• 1
  • 2
2009-10-15, 15:10
Medlem
U137s avatar
Jag har kört en del knivtekniker inom den militära delen av Krav Maga men skulle vilja köra ett system som bara behandlar hur man slåss med kniv. Jag är inte intresserad av de filipinska kampsporterna Escrima, Kali och liknande (all respekt för de sporterna och dess utövare men det är inget för mig).

Jag letar efter ett modernt knivkoncept som jag kan träna i Sverige. Det fanns en gång ett system som hette Amok men det verkar ligga nere. Någon som känner till något sådant system?
Citera
2009-10-15, 17:32
Medlem
Det jag kan komma på är militärdelen av KM som du sa, och sen vet jag att US marines har en egen "skola" i närstrid, där det är rätt mycket focus på kniv / bajonett men om det finns någon möjlighet att träna nått liknande i Sverige vet jag inte.
Citera
2009-10-15, 18:01
Medlem
Bulldoozers avatar
Lyckas du hitta en Systema instruktör i Sverige så kan han nog lära dig ett och annat för betalning givetvis.
Citera
2009-10-15, 18:01
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Det jag kan komma på är militärdelen av KM som du sa, och sen vet jag att US marines har en egen "skola" i närstrid, där det är rätt mycket focus på kniv / bajonett men om det finns någon möjlighet att träna nått liknande i Sverige vet jag inte.
Marinkårens närkampssystem är väldigt mycket baserat på BJJ av någon anledning. Tror inte att det finns någon möjlighet att träna deras system här.
Citera
2009-10-15, 21:47
Medlem
Wing chun innehåller en del knivträning men då lär du hålla på rätt länge innan du får börja leka med kniven. Annars ska väl delar det som lärs ut inom Escrima, Kali, Moder Arnis även gå att använda som knivtekniker.
Citera
2009-10-16, 09:20
Medlem
KortKäpps avatar
Svårt att komma runt FMA (kali/escrima/arnis) influerade grejjer om du vill ha bra modern knivträning liksom, men whatever floats your boat.
Citera
2009-10-16, 12:36
Medlem
Thrams avatar
Jag tränade Kali Sikaran i lite mer än ett år och kan säga att just knivträningen enligt mej var finfin. Problemet med just kali sikaranen är att dom har en sådan fruktansvärd förkärlek till käppen och visst kan de vara bra i sig men det blir förbannat tradigt att köra kabka/sinawalis(bestämda mönster) Och detta gör stilen lite seg.

Vart bor du förövrigt? Har bestämt för mig att de ska finnas Amok i Stockholm och så ska de finnas någon FMA-klubb i Helsingborg som är i stort sett ändast inriktad på just knivstrid.

OT, någon som skulle kunna ta reda på varför Marinkåren kör Bjj baserat?
Citera
2009-10-16, 14:38
Medlem
illuminatiwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Marinkårens närkampssystem är väldigt mycket baserat på BJJ av någon anledning.

Jag skulle inte vilja styra fighten mot på marken om jag mötte någon med kniv.
Citera
2009-10-16, 15:08
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Jag har kört en del knivtekniker inom den militära delen av Krav Maga men skulle vilja köra ett system som bara behandlar hur man slåss med kniv. Jag är inte intresserad av de filipinska kampsporterna Escrima, Kali och liknande (all respekt för de sporterna och dess utövare men det är inget för mig).

Man måste separera mellan olika FMA-stilar, vissa är seriösa inom kniv, andra inte. Till stor del har Escriman i Sverige utövats som den väpnade delen av Wing Tsun, vilket innebär att olika saker har försvunnit ur den. Latosa Escrima var namnet på arten. Pga av att WT i Sverige har splittrats upp i en massa organisationer (Verksamheten bedrevs mer eller mindre som ett pyramidspel enligt initierade) tror jag inte det finns någon sammanhållande faktor inom arten. Vad jag sett, har jag inte blivit imponerad av.
Värt att notera är att det inom FMA-sfären i Sverige finns ett rätt stort intresse att hålla arterna rena, dvs inte lära ut knivtekniker till vem som helst. Det är tex orsaken varför FMA-stilar bedriver mycket käppträning. Främst för att träna teknik (du har samma rörelser obeväpnat, med kniv eller med käpp (även med 2 käppar)), men även för man ska sålla ut olämpliga utövare. Det finns tex fall från USA där instruktörer har hamnat inför domstol pga knivmord som deras elever har utfört.
För att återkomma till stilarna, det finns i runda slängar 200 utövare i Sverige vilket gör kvaliteten på träningen väldigt beroende på vilket instruktör man har. De stilar jag skulle rekommendera att titta närmare är Pekiti-Tirsia Kali eller Lameco Escrima/Sayoc Kali (utövas på samma ställe i Stockholm). Pekiti-Tirsia Kali är tex överhuvudtaget inte inriktat på tävlingar.

Citat:
Jag letar efter ett modernt knivkoncept som jag kan träna i Sverige. Det fanns en gång ett system som hette Amok men det verkar ligga nere. Någon som känner till något sådant system?

AMOK är hypat av sin utvecklare Tom Sotis, som hävdar att han lärt sig kniv av Grand Tuhon Leo Gaje (Pekiti-Tirsia Kalis mästare). Tom Sotis skulle för övrigt bli en väldigt bra bilförsäljare. Tidigare utövades AMOK i Malmö men det har lagts ner där (Kan ha att göra med att han som utövade det i Malmö är inne på sin 5:e kampart på 8 år, han var även Europachef ett tag, nu har han sin egen stil). Vad jag vet finns det ledare inom Kali Sikaran som har tagit grader i AMOK.
Citera
2009-10-16, 15:11
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thram
Jag tränade Kali Sikaran i lite mer än ett år och kan säga att just knivträningen enligt mej var finfin. Problemet med just kali sikaranen är att dom har en sådan fruktansvärd förkärlek till käppen och visst kan de vara bra i sig men det blir förbannat tradigt att köra kabka/sinawalis(bestämda mönster) Och detta gör stilen lite seg.

Vart bor du förövrigt? Har bestämt för mig att de ska finnas Amok i Stockholm och så ska de finnas någon FMA-klubb i Helsingborg som är i stort sett ändast inriktad på just knivstrid.

OT, någon som skulle kunna ta reda på varför Marinkåren kör Bjj baserat?

Har tränat en kille som skulle ner till Afghanistan och de körde KM på hans förberedelsutbildning. Han var fd fallskärmsjägare. Orsaken att han tränade med oss var att han inte tyckte om KM's lösningar på väpnad kamp.
Citera
2009-10-16, 16:55
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illuminatiwhore
Jag skulle inte vilja styra fighten mot på marken om jag mötte någon med kniv.

I många situationer är det nog ganska oundvikligt, som vid en överraskningsattack. Vi har gjort såna övningar. Det som jag gör naturligt är att vrida ner motståndaren på marken eller svepa ner honom ifall jag lyckas få tag på och kontroll över knivarmen.

Det är ju inget drömscenario precis, men alternativet till grappling är inte att försöka knocka någon med kniv enligt mig. Det känns som den dummaste idén.
Citera
2009-10-16, 17:05
Medlem
När vi ändå är inne på ämnet, finns det nån Kali-skola i Stockholm med rimliga träningstider? Dvs träningen sätter igång runt 17-18 när man slutar jobbet... Att ha träningen vid åtta på kvällen är liksom inte optimalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in