2009-10-15, 12:55
Medlem
appe-s avatar
nu har inte flashback något konkret elektronikfora, men jag får hoppas att jag hittar rätt snillen här.

när man idag köper datordelar är i stort sätt samtliga delar byggda för att man själv ska kunna serva och förändra vid behov. ett bra exempel på detta är moderkortens slot-system, atx-standarden, verktygslösa chassin, etc.
dock, när man idag köper ett nätaggregat så är alltid lådan plomberad, för att man inte ska bryta garantin.

regleras det här på något vänster? t.ex. så noterar jag att man idag aldrig verkar använda kontakter ifrån molex, eller andra verktygslösa lösningar för t.ex. psu-fläkten.
Citera
2009-10-15, 13:13
Medlem
serbers avatar
Vad många inte vet så är det direkt farligt att peta inne i nätagget då det kan finnas ström kvar och det är inte speciellt trevligt att få sånt i sig annars så finns det inte så mycket att ändra i ett nätagg då det bara är till för att fördela strömmen på ett bra sätt.

Alla nätagg för den kommersiella marknaden följer iaf en viss standard och får inte ha för höga värden på linorna för att datorn ska må så bra som möjligt, var helt annat för några år sen kan man lugnt säga.

Modulära nätagg har ju blivit väldigt poppis på senare år och det kan man nästan kalla för verktygslöst sen kommer molexkontakterna att försvinna med tiden då ATA/IDE och allt vad det används till är lite stenåldern.
Citera
2009-10-15, 14:23
Medlem
Har själv reparerat lödningar och bytt fläktar i ett antal PSU, men de senare åren har jag helt enkelt börjar rekomendera användarna att byta nätagg när fläkten börjar rassla eller att den krånglar av annan anledning.
Det som jag dock irriteras riktigt mycket över när det gäller nätaggen är att de som bekant blir helt fulla av damm och inte går att få rent utan att bryta plombering. Med den 5-års garanti som finns på en del av dem så blir det MYCKET damm innan garantitiden gått ut. För vi vet ju hur mycket det blir kvar i dem även om man försöker blåsa rent dem utan att öppna dem.
Citera
2009-10-15, 14:48
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Har själv reparerat lödningar och bytt fläktar i ett antal PSU, men de senare åren har jag helt enkelt börjar rekomendera användarna att byta nätagg när fläkten börjar rassla eller att den krånglar av annan anledning.
Det som jag dock irriteras riktigt mycket över när det gäller nätaggen är att de som bekant blir helt fulla av damm och inte går att få rent utan att bryta plombering. Med den 5-års garanti som finns på en del av dem så blir det MYCKET damm innan garantitiden gått ut. För vi vet ju hur mycket det blir kvar i dem även om man försöker blåsa rent dem utan att öppna dem.
det här har jag funderat över. borde man inte kunna hävda att produktens grundsäkerhet bryts om man inte får rengöra enheten, och därmed borde man således kunna få sitt psu rengjort enligt garanti? jag menar, anledningen till den hårt skötta plomberingen är väl just brand- och skaderisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in