Jag vill slå ett slag för Rasputin, själva arketypen för uttrycket "seg gubbjävel".
Rasputin var rådgivare åt tsar Nicholas II och national-kuf i Ryssland. Han hade tidigare överlevt en knivattack där inälvorna enligt uppgift ska ha hängt utanför kroppen.
När han väl skulle mördas "på riktigt" av en grupp konspiratorer så gav man honom cyanidförgiftade kakor. Han verkade ha dött av detta, men då en av mördarna skulle undersöka honom så flög han upp på äkta skräckfilmsmanér och tog strypgrepp på karln - vilket resulterade i att han blev skjuten och föll ihop igen. För att sedan resa sig igen och bli skjuten i både rygg och huvud. Till slut var mördarna nöjda och slängde honom i floden. När kroppen så småningom bärgades och undersöktes framkom det att han faktiskt hade dött - av drunkning.
Hur mycket som egentligen är sant av mordförsöken (gubbtjyven var ganska mytomspunnen redan innan) vet jag inte, och jag tänker låta bli att söka efter kritiska granskningar av händelseförloppet, då jag tycker det är en helfestlig berättelse i sitt ursprungsskick