2018-04-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tycker att svenskans nuvarande status i Finland är bra. Men i gengäld vill jag se att finskan får en motsvarande status i Sverige.

Finska en motsvarande status i Sverige?! I helvete heller!! Motivera varför! Jag har inget emot finnar, men det förtjänar dom verkligen inte. Finlandssvenskar har varit i Finland minst lika länge som finnarna. Dom har gjort mer för landet, utan svenskheten skulle Finland definitivt inte vara lika bra som det är.
Citera
2018-04-15, 20:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Finska en motsvarande status i Sverige?! I helvete heller!! Motivera varför! Jag har inget emot finnar, men det förtjänar dom verkligen inte. Finlandssvenskar har varit i Finland minst lika länge som finnarna. Dom har gjort mer för landet, utan svenskheten skulle Finland definitivt inte vara lika bra som det är.

Det har talats finska i Sverige minst lika länge som svenska har talats i Finland, om inte längre gällande finskan i Sverige.
Citera
2018-04-16, 07:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Finlandssvenska = överklassens språk i Finland.

Glöm inte bort att jantelagen, dvs avundsjuka, är extremt stark i Finland.
Citera
2018-04-18, 19:07
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Finlandssvenska = överklassens språk i Finland.

Glöm inte bort att jantelagen, dvs avundsjuka, är extremt stark i Finland.
Nej
1) det finns inget språk som heter "finlandssvenska"
2) svenskan i Finland är inte överklassens språk. Svenska pratas i Finland bland olika kategorier av folk. Att svenska i Finland skulle vara "överklassens" språk är en typisk fördom som odlas dels i Sverige, dels bland mindre utbildade finnar som inte känner någon som har svenska som modersmål

Och det där med jantelagen är skiljer sig nog inte väsentligt från Sverige,

Du tycks veta väldigt lite Finland trots din nick
Citera
2018-04-19, 11:28
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det där är lite orättvist. Dom flesta finlandssvenskar talar finska. I den mån, språket har någon betydelse för tänkande, kunde man kanske spekulera om denna traditionella maktställning som ett resultat av att kanske svenskan är ett mer rationellt språk. Så länge finlandssvenskarna arbetar för republiken finland i sann fosterländsk anda är det ju bara en fördel för oss, men om dom börjar snegla mot Sverige då satan.

Jag tror att Finland har stor nytta av oss finlandssvenskar. Dock håller jag med dig om att man bör få välja vad man studerar. Om man inte vill tala och lära sig svenska bör det vara ok och vice versa om man inte vill tala och lära sig finska är det också ok.

Som påpekat av andra i tråden så verkar skrämmande många finnar helt outbildade angående svensktiden och hur det egentligen var, för de flesta verkar va lärd att det bara ha varit en orgie i spö, avrättningar och straff, nobla, stolta finska slavar som piskades blodiga på fälten av fula grymma svenska herrar som förbjöd dom att prata finska med dödsstraff (jo jag har hört en finne ifrån Tavastehus säga detta) och tog deras jord, brände ner deras torp och satte på deras kvinnor i typ 800 år etc etc så med en sån bra "jordmån" så kan man förstå varför dom är så arga på allt svenskt jämt.
Citera
2018-05-09, 00:01
Medlem
Jag är från Österbotten och är för tillfället bosatt i Helsingforsregionen för studiernas skull.
Tycker att "hatet" är rätt överdrivet, har aldrig träffat nån som sagt åt mig rakt i ansiktet att han hatar finlandssvenskar (ja förutom en pensionär i bussen då).
Men går man in på Ylilauta eller Suomi24 där folket får vara anonyma ser man plötsligt ett och annat
Citera
2018-05-09, 00:15
Det här är bara en obekräftad teori jag har men jag misstänker att hatet eller avskyn mot svenskar har spillt över från den inre konflikten finländare har haft med den ekonomiskt starka svenskfinska minoriteten, som har ett alldeles för stort inflytande över den finska inrikespolitiken i förhållande till sin folkmängd, vilket fortfarande retar finnarna. Sen har väl svenskar å andra sidan, historiskt sett, älskat att tracka finnar lika mycket, varför min teori kanske faller.

Sen är det lite lustigt att finnar kallar svenskar för fjollor med tanke på att det var en av dessa fjollor som grundade den finska huvudstaden, en riktig fjollhuvudstad måste det då vara enligt deras egen logik

Själv älskar jag finnar så pass att jag vill dricka deras blod!
Senast redigerad av RobRoys 2018-05-09 kl. 00:24.
Citera
2018-05-09, 00:55
Medlem
SecundusSilents avatar
Herrefolk är aldrig älskat.
Svenskar är därför inte älskade i vare sig Finland, Danmark eller Norge.

Är svenskarna hatade?
Ja, på sina håll, vilket följer av historien - en historia som Sverige kanske skulle göra upp med?
Det kanske är dags för den svenska staten att göra en pudel och be om ursäkt för övergreppen och herrefasonerna gentemot de nordiska "bröderna"?
Citera
2018-05-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

Är svenskarna hatade?
Ja, på sina håll, vilket följer av historien - en historia som Sverige kanske skulle göra upp med?
Det kanske är dags för den svenska staten att göra en pudel och be om ursäkt för övergreppen och herrefasonerna gentemot de nordiska "bröderna"?
Den svenska staten som existerar idag begick inte övergrepp för flera hundra år sedan. Men du är ju en sån som förespråkar arvsskulder så det är väl inte så konstigt att du tycker som du tycker.
Citera
2018-06-07, 21:00
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Det här är bara en obekräftad teori jag har men jag misstänker att hatet eller avskyn mot svenskar har spillt över från den inre konflikten finländare har haft med den ekonomiskt starka svenskfinska minoriteten, som har ett alldeles för stort inflytande över den finska inrikespolitiken i förhållande till sin folkmängd, vilket fortfarande retar finnarna. Sen har väl svenskar å andra sidan, historiskt sett, älskat att tracka finnar lika mycket, varför min teori kanske faller.

Sen är det lite lustigt att finnar kallar svenskar för fjollor med tanke på att det var en av dessa fjollor som grundade den finska huvudstaden, en riktig fjollhuvudstad måste det då vara enligt deras egen logik

Själv älskar jag finnar så pass att jag vill dricka deras blod!
Din okunninghet kommer fram redan i begreppet "svenskfinska".

Oj vad jag gillar vatusvenskar som hittar på
Citera
2018-06-07, 21:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

Är svenskarna hatade?
Herrefasoner?

Vilka övergrepp?
Citera
2018-06-07, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Din okunninghet kommer fram redan i begreppet "svenskfinska".

Oj vad jag gillar vatusvenskar som hittar på
Det framgår väl ganska tydligt att jag inte påstår mig vara en expert? Du kan väl bekräfta eller dementera min teori istället för att vara en jävla drygpåse? Eller förresten skit i det, du är inte värd tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in