Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 17:50
  #52249
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Läste klart psycho idag och håller på att läsa misery ( lida) just nu. Så kanske blir någon av dem ikväll

Båda är väldigt bra, eller ja i Psychos fall handlar det om en av de fem-sex bästa filmer som finns i min bok, antingen finns den med på min topp fem eller på nummer sex, beroende på dagsform och hur jag resonerar just då. Men egentligen känns det som att jag borde byta plats på Psycho med Evil Dead.

Lida är en väldigt bra bok, metaforisk för Kings eget missbruk som han hade under en period före boken kom till, och filmens Kathy Bates är enastående och skrämmande, James Caan är ju som bekant alltid bra, men Bates (kul med referens till Psycho här) stjäl showen helt och hållet.

Vill gärna läsa Robert Bloch's roman som gav upphov till Psycho med, men det kommer väl någon vacker dag.
Citera
2017-08-24, 18:19
  #52250
Medlem
Unlocked /2017) med Noomi Rapace och Michael Douglas. Låter som en film som åtminstone har potential.
http://www.imdb.com/title/tt1734493/
Citera
2017-08-24, 19:17
  #52251
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Dave made a maze var riktigt bra. Finns i HD på http://www.alluc.ee/ (openload).

Det måste ha varit riktigt kul att göra den. För att vara lågbudget så förtjänar den toppbetyg: 10 gamla banankartonger av 10 möjliga.

tack så mkt, ska se den nu
Citera
2017-08-24, 19:20
  #52252
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Båda är väldigt bra, eller ja i Psychos fall handlar det om en av de fem-sex bästa filmer som finns i min bok, antingen finns den med på min topp fem eller på nummer sex, beroende på dagsform och hur jag resonerar just då. Men egentligen känns det som att jag borde byta plats på Psycho med Evil Dead.

Lida är en väldigt bra bok, metaforisk för Kings eget missbruk som han hade under en period före boken kom till, och filmens Kathy Bates är enastående och skrämmande, James Caan är ju som bekant alltid bra, men Bates (kul med referens till Psycho här) stjäl showen helt och hållet.

Vill gärna läsa Robert Bloch's roman som gav upphov till Psycho med, men det kommer väl någon vacker dag.

Ja verkligen, rekommenderar dig att läsa psycho riktigt bra bok. Älskar både filmerna och böckerna. Ja psycho finns nog också på min topp 20/10 lista. Lida som film är ju också ett mästerverk. Bates ärlysande i rollen. Även bates är lysande som karaktär i boken
Citera
2017-08-24, 20:19
  #52253
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja verkligen, rekommenderar dig att läsa psycho riktigt bra bok. Älskar både filmerna och böckerna. Ja psycho finns nog också på min topp 20/10 lista. Lida som film är ju också ett mästerverk. Bates ärlysande i rollen. Även bates är lysande som karaktär i boken

Gjorde som så att jag lade en beställning på boken så den kommer väl i nästa vecka med lite tur, Adlibris kan vara sega med leveranser om de vill vara på det viset.

Har du sett uppföljarna på Psycho? Speciellt tvåan är sevärd och väldigt bra.
Citera
2017-08-24, 20:38
  #52254
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gjorde som så att jag lade en beställning på boken så den kommer väl i nästa vecka med lite tur, Adlibris kan vara sega med leveranser om de vill vara på det viset.

Har du sett uppföljarna på Psycho? Speciellt tvåan är sevärd och väldigt bra.

Nej faktiskt inte, känns lite som att se jaws uppföljarna. Känns som att den möjligtvis komma förstöra känslan och mästerverken av de första.

Ok kul, hoppas du får en spännande läsning
Citera
2017-08-24, 21:02
  #52255
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Nej faktiskt inte, känns lite som att se jaws uppföljarna. Känns som att den möjligtvis komma förstöra känslan och mästerverken av de första.

Ok kul, hoppas du får en spännande läsning

Psycho 2 är - faktiskt - mycket bättre än ettan. Otäck, våldsam och med en enastående Anthony Perkins. Manuset och skådespeleriet håller överlag en mycket högre nivå än Hitchcocks film.
Citera
2017-08-24, 21:14
  #52256
Medlem
chessjamts avatar
Instämmer i lovordandet av Psycho 2. Riktigt bra uppföljare.

OnT: Tar och lyssnar på vad Slavoj Zizek har att säga om film i dokumentären The Pervert's Guide to Cinema (2006).

http://www.imdb.com/title/tt0828154/
Citera
2017-08-24, 22:00
  #52257
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
OnT: Tar och lyssnar på vad Slavoj Zizek har att säga om film i dokumentären The Pervert's Guide to Cinema (2006).

Bra val utav dokumentär att se på så här på kvällskvisten, minns den som väldigt fascinerande och intressant, lite utav en ögonöppnare i vissa segment då Zizek går all in på att analysera filmerna som han tar upp. Dokumentären var min första kontakt med Zizek och efteråt har jag även sett "uppföljaren" The Pervert's Guide to Ideology som jag spontanköpte på DVD en gång. Dock bara sett den en gång hittills och minns inte mycket utav den, men Pervert's Guide to Cinema skulle jag vilja se om igen.
Citera
2017-08-24, 23:09
  #52258
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bra val utav dokumentär att se på så här på kvällskvisten, minns den som väldigt fascinerande och intressant, lite utav en ögonöppnare i vissa segment då Zizek går all in på att analysera filmerna som han tar upp. Dokumentären var min första kontakt med Zizek och efteråt har jag även sett "uppföljaren" The Pervert's Guide to Ideology som jag spontanköpte på DVD en gång. Dock bara sett den en gång hittills och minns inte mycket utav den, men Pervert's Guide to Cinema skulle jag vilja se om igen.

Det är ett intressant och uppfriskande sätt att se på film som han presenterar det på i dokumentären. Även om jag tycker att Zizek gör det lite väl lätt för sig när han bara bräker sig ur sina påståenden om begär och verklighet kopplat till filmerna så är det underhållande att höra hur han försöker prata engelska mellan salivutskicken.

Orkade tyvärr bara se halva ikväll, ska försöka se klart resten imorgon. Ett problem med såna här filmdokumentärer är att man måste ha sett alla filmer som nämns i dem annars blir man sönderspoilad under analyserna. Nu var det inte ett problem för mig men brorsan som inte hade sett varken The Conversation eller Lost Highway klagade högt när det avslöjades viktiga saker.
Citera
2017-08-25, 11:04
  #52259
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Orkade tyvärr bara se halva ikväll, ska försöka se klart resten imorgon. Ett problem med såna här filmdokumentärer är att man måste ha sett alla filmer som nämns i dem annars blir man sönderspoilad under analyserna. Nu var det inte ett problem för mig men brorsan som inte hade sett varken The Conversation eller Lost Highway klagade högt när det avslöjades viktiga saker.

Jo det är ju tyvärr en stor nackdel, speciellt att få Lost Highway spoilad för sig som man gärna själv vill se och försöka klura ut alla trådar i medan eller efter att man har sett filmen. Det bästa för de som nu blir intresserade av att se dokumentären är att googla fram vilka filmer som han analyserar och se dom innan man ser den och blir spoilad som bror din.
Citera
2017-08-25, 18:48
  #52260
Medlem
Neofytens avatar
Nu blir det: Rememory (2017). Det ska bli kul att se vad Peter Dinklage och Anton Yelchin (R.I.P.) hittar på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback