2009-10-14, 16:02
Medlem
Hejsan! Jag vet att trådtiteln är lite luddig men jag skulle uppskatta om folk kunde tipsa/diskutera hur man gör sitt hem lite mer mysigare och få bort den "stela" känslan.

Mitt boende är på 33kvm och jag har det möblerat ungefär som jag vill ha det (saknas dock en soffa.. sen är bilden komplett!) men det känns ändå rätt så stelt och tråkigt att vakna upp/komma hem och se sin lägenhet. Visserligen trivs jag i min lya men det kunde ha varit bättre.

Vad kan man göra för att få det hela mer mysigare? Inskaffa mysbelysning? Fylla väggarna med planscher med saker man gillar? Köpa fler krukväxter?
Ja.. you do the math.
Citera
2009-10-14, 16:13
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hejsan! Jag vet att trådtiteln är lite luddig men jag skulle uppskatta om folk kunde tipsa/diskutera hur man gör sitt hem lite mer mysigare och få bort den "stela" känslan.

Mitt boende är på 33kvm och jag har det möblerat ungefär som jag vill ha det (saknas dock en soffa.. sen är bilden komplett!) men det känns ändå rätt så stelt och tråkigt att vakna upp/komma hem och se sin lägenhet. Visserligen trivs jag i min lya men det kunde ha varit bättre.

Vad kan man göra för att få det hela mer mysigare? Inskaffa mysbelysning? Fylla väggarna med planscher med saker man gillar? Köpa fler krukväxter?
Ja.. you do the math.

Personligen så tycker jag ju mysighetsfaktorn höjs när det känns lite trångt och belamrat av saker, kanske en schysst hylla med böcker eller så vore något?
Citera
2009-10-14, 16:40
Medlem
miqqqas avatar
Jag tycker att det beror helt på vilket stil man har. Men mysig belysning hjälper absolut, golvlampor, bordslampor osv som inte har för stark belysning. Kuddar och gardiner som höjer mysfaktorn. Tavlor/affischer gör att det ser mindre stelt ut också. Snygga böcker/tidningar i högar på något bord tycker jag också är snyggt.
Citera
2009-10-14, 19:04
Medlem
Cajunalts avatar
Börja med att blanda in lite varmare färger, det gör enorm skillnad.

Sen kan du införskaffa en massa ljus och ljuslyktor. Använd dig även av varma färger här. Det är nog det enklaste och billigaste sättet för att höja myshetsfaktorn markant!
Citera
2009-10-14, 23:09
Medlem
Solarprestiges avatar
textil är bra, testa gardiner och filtar i olika material. jag tycker ofta det kan se väldigt omysigt ut om allting är vitt (det verkar vara inne nu), jag föredrar färg!
Citera
2009-10-15, 01:48
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Börja med att blanda in lite varmare färger, det gör enorm skillnad.

Sen kan du införskaffa en massa ljus och ljuslyktor. Använd dig även av varma färger här. Det är nog det enklaste och billigaste sättet för att höja myshetsfaktorn markant!

Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
textil är bra, testa gardiner och filtar i olika material. jag tycker ofta det kan se väldigt omysigt ut om allting är vitt (det verkar vara inne nu), jag föredrar färg!

Håller med!

Vilka färger går rummet i? Det du kan göra är att försöka bryta av med en eller två passande färg/er för att inte göra att rummet är lika stelt. Beroende på vilken färg din soffa kommer att vara senare kanske du kan skaffa dekorationskuddar som går i rummet färg plus den där färgen du vill bryta av med. Samma gäller gardinerna. Om du tycker att det blir för mycket med att bryta av med en och samma färg så kör svart eller vit på gardinerna tills vidare. Svart och vitt är ju färger som funkar till i princip det mesta.

Sedan kan du införskaffa dig mer lyktor för värmeljus. Kan bara vara några vanliga ljushållare i vanligt glas, eller andra i olika färger som går i rummets olika nyanser, eller som sagt - svart eller vitt (eller kanske bådeoch?). Det svårt att säga på rak arm vad just du kan göra för att det ska bli mysigare. Men en sak är säker, ju mörkare det är ute desto mysigare kan det bli inne. Det är ju iallafall vad jag tycker - att kvällarna/nätterna är de mysigaste tillfällena i hemmet. Annars när det gäller vanliga lampor så kör på golvlampor, det är riktigt fint och mysigt att ha. Även några fönsterlampor/bordslampor till fönstret kan vara fint att ha tänt på kvällarna.

Personligen tycker jag att en vanlig tavla med ram och hela kittet är snyggare än en plansch, men det är ju en smaksak. Vill du ha en eller flera planscher så sätt upp det om du vill.

Nu vet jag som sagt inte hur ditt rum ser ut, hur det är möblerat, hur planlösningen ser ut, men det där går att fixa förhoppningsvis.
Citera
2009-10-15, 02:58
Medlem
supermassives avatar
Förresten, ett tips är att kolla igenom bland annat Ellos.se och Jotex.se. De har lite olika inspirationsbilder som du kan ta del av. Kolla vad för olika saker/föremål de har dekorerat med på varje bild. Det kanske kan hjälpa dig något?
Citera
2009-10-16, 10:23
Medlem
Prometeuss avatar
Inga planscher! Det luktar tonåringsrum lång väg.
Skaffa en massa små mysbelysningslampor som du kopplat till timers så du slipper gå runt och tända/släcka dem hela tiden.
Tyg i alla former ökar myskänslan också.
Citera
2009-10-16, 13:26
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Inga planscher! Det luktar tonåringsrum lång väg.
Skaffa en massa små mysbelysningslampor som du kopplat till timers så du slipper gå runt och tända/släcka dem hela tiden.
Tyg i alla former ökar myskänslan också.

Det där med planscher är väl lite tudelat tycker jag, det är klart att det kan se jävligt finnigt ut med en skrynklig Peter Forsberg-poster över soffan men du kan ju faktiskt rama in schyssta turnéposters eller filmplanscher och få det se bra ut.
Nu ska jag väl egentligen inte uttala mig alls då jag inte har varken Mats Sundin eller Pulp Fiction över sängen.. men ja, du förstår vad jag menar antar jag..
Citera
2009-10-16, 13:51
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Det där med planscher är väl lite tudelat tycker jag, det är klart att det kan se jävligt finnigt ut med en skrynklig Peter Forsberg-poster över soffan men du kan ju faktiskt rama in schyssta turnéposters eller filmplanscher och få det se bra ut.
Nu ska jag väl egentligen inte uttala mig alls då jag inte har varken Mats Sundin eller Pulp Fiction över sängen.. men ja, du förstår vad jag menar antar jag..
Jag håller med dig faktiskt. Har man planscher och inte vill slänga dom så tycker jag att det blir mycket finare och mer stilrent om man ramar in dom. Det gör en stor skillnad!
Citera
2009-10-16, 17:16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife

Jag tycker inte heller att det är något fel med planscher i sig. Men som sagt lyfter det ordentligt om man ramar in grejerna. Jag har en del affischer hemma, främst äldre tyska filmaffischer från 20-30-tal (nej, inte Adolf-eran utan tänk Metropolis). Jag tycker absolut inte att de skämmer väggen mer än en klassisk tavla skulle göra. Men visst ska det passa ihop med inredningen i övrigt också.
Citera
2009-10-16, 17:40
Bannlyst
maximal mysfaktor
levande ljus, tänk dig att kunna gå omkring i hela lägenheten på kvällen utan att tända en vanlig lampa.

mycket växter, men inte så det blir en djungel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in