Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jo men jag anser att det är fel, det är ingen vinst på att byta dörr,
det är ju så att om man ser det på ett annat sätt är det ett nytt vilkor när du plötsligt får ändra dig och då gäller en ny sanolikhets bedömning och när det som i detta fall med 3 dörrar så går det ju inte att överföra någon infotmation från den första gissningen till den andra,,men om lek ledaren säger att du alltid skall byta dörr då bör man ju bytta men det är ju pschykologi och har inte med sannolikshet att göra,dessutom är det ju så att om man vet reglerna så vet man redan att en av dörrarna kommer att öppnas och om vinsten skulle landa hos lekledaren vem är det som vinner då,,jag anser att när lek ledaren har gort sitt så står du för ett nytt val med en sannolikhet av 1-2 sen om du bytter dörr det spelar ju ingen roll det är ju en ny val möjlighet och det finns ingen information om att överföra,,det krävs flera dörrar för att kunna få information att överföra till nästa led, om det var 9 dörrar och vinst bakom 3 och lekledaren öppnar 3 då gick det att överföra och det bara för att man antar att lekledaren tar 3 tomma
Om du fortfarande "anser" det efter det BF_Sweden sa här efter, så skulle jag gärna vilja spela spelet med dig...
Vi satsar en krona var, om du får rätt dörr vinner du en krona, om du tar fel vinner jag en. Så spelar vi sisådär en miljon spel... Kul att se hur nära 666666 kronor jag vinner...