2012-11-23, 23:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag hittade den på mitt amerikanska Netflix. Men det har inte du eller?

Nej, jag använder tyvärr inte Netflix, hittade filmer genom olagliga kanaler.
Citera
2012-11-23, 23:30
Medlem
NirvanAs avatar
Tänkte se 'Rope' nu. Intressant att den finns i så bra kvalité, och färg dessutom, när den är så gammal (1948).
Citera
2012-11-23, 23:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Jag har sett filmen i fråga, gillar man filmer i skolmiljö (som jag) är den helt klart sevärd. Och casten är som sagt intressant. Minns att Brendan Fraser och Matt Damon övertygade mest. Annars inget speciellt direkt men helt ok tidsfördriv.
Jag gillar också filmer i skolmiljö, främst elitskolor/prep school, och detta var den första anledningen att jag fastnade för School Ties och den sekundära Affleck och Damon. Har du sett The Emperor's Club (2002), om man nu snackar bra filmer i skolmiljö?
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-11-23 kl. 23:34.
Citera
2012-11-23, 23:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag gillar också filmer i skolmiljö, främst elitskolor/prep school, och detta var den första anledningen att jag fastnade för School Ties och den sekundära Affleck och Damon. Har du sett The Emperor's Club (2002), om man nu snackar bra filmer i skolmiljö?

En annan som du kanske finner intressant är If... med Malcolm McDowell!

http://www.imdb.com/title/tt0063850/
Citera
2012-11-23, 23:45
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Inte sett denna, men hört att Ki-Duk's senaste film inte ska vara någon höjdare utifrån dom som såg den på Stockholms Filmfestival tidigare i månaden.
Inte sett den senaste. Såg lite ströfilmer av honom och tyckte om det så pass att jag bestämde mig för att beta av resten kronologiskt. De tidiga filmerna är överlag sämre än de senare. Många av dem är rena B-filmer. Men det finns undantag. Särskilt Wild Animals är sevärd. Lika sevärd som den är B.
Citera
2012-11-23, 23:49
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ja den har jag sett minns den också som sevärd. Kan rekommendera Heaven Help Us på temat, riktigt bra.
http://www.imdb.com/title/tt0089264/
Citat:

Den måste jag se snart, har haft den på datorn ett bra tag nu. Tack för påminnelsen
Citera
2012-11-24, 00:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den måste jag se snart, har haft den på datorn ett bra tag nu. Tack för påminnelsen

Jag har inte sett den själv ännu, ska göra det så fort jag finner motivation igen. Den verkar bra och tycker mycket om filmer som utspelar sig på internatskolor där det är utbredd pennalism och hierarkier som eleverna tvingas ställa sig i. Har du sett tv-filmen och långfilmen av Scum, med Ray Winstone också?
Citera
2012-11-24, 00:23
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Har du sett tv-filmen och långfilmen av Scum, med Ray Winstone också?
Nej dem har jag helt missat får kolla in dem, räcker det att bara se långfilmen eller rekommenderar du att man ska se båda? Om du nu har sett dem vill säga
Citera
2012-11-24, 00:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nej dem har jag helt missat får kolla in dem, räcker det att bara se långfilmen eller rekommenderar du att man ska se båda? Om du nu har sett dem vill säga

Enligt Filmtipset har jag sett båda men har tydligaste minnen ifrån långfilmen, jag gillade den och spelar nog ingen roll om du ser långfilmen först före tv-filmen. Har för mig att jag såg långfilmen före tv-filmen själv faktiskt.
Citera
2012-11-24, 00:38
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Enligt Filmtipset har jag sett båda men har tydligaste minnen ifrån långfilmen, jag gillade den och spelar nog ingen roll om du ser långfilmen först före tv-filmen. Har för mig att jag såg långfilmen före tv-filmen själv faktiskt.
Ja de är nog bäst att se långfilmen först, och sen kanske tv-filmen om jag känner för det. Föredrar trots allt långfilm före tv-film. Tack för tipsen i alla fall.
---
Har redan sett en halvtimme av The Tenant, så tänker fortsätta se klart den nu.
Citera
2012-11-24, 01:07
Medlem
Soulsurfers avatar
Det blir Wall Street - http://www.imdb.com/title/tt0094291/

Har skjutit upp att se denna alldeles för länge.
Citera
2012-11-24, 03:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Den har jag sett och den rekommenderas. Gillar Lindsay Andersons skarpa kritik mot det engelska klassamhället genom den pennalistiska internatskolemiljön. Tycker också om hur filmen obemärkt går mellan vardag/fantasi (surrealism).

Fortsättningen O Lucky Man! börjar lovande men irrar bort sig och är inte på långa vägar lika stark. Ska finnas en tredje del också när Malcolm McDowells karaktär är inlagd på psyket (inte helt oväntat, haha). Den har jag dock inte sett. Filmerna i Andersons triologi formar en samhällskritisk resa genom livets stadier. Nåja, nu blev det lite OT.
Citat:
Ja den har jag sett minns den också som sevärd. Kan rekommendera Heaven Help Us på temat, riktigt bra.
http://www.imdb.com/title/tt0089264/
Den lät bra, precis sådana filmer jag åsyftade. Tags hem nu, tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in