Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Frihet är beroende av begränsningar, så man kan inte ha med "utan tvång" i definitionen. Om så vore så skulle ett helt tomt universum vara det friaste som finns. En människa föds tyvärr med begränsningar, vi kan inte gå igenom varandra till exempel. Men det är just dessa begränsningar som möjliggör friheten. Att jag inte kan gå runt dig, ger mig valet att gå runt dig på höger eller vänster sida. Logiskt och enkelt

Å andra sidan vore det svårt att säga att om allt var tvingat att man då skulle vara fri. Betänk, att jag inte bara inte kan gå runt dig utan också inte heller kan gå runt dig på vänster sida, då vore det svårt att säga att man blivit mer fri. Då har man reducerat tre val till två.
Det är inte utan att man undrar, om man går med på din analys, vilket jag skulle tro att jag gör, om det finns något idealt tillstånd av begränsningar sådant att man kan säga att man då är mest fri.
Sedan kan man uppleva frihet och faktiskt vara fri, eller uppleva frihet men vara förhållandevis ofri - jag undrar vad vi borde se som mest relevant egentligen.