2017-01-05, 21:25
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Kvällens film blir Hasse Ekmans Den vita katten. Jag blev imponerad av Flicka och hyacinter, samt Banketten och hoppas att denna också kan vara bra.

http://www.imdb.com/title/tt0043109/?ref_=nv_sr_1
Ska du se den på DVD:n från Hasse Ekman-boxen? Har själv bara sett den på en väldigt risig VHS-kopian inspelad från TV, tyckte filmen var sisådär. Men Sture Lagerwall spelar riktigt bra i rollen som ett svin.
Citera
2017-01-05, 21:40
Medlem
Samizdats avatar
Fortsätter på inslagen väg, östasiatiskt ännu en gång:
Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003).
Citera
2017-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ska du se den på DVD:n från Hasse Ekman-boxen? Har själv bara sett den på en väldigt risig VHS-kopian inspelad från TV, tyckte filmen var sisådär. Men Sture Lagerwall spelar riktigt bra i rollen som ett svin.

Jag har Guldkorn Volym 1 boxen så det blir DVD. Bildkvalitén är inte jättebra här heller men det finns undertexter och ljudet var bra så kvalitén på utgåvan störde inte upplevelsen på något sätt för mig iaf.

Jag tyckte filmen var väldigt bra fram tills upplösningen, någon på FT skrev att den gav Lynchvibbar och där håller jag med. Jag fick lite madonna / hora vibbar av kvinnoporträtten, inte så intressant, men klart starka drömscener m.m.

Jag gav den en väldigt stark tvåa, är klart sugen på att se mer av Ekman. Jag kollade in din LBlista för att se om någon av filmerna du rankar högt är med i boxen och till min förtjusning ser jag att tre av filmerna i din top 5 ingår så jag ser fram emot att kolla in dessa
Citera
2017-01-05, 22:57
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Fortsätter på inslagen väg, östasiatiskt ännu en gång:
Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003).

En helt fantastisk film, en av mina absoluta favoriter. Många håller Järn 3an som hans bästa, men för mig är det helt klart Livets Hjul.
Citera
2017-01-05, 23:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag har Guldkorn Volym 1 boxen så det blir DVD. Bildkvalitén är inte jättebra här heller men det finns undertexter och ljudet var bra så kvalitén på utgåvan störde inte upplevelsen på något sätt för mig iaf.

Jag tyckte filmen var väldigt bra fram tills upplösningen, någon på FT skrev att den gav Lynchvibbar och där håller jag med. Jag fick lite madonna / hora vibbar av kvinnoporträtten, inte så intressant, men klart starka drömscener m.m.

Jag gav den en väldigt stark tvåa, är klart sugen på att se mer av Ekman. Jag kollade in din LBlista för att se om någon av filmerna du rankar högt är med i boxen och till min förtjusning ser jag att tre av filmerna i din top 5 ingår så jag ser fram emot att kolla in dessa
Gav den samma betyg 2/5 för Den vita katten (1950), men hade trots allt högre förhoppningar.

Ja, speciellt Medan porten var stängd (1946) gav särskilt intryck på mig, om några hyresgäster i ett hyreshus med tydliga klassgränser i 20-talets Stockholm.
Citera
2017-01-06, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Gillade den väldigt mycket, sätter den nog som topp 2 efter The Hole ändå. Antagligen världens bästa regissör på unika scener innehållande frukt & grönt. Känner att hans tidigare filmer är bland hans bästa, Stray Dogs är undantaget av de jag sett.
Känner man inte till Tsais filmer särskilt bra måste den där meningen framstå som smått bisarr. Men ja, det har du alldeles rätt i. Jag var tyvärr tvungen att dela upp filmen i två sittningar, vilket man inte bör göra med Tsais filmer. Man ska tillåta honom sänka ens puls och ta in relationerna i hans tempo. Sista tio minuterna är mer eller mindre fantastiska och jag blir nästan lite irriterad på mig själv att jag inte är mer engagerad. Jag sätter en stark trea tills vidare, men filmen är med all sannolikhet bättre än så.
Citera
2017-01-06, 07:00
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det uppskattades förstår jag, angående 4/5 betyget på LB? Ska nog se den själv senare idag.
Tråkigt att den inte verkade gå hem för dig (såg att du gav den en 2/5 på LB). Vad var det du inte gillade?

OnT: Tänkte se Train to Busan (2016).
Senast redigerad av BlackMetal 2017-01-06 kl. 07:23.
Citera
2017-01-06, 14:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Tråkigt att den inte verkade gå hem för dig (såg att du gav den en 2/5 på LB). Vad var det du inte gillade?

Alltså Koreedas filmer kan vara något av en hit-and-miss för mig. Dels har hans filmer ofta liknande tema, det behöver i sig inte vara något negativt men du vet på ett ungefär vad du kan förvänta dig. Men de huvudsakliga negativa aspekterna för mig gällande After the Storm (2016) var att den kändes trött, livlös och där fanns inga karaktärer som engagerade mig (dessutom rätt osympatiska personer). Dessutom en väldigt hattig sidohistoria med detektivarbetet som jag tyckte tog för stor plats i filmen.

Olikt fjolårets Koreeda-film Our Little Sister (2015) som jag uppskattade mer, där det fanns en livsgnista, ett intressantare persongalleri och en dynamik i scener/miljöer. Båda filmerna är rätt lika hur de behandlar familjen och relationerna, men After the Storm (2016) kändes så mycket torftigare.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-01-06 kl. 14:19.
Citera
2017-01-06, 14:49
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Var den bra? Några vänner tjatar om att jag ska se den, men jag vet i fan!
Citera
2017-01-06, 16:04
Medlem
Samizdats avatar
BBC Top 100 #9: A Separation (2011).
Citera
2017-01-06, 16:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
BBC Top 100 #9: A Separation (2011).
Trevligt. En av de bästa filmer jag sett. Hoppas den går hem.
Citera
2017-01-06, 17:08
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag skall troligtvis se Casanova med Heath Ledger (6.5 på IMDB) är den värd att se tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in