:21
Medlem
Säg att du har 1000 dörrar. Du pekar på en, programledare öppnar nu 998 stycken.
Du får valet att antingen ändra eller behålla.
I första valet var chansen 1/1000 för att du valde rätt låda.
Nu är chansen 999/1000 om du byter.
Om du nu säger "men tänk om jag säger att jag ska byta sen byter jag till min redan valda låda?"
Spelar ingen roll eftersom du gjorde valet INNAN programledaren öppnade alla andra lådorna.

Se det så här, 10 lådor
x x x x x x x x x x
Du pekar på den första,
X x x x x x x x x x
Programledaren öppnar åtta
X o o o x o o o o o

Din eller den i mitten innehåller priset,
Vill du byta?

edit: tack libido
Citera
2004-01-11, 00:22
Medlem
Libidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Säg att du har 1000 dörrar. Du pekar på en, programledare öppnar nu 998 stycken.
Du får valet att antingen ändra eller behålla.
I första valet var chansen 1/1000 för att du valde rätt låda.
Nu är chansen 1/2 om du byter.
Om du nu säger "men tänk om jag säger att jag ska byta sen byter jag till min redan valda låda?"
Spelar ingen roll eftersom du gjorde valet INNAN programledaren öppnade alla andra lådorna.

Se det så här, 10 lådor
x x x x x x x x x x
Du pekar på den första,
X x x x x x x x x x
Programledaren öppnar åtta
X o o o x o o o o o

Din eller den i mitten innehåller priset,
Vill du byta?
Vad svamlar du om? det är 999´/1000 om du byter
Citera
2004-01-11, 00:28
Medlem
Tussans avatar

nu borde den här tråden flyttas t humor!!riktigt underhållande!

*börjar oxå bli full*
Citera
2004-01-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libido
Vad svamlar du om? det är 999´/1000 om du byter
Ja självklart...
sorry

edit: det var det jag skulle visa också, men lyckades svamla bort poängen på vägen.
Citera
2004-01-11, 02:59
Medlem
avdagatas avatar
Jag får väl berömma er lite och säga tack för hjälpen - jag har fattat hur det ligger till!
Citera
2004-01-12, 00:21
Medlem
jo men jag anser att det är fel, det är ingen vinst på att byta dörr,
det är ju så att om man ser det på ett annat sätt är det ett nytt vilkor när du plötsligt får ändra dig och då gäller en ny sanolikhets bedömning och när det som i detta fall med 3 dörrar så går det ju inte att överföra någon infotmation från den första gissningen till den andra,,men om lek ledaren säger att du alltid skall byta dörr då bör man ju bytta men det är ju pschykologi och har inte med sannolikshet att göra,dessutom är det ju så att om man vet reglerna så vet man redan att en av dörrarna kommer att öppnas och om vinsten skulle landa hos lekledaren vem är det som vinner då,,jag anser att när lek ledaren har gort sitt så står du för ett nytt val med en sannolikhet av 1-2 sen om du bytter dörr det spelar ju ingen roll det är ju en ny val möjlighet och det finns ingen information om att överföra,,det krävs flera dörrar för att kunna få information att överföra till nästa led, om det var 9 dörrar och vinst bakom 3 och lekledaren öppnar 3 då gick det att överföra och det bara för att man antar att lekledaren tar 3 tomma
Citera
2004-01-12, 02:00
Medlem
BF_Swedens avatar
En viktig detalj är att Tävlingsledaren är tvingad att öppna en dörr som är en "nitlott".

Alltså: Efter att du har valt en dörr (men utan att öppna den) så måste tävlingsledaren öppna en dörr som är nit. Därefter ska du ta ställning till om du vill byta till en den tredje dörren eller inte. Då blir det lite enklare val att byta eftersom det är alltid är minst en nitdörr av de två som du inte valt.

Detta faktum framkom inte i det första inlägget i denna tråd.
Citera
2004-01-12, 14:27
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jo men jag anser att det är fel, det är ingen vinst på att byta dörr,
det är ju så att om man ser det på ett annat sätt är det ett nytt vilkor när du plötsligt får ändra dig och då gäller en ny sanolikhets bedömning och när det som i detta fall med 3 dörrar så går det ju inte att överföra någon infotmation från den första gissningen till den andra,,men om lek ledaren säger att du alltid skall byta dörr då bör man ju bytta men det är ju pschykologi och har inte med sannolikshet att göra,dessutom är det ju så att om man vet reglerna så vet man redan att en av dörrarna kommer att öppnas och om vinsten skulle landa hos lekledaren vem är det som vinner då,,jag anser att när lek ledaren har gort sitt så står du för ett nytt val med en sannolikhet av 1-2 sen om du bytter dörr det spelar ju ingen roll det är ju en ny val möjlighet och det finns ingen information om att överföra,,det krävs flera dörrar för att kunna få information att överföra till nästa led, om det var 9 dörrar och vinst bakom 3 och lekledaren öppnar 3 då gick det att överföra och det bara för att man antar att lekledaren tar 3 tomma
Om du fortfarande "anser" det efter det BF_Sweden sa här efter, så skulle jag gärna vilja spela spelet med dig...

Vi satsar en krona var, om du får rätt dörr vinner du en krona, om du tar fel vinner jag en. Så spelar vi sisådär en miljon spel... Kul att se hur nära 666666 kronor jag vinner...
Citera
2004-01-12, 16:04
Medlem
Jag knåpade ihop ett VBscript för att testa detta (om ni hittar några konstigheter/fel i koden så ber jag om ursäkt):

dim WinDoor
dim SelectedDoor
dim NewDoor
dim NrOfTries
dim NrOfRight
dim NrOfWrong

NrOfTries = cLng(Inputbox("Enter number of tries", ,"100"))
NrOfRight = 0
NrOfWrong = 0

dim i
'Run loop without selecting another door
for i = 1 to NrOfTries
Randomize
WinDoor = int((3 * rnd) + 1)
SelectedDoor = int((3 * rnd) + 1)
if SelectedDoor = WinDoor then
NrOfRight = NrOfRight + 1
else
NrOfWrong = NrOfWrong + 1
end if
next

msgbox "First run: Do not select another door" & vbCrLF & "Of " & NrOfTries & " tries " & NrOfRight & " was right guessed. Ratio: " & (NrOfRight/NrOfTries) * 100 & "%"
'Run loop and select another door
for i = 1 to NrOfTries
Randomize
WinDoor = int((3 * rnd) + 1)
SelectedDoor = int((3 * rnd) + 1)
NewDoor = SelectedDoor
Do while NewDoor = SelectedDoor
NewDoor = int((3 * rnd) + 1)
loop
if NewDoor = WinDoor then
NrOfRight = NrOfRight + 1
else
NrOfWrong = NrOfWrong + 1
end if

next

msgbox "Second run: Select another door" & vbCrLF & "Of " & NrOfTries & " tries " & NrOfRight & " was right guessed. Ratio: " & (NrOfRight/NrOfTries) * 100 & "%"
Citera
2004-01-12, 21:19
Medlem
hmm vet inte det du kan ju leka med den här.
http://abel.math.umu.se/Grundutbildning/monty/monty.html
men gör så att du tar bort en dörr sen tar programet bort en och öppna den sista,,ja då är det så att det är en multiplikaton med 0 det spelar ingen roll hur stort talet är som du multipliserar med, resultatet plir ju desama
Citera
2004-01-12, 23:36
Medlem
Lutass avatar
jag böt dörr 100 ggr å vann 69 ggr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in