Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-20, 21:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Läste för övrigt att Jules Dassin åkte till Hollywood 1940 som regissörslärling under Hitchcock och Garson Kanin men blev svartlistad efter att ha vägrat vittna inför de representanthusutskott som undersökte förekomsten av "oamerikansk verksamhet" (förstår själv inte riktigt vad de innebär).
Men de var slutet för Dassin i Hollywood, han åkte till Frankrike 1953 och 2 år senare kom Rififi .
Unamerican activities innebar samtycke/samröre med kommunismen. Joseph McCarthys (som var frontman i förhören) idiotiska tilltag i kombination med USA:s sjuka kommunistskräck, splittrade upp Hollywood och många talanger blev svartlistade och fick indirekt yrkesförbud. Inte för att de blev anklagade för något, utan helt enkelt för att de vägrade vittna mot andra. Andra som råkade illa ut förutom Dassin var Charlie Chaplin som flydde i exil till England och den fantastiske manusförfattaren Dalton Trumbo (som bl a skrev Spartacus) och som fortsättningsvis fick skriva manus under pseudonymer. Kirk Douglas, som var god med vän med Trumbo, mer eller mindre tvingade filmbolaget att Trumbo skulle stå med sitt riktiga namn när Spartacus släpptes 1960, trots att han han var officiellt svartlistad.

Regissören Elia Kazan (East of Eden, On the Waterfront) visade däremot väldigt lite integritet när han vittnade mot många av sina kollegor. Mest för att rädda sitt eget skinn. Många i Hollywood förlät honom aldrig, t o m 1999 när han mottog sin heders-Oscar var det många som inte blev så glada. Lite tramsigt kan jag tycka då ingen av nutidens skådespelare påverkades, men vänstern har ibland svårt att glömma.

http://www.youtube.com/watch?v=3YziNNCZeNs#t=1m30s.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-11-20 kl. 21:21.
Citera
2013-11-20, 21:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Tänkte kolla på en fransk film vid namn Aaltra, eller Arga män (utan ben) - en roadmovie som den heter på svenska. Den verkar fantastisk och jag har velat se den ett bra tag nu. Jag älskar Frankrike och det franska språket och vill helt enkelt se mer fransk film.
Det är en belgisk film. Absurd, men inte så bra tyckte jag när jag såg den för ett par år sen. Vill du se lite andra bra belgiska filmer rekommenderar jag bröderna Dardennes filmer såson The Promise (1996), Rosetta (1999), Kid with a Bike (2011) men framför allt The Son (2002) som är en av bästa filmerna jag sett, trots att det händer typ ingenting. Den atmosfären som bröderna Dardenne tillsammans med skådespelarna (främst Olivier Gourmet) lyckas bygga upp är oslagbar.
Citera
2013-11-20, 21:44
Medlem
foshiznits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hennes musik är fruktansvärt bra, älskar hennes röst och vemodiga texter!

Mycket bra start, en av mina favoritfilmer med Van Damme! Sen ska du också spana in Bloodsport och Kickboxer om du får tid över.
Hehe, det enda jag kunde tänka på var Van dammes klockrena hockeyfrilla och hur mycket Nat(tjejen) liknade barnflickan i House by the Cemetary.. är något med hennes grova ögonbryn! Ja, blev lite av en mix av genrer idag! Först Hard Target, sen Strike Commando och nu, Ulli Lommels BrainWaves
Citera
2013-11-20, 22:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det är en belgisk film. Absurd,[...]
Om vi fortsätter på diskussionsspåret absurda, franskspråkiga filmer så är Mammuth (av samma regissörer som Aaltra) bättre i mitt tycke och extremt mycket absurdare. En dunderöverviktig, långhårig Gerard Depardieu konkar fram på den franska landsbygden på sin moped för att söka upp sina släktingar. Denna scen säger det mesta om filmens tillstånd (ska tilläggas att männen i klippet är två kusiner som inte setts på många år):

http://www.youtube.com/watch?v=kaM93ApB-h4 Det värsta jag sett
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-11-20 kl. 22:44.
Citera
2013-11-20, 23:09
Medlem
Gaggias avatar
dags att se waiting igen, en underhållande komedi, speciellt om man har jobbat inom restaurang branchen! http://www.imdb.com/title/tt0348333/?ref_=nv_sr_1
Citera
2013-11-20, 23:43
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Unamerican activities innebar samtycke/samröre med kommunismen. Joseph McCarthys (som var frontman i förhören) idiotiska tilltag i kombination med USA:s sjuka kommunistskräck, splittrade upp Hollywood och många talanger blev svartlistade och fick indirekt yrkesförbud. Inte för att de blev anklagade för något, utan helt enkelt för att de vägrade vittna mot andra. Andra som råkade illa ut förutom Dassin var Charlie Chaplin som flydde i exil till England och den fantastiske manusförfattaren Dalton Trumbo (som bl a skrev Spartacus) och som fortsättningsvis fick skriva manus under pseudonymer. Kirk Douglas, som var god med vän med Trumbo, mer eller mindre tvingade filmbolaget att Trumbo skulle stå med sitt riktiga namn när Spartacus släpptes 1960, trots att han han var officiellt svartlistad.

Regissören Elia Kazan (East of Eden, On the Waterfront) visade däremot väldigt lite integritet när han vittnade mot många av sina kollegor. Mest för att rädda sitt eget skinn. Många i Hollywood förlät honom aldrig, t o m 1999 när han mottog sin heders-Oscar var det många som inte blev så glada. Lite tramsigt kan jag tycka då ingen av nutidens skådespelare påverkades, men vänstern har ibland svårt att glömma.

http://www.youtube.com/watch?v=3YziNNCZeNs#t=1m30s.

Tack för ditt inlägg, du satte lite bättre perspektiv på hur det var. Vi talade väldigt kort om McCarthy och kommunisthetsjakten i Hollywood på Filmkunskapen. Vill minnas att min lärare tog upp det i samband med 12 Angry Men.
Idiotiskt och har svårt att föreställa mig hur det faktiskt var, kanske att jämföra med dagens indoktrinering av "Terrorist terrorist TERRORIST!".

OnT:
Machete Kills (2013) tror den faller lika platt, men vill gärna se den ändå.

http://www.imdb.com/title/tt2002718/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2013-11-21, 00:26
Medlem
The Last Legion (2007)

Ska enligt de flesta vara en katastrof, men vi får väl se. Tänkte beta av lite filmer med historiskt tema, även de som inte är så sanningsenliga.
Citera
2013-11-21, 00:49
Medlem
Dimaks avatar
The business 2005
En i maffia tråden tipsade skall nu se om det är något att hänga i granen!
Citera
2013-11-21, 07:54
Medlem
BlackMetals avatar
Ugetsi Monogatari (1953) och morgonkaffe på ingång.
http://www.imdb.com/title/tt0046478/?ref_=nv_sr_1
Citera
2013-11-21, 08:10
Medlem
Cinns avatar
Blev en lång arbetsdag, varvar ner med The Gods Must Be Crazy (1980).
Citera
2013-11-21, 15:41
Medlem
Nu blir det Split Second med Rutger Hauer, tror det är en film i min smak!

http://www.imdb.com/title/tt0105459/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2013-11-21, 16:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Nu blir det Split Second med Rutger Hauer, tror det är en film i min smak!

Hoppas att du gillar den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in