Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 14:16
  #445
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Herrefolk är aldrig älskat.
Svenskar är därför inte älskade i vare sig Finland, Danmark eller Norge.

Är svenskarna hatade?
Ja, på sina håll, vilket följer av historien - en historia som Sverige kanske skulle göra upp med?
Det kanske är dags för den svenska staten att göra en pudel och be om ursäkt för övergreppen och herrefasonerna gentemot de nordiska "bröderna"?

Vilka övergrepp? Finnarna var ungefär lika "förtryckta" som norrlänningarna var. De hade sina egna representanter i tinget och hindrades aldrig att prata finska. Hur var finländarna representerade i Tsarryssland? Fanns det, någonsin, någon svensk motsvarighet till statens förryskningskampanj i början av 1900-talet? Mördades någonsin någon styrelsens ifrån Stockholm, som skedde med den ryska guvernören? Vilka var det som uppmuntrade finsk nationalism, ja kanske skapade den?

Lär dig historia, för böven!
Citera
2018-07-15, 20:54
  #446
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Herrefolk är aldrig älskat.
Svenskar är därför inte älskade i vare sig Finland, Danmark eller Norge.

När Kreml gnäller och hymlar om "russofobi" i till exempel Ukraina eller de baltiska sterna, då brukar du och den övriga kålhuvudvänstern genast stämma in i klagokören. Ändå skulle din imbecilla förklaring om herrefolks impopularitet vara lika giltig i ett sådant fall.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-07-15 kl. 20:57.
Citera
2019-04-15, 15:18
  #447
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonomiS
Nyman

Jag tycker du ska bara ta och hålla käften jag flyttade från Sverige till Finland när jag var ungefär 15 år nu är jag 19 och har flyttat tillbaka till Sverige, (Har bot i riktigt många ställen i Sverige också)
När jag började i högstadiet i Sverige så var det ett helvete för utlänningar och de som var utstötta, (inte jag) så de blev riktigt mobbade i skolorna och lärarna brydde inte sig ett dugg, det var ett fiasko. Och i Finland om någon blev mobbade elr hade gjort något dumt så rädde lärarna upp hela saken och kontaktade hem. Man kände sig tryggare i Finlands skolor än vid Sveriges på rasterna. Och jag tycker inte hela Finlands skolor borde klassas som dåliga för att det är 2 st idioter som gjort skolmassaker som haft något fel i huvudet som hållit hela saken för sig själva.
Bra att du tar upp svenskjävlarnas rasism gentemot utlänningar bland annat då (finnkolingar) långt tidigare än menaimporten blev populär för idiotsvensken.
Generationerna före dig fick ju släppa på 90 nummerna i personnumret vilket även var ett redskap för myndigheterna att sålla bort olika etniska medborgare.
Citera
2019-04-15, 16:06
  #448
Medlem
Pusts avatar
Antagligen för att svenskarna hatar dem?
Han fick utstå mobbning i skolan. I vissa fall slog han tillbaka, och det ogillades.

Det värsta han har hört var när en tjänsteman, som egentligen skulle hjälpa honom, sade att "ni finnar är ett jobbigt släkte."
https://unt.se/sigtunabygden/om-att-...a-4885684.aspx


Objektivt sett kan man påstå att finlandssvenskarna såg den finsktalande befolkningen som ett lägre kast, och bemöttes därefter. Till all lycka fanns bland befolkningen kloka krafter som ansåg att båda språkgrupperna bör ha samma grundrättigheter. På grund av de bättre skolade svensktalandes sätt att se ner på finnarna, samt deras sätt att behandla dessa godtyckligt för att visa sin makt, föddes hos den finsktalande befolkningen så stora motsättningar mellan språkgrupperna, som till och med i dag ännu är djupa i de stora folklagren. Trots att det gått mera än ett sekel från dessa tider sitter ännu taggen djupt i den finländska folksjälen. Därför finns det föga hopp bland oss svensktalande att få finnen intresserad för våra önskemål.
https://www.vastranyland.fi/artikel/...sk-chauvinism/
Citera
2019-04-16, 00:09
  #449
Medlem
CommieHunter1s avatar
Nu är det minst 10 år sedan, när en kompis till mig fick en rak höger (alltid bättre än vänster ) i nyllet på ett uteställe i Jyväskylä. Han satt där med några vänner över varsin öl och pratade svenska. En finne kom helt sonika fram och sade något på finska, varpå det svartnade för ögonen för kompisen.

En kul eller mindre kul historia som poppade upp när jag såg tråden.
Citera
2020-09-20, 22:55
  #450
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennomuppen
Som ett exempel på folkgemenskapen är eran vägran att bistå hjälp och bostad till de evakuerade Karelerna. Vilket ju är helt förståeligt, eftersom att ni ej är en del av del av det finska folket och då knappast kan förväntas känna någon djupare gemenskap med dem. Eran känsla av folkgemenskap sträcker sig inte utanför ankdammens gränser.

Vederläggning av fennomupparnas fabler sker i denna tråd.

(FB) Finlandssvenskar lojala till Sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback