• 1
  • 2
2009-10-15, 00:27
Medlem
Troians avatar
Jag har ett vagt minne av någon form av skottlossning i Dalarna i mitten av 90-talet. Vill minnas att en person dog och en handfull skadades. Det bör ha varit något år innan Flink. Har för mig det var i Mora, men kan också varit Falun...eller någonannanstans.

Vet någon mer, eller har jag blandat ihop det?
Citera
2009-10-15, 00:39
Medlem
Klassisks avatar
Jag jobbar 400 meter ifrån där flink gick berserk. Det var i falun som det hände. Du var inne på helt rätt spår. Mora? Det vet jag inte någonting om.
Citera
2009-10-15, 00:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Jag jobbar 400 meter ifrån där flink gick berserk. Det var i falun som det hände. Du var inne på helt rätt spår. Mora? Det vet jag inte någonting om.

Okej, jo att Flink var i Falun vet jag. Men jag menar det här fallet, och har för mig det var i just Mora eller Falun.
Citera
2009-10-15, 00:46
Medlem
Klassisks avatar
Det är nog flinks massaker du tänker på
Citera
2009-10-15, 01:22
Medlem
Det väl klart som fan att han inte menar Flinkfallet!

Jag har också ett svagt minne av detta fall. Minns inte när det skulle kunna ha hänt men troligen i början av 90-talet.

Edit:
Kan det vara detta fall som avses?
http://www.dt.se/nyheter/mora/article281924.ece (några rader i mitten av artikeln, 6e sept 1992)
Citera
2009-10-15, 01:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Kan det vara detta fall som avses?
http://www.dt.se/nyheter/mora/article281924.ece (några rader i mitten av artikeln, 6e sept 1992)

Det känns mycket sannolikt, tackar. Fanns det några skäl till skotten? Det där att han kände sig hotad låter inte helt tillförlitligt.

Undrar vart han blev av?
Citera
2009-10-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det känns mycket sannolikt, tackar. Fanns det några skäl till skotten? Det där att han kände sig hotad låter inte helt tillförlitligt.

Undrar vart han blev av?
Ja jag har ingen aning om omständigheterna men det vore intressant att få reda på mer. Av någon anledning minns jag detta mord väldigt tydligt men har nog inte ägnat en tanke på det sen dess.
Citera
2009-10-15, 07:40
Medlem
Vaiden-08s avatar
Han gick förbi Zornmuseet och skulle bara korsa Hantverkargatan och snedda hemåt när de tolv rättvikarna dök upp i två bilar. Mazdan hann dra förbi och MIkael gick över gatan när Volvon kom. De bromsade in och signalerade åt honom, så han vände sig om och höll upp ena långfingret. Sedan gick allting väldigt fort. En av dem hoppade ur och följde efter honom. Han (GM) slängde ifrån sig jackan och väskan, beredd på strid, men klarade sig undan och sprang hem för att beväpna sig. Med pistolen i byxlinningen mötte han dem i gatukorsningen igen för att ta tillbaka väskan de slängt iväg. Han kände sig säker först. Så kom de ur bilarna och fem, sex killar närmade sig. "Låt mig vara, ge mig bara väskan", försökte han.
"Vad händer annars då"
Då skjuter jag?
"Vad då skjuter? Med din pistol va?
Han drog upp sin niomillimeters Ruger och höll den över huvudet innan han tog ned den i tvåhandsfattning. Han tyckte att alla rörde sig hela tiden och ingen tog hotet på allvar. När den som stod närmast gjorde en rörelse emot honom small det. Och sedan igen och igen och igen...

Saxat från reportageboken I dödens väntrum av Christer Berglund.
Skulle också vilja veta vad som hände med GM efter avtjänat straff. Vet också att han höll på lite grann med doping innan skotten.
Citera
2009-10-15, 09:23
Medlem
Minns också denna händelse svagt.

Inte helt oproblematiskt men jag känner en viss sympati med GM i såna här fall. Han är helt solo och blir påhoppad av ett helt jävla gäng töntar som ska spela tuffa.

Den ökände yrkesmördaren "iceman" berättar i en intervju, som finns på google video, om en liknande händelse när han var ute och körde bil och tre dårar i en annan bil helt oprovocerat satte igång och jävlas med honom. Det slutade med att han sköt ihjäl dem allihopa. Morden förblev ouppklarade tills han berättade om dem.

När tio man funderar på att flyga på en ensam stackare så borde de ha såna här händelser i bakhuvudet.
Citera
2011-03-11, 00:55
Medlem
Timeouts avatar
Lägger in lite text från artikeln om händelsen... för länkar slutar att fungera ibland.
http://www.dt.se/nyheter/mora/article281924.ece

Den 6 december 1992. En 26-årig Morabo skjuter med pistol in i en grupp ungdomar. Morabon menade att han handlat i självförsvar. Att han blivit provocerad och hotad av det här gånget.

En av ungdomarna avlider av skottskadorna och flera andra fick livshotande eller svåra skador.

Morabon, som grips efter några timmar, dömdes för mord och mordförsök till tolv års fängelse.
Citera
2011-03-11, 22:04
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lägger in lite text från artikeln om händelsen... för länkar slutar att fungera ibland.
http://www.dt.se/nyheter/mora/article281924.ece

Den 6 december 1992. En 26-årig Morabo skjuter med pistol in i en grupp ungdomar. Morabon menade att han handlat i självförsvar. Att han blivit provocerad och hotad av det här gånget.

En av ungdomarna avlider av skottskadorna och flera andra fick livshotande eller svåra skador.

Morabon, som grips efter några timmar, dömdes för mord och mordförsök till tolv års fängelse.

Han borde vara runt 45 år idag och ha varit på fri fot ett antal år. då Mora inte är så stort borde folk veta vad han gör även om han inte bor kvar på orten. Någon som vet?
Citera
2011-03-23, 17:54
Medlem
Rivaliteten mellan Mora och Rättvik finns kvar än idag efter det inträffade.

Senaste inatt blev det fullt polispådrag i Rättvik då två Mora bilar var efter en annan bil.

Polisen verkar ta det på största allvar när det är Mora/Rättvik, då alla i dom två bilarna från Mora blev snabbt utslängda och visiterade av polisen.

Hörde sen på håll att det tydligen var något vapen inbladad i hela sitatuationen också.

Uppdaterar er om jag hör något mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Han borde vara runt 45 år idag och ha varit på fri fot ett antal år. då Mora inte är så stort borde folk veta vad han gör även om han inte bor kvar på orten. Någon som vet?

Angående det där ska jag absolut luska lite och se om jag får reda på något!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in