Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2009-11-29, 13:22
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Frihet är vår egna makt som vi behöver som drivkraft för att inte inskränkas av andras maktbehov. Alltså behöver vi själva ta oss till toppen för att uppleva friheten då vi kan kontrollera folk under oss.

Detta är motsatsen till frihet. Frihet är att kunna göra vad du vill sålänge du inte skadar någon annan, du ska få resa fritt och bo var du vill om marken ej ägs, att kunna ge frihet till människor genom att t.ex. inte småkika på personen bredvid i tunnelbanans sms eller inte installera kameror på arbetsplatsen du har hand om, att inte bli övervakad eller få rättigheter så som integritet kränkt etc.

Kanske har tolkat dig fel, men du behöver ju inte ha kontroll över människor för att ha frihet?

Frihet är också något du kan ta dig själv, du är så fri du gör dig.
Citera
2010-01-05, 00:33
Medlem
Frihet

Är man fri, trots att man är beroende av så många materiella ting? Pengar, jobb, utbildning etc. Jag menar, vi ska alltid spendera pengar på nya high tech prylar och en vanlig vardag så är man upptagen hela dagen. 8 timmars sömn, 10 timmars arbete inkl skjuts till barnen och restid till jobbet. Sedan kommer Matlagning, städning, you name it... Vad är riktig frihet? Vilka definitioner gäller för frihet? Är det bara så enkelt som yttrande-religionsfrihet?
Citera
2010-01-05, 00:40
Medlem
UAAs avatar
Frihet är relativt. Du är mer fri än någon som sitter i fängelse. Någon som sitter i fängelse är mer fri än någon som sitter i thailändskt fängelse. osv osv.

Jag är mycket nöjd med den grad av frihet jag har, och den som skänker för mycket tid på att grubbla på detta gör sig ironiskt nog mer fängslad än den som tänker på annat.
Citera
2010-01-05, 00:44
Medlem
Dr.Dres avatar
Här är en tråd jag skrev i för några månader sedan: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1026181
Citera
2010-01-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Här är en tråd jag skrev i för några månader sedan: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1026181

Jag borde ha använt sökfunktionen. Tack.

Till Moderator: Lås tråden eller gör det du finner är lämpligt.
Citera
2010-01-05, 01:29
Medlem
WhoFortyTwos avatar
tja, en luffare är väll så fri man kan komma?

anars tja... döden? döden är väll den ultimata friheten...
Citera
2010-01-05, 01:42
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Luffaren är friare än advokaten på vissa sätt, fri t.ex. att be någon han inte gillar att dra åt helvete (+ många andra friheter)

Advokaten kan inte be folk dra åt helvete hit och dit för då riskerar han att befrias(!) från sit jobb,han har dock friheten att resa till maldiverna och bälja i sig champange 2 veckor/ år

Ens frihet kan begränsas av t.ex. blyghet oförmåga att uttrycka känslor mm

personligen tror jag att matriella ting begränsar ens frihet, om man t.ex har fin bil, så oroas man för att någon ska repa den medans man sitter i biosalongen och är inte fri attnjuta av filmen
Citera
2010-01-05, 01:59
Medlem
WhoFortyTwos avatar
fast om man inte oroar sig så är man friare, så frihet är väll delvis en tankeställning...
Citera
2010-01-05, 07:27
Medlem
excelsiss avatar
Sammanfogat /mod
Citera
2010-01-05, 10:37
Bannlyst
Frihet måste också sättas i relation till antalet lagar och antalet snutar som övervakar dom. I vissa länder, som t ex i Sverige, är man extremt fientligt inställt mot personlig frihet. Det förefaller som om personlig frihet vore något som enbart är reserverad de högre klasserna, d v s folk som står kungen nära. Folket accepterar helt enkelt inte den frie luffaren i Sverige. Om du står och pissar i en park eller tar en sup så dyker den blåa bilen upp bakom knuten, så enkelt är det. Och det går inte att säga något, dom bara skrattar åt en.

I ett sådant land kan ingen anständig människa leva, det säger sig själv.
Citera
2010-01-05, 11:04
Medlem
för mig är frihet ett sinnestillstånd. en tillvaro där man upplever en inre lycka var man än befinner sig, en tillvaro som inte kan uppnås genom jakt efter nya upplevelser eller genom droger eller materiella ting.
Citera
2010-01-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Är man fri, trots att man är beroende av så många materiella ting? Pengar, jobb, utbildning etc. Jag menar, vi ska alltid spendera pengar på nya high tech prylar och en vanlig vardag så är man upptagen hela dagen. 8 timmars sömn, 10 timmars arbete inkl skjuts till barnen och restid till jobbet. Sedan kommer Matlagning, städning, you name it... Vad är riktig frihet? Vilka definitioner gäller för frihet? Är det bara så enkelt som yttrande-religionsfrihet?
Pengar, jobb och utbildning är iofs inte materiella ting, men oavsett så är det nog inte saker man är beroende av egentligen. Man överlever utan jobb, pengar och utbildning. Det skulle isf vara skapade beroenden, genom det kapitalistiska samhälle vi lever i till exempel. Men man har fortfarande friheten att välja bort dessa saker. Även att inte välja är ett val.

Med sömn, arbete, barn, matlagning och städning handlar det mer om borden än om måsten. Man kan strunta i det, men då får man ju förstås ta konsekvenserna av det. Det är även det ett val så att säga. Och alla val implicerar frihet.

Det är samma sak som det att behov egentligen är en omskrivning för begär. Man behöver ingenting egentligen. Man behöver inte äta. Sen att man dör om man inte gör det, det är ett val man gör i sådana fall. Man begär bara livet, eller upplevelsen av att vara mätt, eller det sociala i att äta med andra, eller associationerna till barndomen man får genom sin älsklingsrätt, eller något annat. Behov existerar inte, men begär gör det. Och det gör att det handlar om val även detta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in