Citat:

Ursprungligen postat av U137

Jag har kört en del knivtekniker inom den militära delen av Krav Maga men skulle vilja köra ett system som bara behandlar hur man slåss med kniv. Jag är inte intresserad av de filipinska kampsporterna Escrima, Kali och liknande (all respekt för de sporterna och dess utövare men det är inget för mig).

Man måste separera mellan olika FMA-stilar, vissa är seriösa inom kniv, andra inte. Till stor del har Escriman i Sverige utövats som den väpnade delen av Wing Tsun, vilket innebär att olika saker har försvunnit ur den. Latosa Escrima var namnet på arten. Pga av att WT i Sverige har splittrats upp i en massa organisationer (Verksamheten bedrevs mer eller mindre som ett pyramidspel enligt initierade) tror jag inte det finns någon sammanhållande faktor inom arten. Vad jag sett, har jag inte blivit imponerad av. 
Värt att notera är att det inom FMA-sfären i Sverige finns ett rätt stort intresse att hålla arterna rena, dvs inte lära ut knivtekniker till vem som helst. Det är tex orsaken varför FMA-stilar bedriver mycket käppträning. Främst för att träna teknik (du har samma rörelser obeväpnat, med kniv eller med käpp (även med 2 käppar)), men även för man ska sålla ut olämpliga utövare. Det finns tex fall från USA där instruktörer har hamnat inför domstol pga knivmord som deras elever har utfört. 
För att återkomma till stilarna, det finns i runda slängar 200 utövare i Sverige vilket gör kvaliteten på träningen väldigt beroende på vilket instruktör man har. De stilar jag skulle rekommendera att titta närmare är Pekiti-Tirsia Kali eller Lameco Escrima/Sayoc Kali (utövas på samma ställe i Stockholm). Pekiti-Tirsia Kali  är tex överhuvudtaget inte inriktat på tävlingar. 
	Citat:

Ursprungligen postat av U137

Jag letar efter ett modernt knivkoncept som jag kan träna i Sverige. Det fanns en gång ett system som hette Amok men det verkar ligga nere. Någon som känner till något sådant system?

AMOK är hypat av sin utvecklare Tom Sotis, som hävdar att han lärt sig kniv av Grand Tuhon Leo Gaje (Pekiti-Tirsia Kalis mästare). Tom Sotis skulle för övrigt bli en väldigt bra bilförsäljare. Tidigare utövades AMOK i Malmö men det har lagts ner där (Kan ha att göra med att han som utövade det i Malmö är inne på sin 5:e kampart på 8 år, han var även Europachef ett tag, nu har han sin egen stil). Vad jag vet finns det ledare inom Kali Sikaran som har tagit grader i AMOK.